Informatik GR (A), Användarcentrerad systemutveckling I, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Informatik GR (A), Användarcentrerad systemutveckling I, 7,5 hp
Informatics BA (A), User-Centered Systems Design I, 7,5 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: IK006G
  • Ämne huvudområde: Informatik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2007-12-07
  • Senast ändrad: 2008-03-18
  • Giltig fr.o.m: 2008-09-01

Syfte

Kursen skall ge förståelse för processer, modeller, roller och användarmedverkan i systemutvecklingsprojekt ur ett användarcentrerat perspektiv. Utifrån detta studeras hur man praktiskt kan arbeta för att nå hög användbarhet i IT-lösningar. Efter avslutad kurs skall studenten kunna arbeta i användarcentrerade systemutvecklingsprojekt.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten:
- känna till och ha förståelse för ett användarcentrerat perspektiv
- förstå innebörden av ett antal centrala begrepp inom området systemutveckling
- känna till och kunna redogöra för systemutvecklingsprocessens livscykel
- känna till olika angreppssätt vid systemutveckling
- kunna förklara några systemutvecklingsmodeller
- förstå vilka olika kategorier av roller som ingår i ett systemutvecklingsprojekt
- kunna presentera ett system på lämplig nivå för olika roller, så som slutanvändare, driftspersonal och beslutande chefer.

Innehåll

De viktigaste momenten i kursen är:
- Användarcentrering
- Systemutvecklingsmodeller
- Centrala begrepp inom området systemutveckling
- Systemutvecklingsprocessens livscykel
- Olika angreppssätt vid systemutveckling
- Roller som ingår i ett systemutvecklingsprojekt
- Designrollens ansvar och konsekvenser

Behörighet

-
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen omfattar 200 timmar. Undervisningen bedrivs i någon/några av följande former:

Campus
Undervisning i följande former kan förekomma; Föreläsningar, laborationer, seminarier och handledning.

Distans
Distansform ges kursen över Internet och har inga fysiska sammankomster.

Flexibel
Distansundervisning där obligatoriska sammankomster kan förekomma.

Examination

4,5 hp
Muntlig och/eller skriftlig redovisning av kursuppgift

3 hp
Obligatoriska uppgifter

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Material som tillhandahålls och/eller säljs av institutionen tillkommer.
  • Författare/red: Gulliksen Jan, et al
  • Titel: Användarcentrerad systemdesign
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Löwgren,J. och Stolterman,E.
  • Titel: Design av informationsteknik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Wiktorin, L
  • Titel: Systemutveckling på 2000-talet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23