Historia AV, för ämneslärare i gymnasieskolan, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Historia AV, för ämneslärare i gymnasieskolan, 30 hp
History MA, for Upper Secondary Education Teacher, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: HI022A
  • Ämne huvudområde: Historia
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2021-12-13
  • Giltig fr.o.m: 2022-01-10

Syfte

Kursen syftar till att ge den studerande en fördjupad förståelse av bildningsbegreppet, fördjupade kunskaper om historiedidaktisk teori och metod, samt en fördjupad färdighet att tillämpa kunskaperna i undervisning. Studenten ska utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom det historiedidaktiska forskningsfältet och omsätta detta i egen praktiknära forskning.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs:

Moment 1
- kunna demonstrera en fördjupad och problematiserande förståelse av bildningsbegreppet, särskilt inom humaniora,
- kunna kritiskt diskutera bildningsbegreppet i förhållande till existentiella, sociala och politiska sammanhang.

Moment 2
- kunna uppvisa bred och fördjupad kunskap om det historiedidaktiska forskningsområdet,
- kunna tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i analyser av komplexa historiska processer och strukturer,
- kunna kritiskt värdera historiedidaktiska vetenskapliga arbeten ur teoretisk och metodologisk synvinkel,
- kunna självständigt identifiera och formulera en egen ämnesdidaktisk forskningsuppgift med utgångspunkt i ett aktuellt forskningsläge.

Moment 3
- kunna planera och med adekvata metoder genomföra en uppsats på avancerad nivå inom givna tidsramar,
- ha förvärvat relevanta och väsentligt fördjupade kunskaper och färdigheter inom det ämnesdidaktiska forskningsområdet,
- kunna muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med andra under ett uppsatsseminarium,
- kunna kritiskt värdera eget och andras arbeten: teorier, metod- och materialval och resultat,
- kunna reflektera kring relevansen av forskningsanknytning i yrkesutövningen som lärare.

Innehåll

Kursen omfattar tre delmoment:

1. Humaniora och bildning (The Humanities and Cultural Education), 7,5 hp
Momentet innehåller en idéhistorisk introduktion till bildningsbegreppet, med fördjupning avseende dess betydelse inom humaniora.

2. Historiedidaktiskt forskningsfält (History Didactic Research Field), 7,5 hp
Momentet innehåller en fördjupning inom det ämnesdidaktiska forskningsfältet med fokus på att kritiskt granska, diskutera och bedöma vetenskapliga arbeten inom detta fält. Även ingår att utifrån ett nationellt och internationellt forskningsläge identifiera en egen praktiknära forskningsuppgift.

3. Självständigt arbete (Independent Project), 15 hp
Momentet innebär författande av ett självständigt examensarbete med ämnesdidaktisk inriktning och med specifik relevans för den kommande yrkesverksamheten, samt aktivt deltagande i ett uppsatsseminarium inklusive opposition och försvar.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt på Historia GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan 30 hp, Historia GR (B), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp samt Moment 1, Teori- och metodkurs, 7,5 hp och Moment 2, Uppsatskurs,historisk inriktning 15 hp i kursen Historia GR (C), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp
alternativt
Historia GR (A), för ämneslärare i gymnasieskolan, 30 hp, Historia GR (B), för ämneslärare i gymnasieskolan, 30 hp samt Moment 1, Teori- och metodkurs, 7,5 hp och Moment 2, Uppsatskurs, historisk inriktning i kursen Historia GR (C), för ämneslärare i gymnasieskolan, 30 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, individuell handledning samt självstudier.

Examination

M100: Humaniora och bildning, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig inlämningsuppgift och aktivt seminariedeltagande

M200: Historiedidaktiskt forskningsfält, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig inlämningsuppgift och aktivt seminariedeltagande

M300: Självständigt arbete, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig uppsats inklusive seminariebehandling

Examination sker dels genom seminarier/muntliga uppgifter, dels genom skriftliga uppgifter. Samtliga examinerande moment på kursen är obligatoriska. Examinationen kan ske löpande under momenten eller i slutet av desamma.

Det självständiga arbetet examineras vid ett seminarium. Vid detta ska studenten försvara sitt eget självständiga arbete samt opponera på ett annat arbete.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Studerande som underkänts minst två gånger på kurs eller del av kurs, har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns särskilda skäl mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod: HI025A.

Kursen kan byggas på med ytterligare en termin (30 hp), fristående från ämneslärarprogrammet, för erhållande av filosofie magisterexamen i historia.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Kommentar: Ca 300–600 sidor källtexter och/eller litteratur tillkommer enligt anvisningar från undervisande lärare.
  • Författare/red: Ambjörnsson, Ronny
  • Titel: Den skötsamme arbetaren: idéer och ideal i ett norrländskt sågverkssamhälle 1880-1930
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Carlsson bokförlag
  • Kommentar: 312 s.
  • Författare/red: Gustavsson, Bernt (red)
  • Titel: Bildningens förvandlingar
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: 223 s. (urval)
  • Författare: Hammar, Isak
  • Artikeltitel: Klassisk karaktär. Den moraliska samhällsnyttan av klassiska studier 1807–1828
  • Tidskrift: 137:4 (2017), s. 607–639
  • År/Volym/nr/sidor: Historisk Tidskrift
  • Författare/red: Karlsohn, Thomas (red.)
  • Titel: Universitetets idé: sexton nyckeltexter
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: 536 s. (urval)
  • Författare/red: Nordin, Svante
  • Titel: Humaniora i Sverige: framväxt, guldålder, kris
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Atlantis
  • Kommentar: 316 s.
  • Författare/red: Nussbaum, Martha C.
  • Titel: Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Princeton University Press
  • Kommentar: 168 s.
Moment 2
  • Kommentar: Övrig litteratur meddelas av undervisande lärare och kan, till viss del, anpassas efter de studerandes inriktningar och ämnesval. I normalfallet läses cirka fem vetenskapliga arbeten.
  • Författare/red: Carretero, Mario, Berger, Stefan & Grever, Maria (red.)
  • Titel: Palgrave handbook of research in historical culture and education
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: London: Palgrave Macmillan
  • Kommentar: 800 s. (i urval)
  • Författare/red: Metzger, Scott Alan & Harris, Lauren McArthur (red.)
  • Titel: The Wiley international handbook of history teaching and learning
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: New York: Wiley-Blackwell
  • Kommentar: 650 s. (i urval)
  • Författare/red: Tamm, M. & Burke, P. (red.)
  • Titel: Debating new approaches to history
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: London: Bloomsbury Academic
  • Kommentar: 590 s. (i urval)

Referenslitteratur

Moment 3
  • Kommentar: Övrig litteratur i samband med det självständiga arbetet väljs i samråd med handledare.
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent: Om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 91-44-00417-6, 213 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23