Informatik GR (A), Problemorienterad programutveckling, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Informatik GR (A), Problemorienterad programutveckling, 7,5 hp
Informatics BA (A), Problem-Oriented Software Development, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: IK038G
  • Ämne huvudområde: Informatik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Data- och systemvetenskap
  • Fastställd: 2008-04-22
  • Senast ändrad: 2015-05-26
  • Giltig fr.o.m: 2015-07-01

Syfte

Programmering är en fundamental aktivitet inom systemutveckling och kursen kommer att ge deltagaren en stabil grund för att skriva enkel, tydlig och effektiv programkod.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för grundläggande begrepp inom programmering
- Skriva välskriven och lättläst källkod enligt aktuell standard och gällande principer
- Använda moderna verktyg för att skriva, exekvera och felsöka program
- Skapa program som löser enklare problem utifrån givna problemformuleringar/specifikationer
- Skapa program som lagrar data i filer
- Tillämpa de objektorienterade begreppen inkapsling, arv, polymorfism, association och aggregat

Innehåll

De viktigaste momenten i kursen är:
- Programspråk och dess uppbyggnad
- Grundläggande programmering
- Strukturering, uppbyggnad och felsökning av programkod
- Objektorienterad programmering
- Moderna utvecklingsverktyg

Behörighet

Matematik B och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Tidigt i undervisningen ingår en obligatorisk aktivitet, laboration 1.

Undervisningen bedrivs i någon/några av följande former:

Campus
Undervisning i följande former kan förekomma; Föreläsningar, laborationer, seminarier och handledning.

Distans
Distansform ges kursen över Internet och har inga fysiska sammankomster.

Flexibel
Distansundervisning där obligatoriska sammankomster kan förekomma.

Examination

2.0 hp, L110: Laboration 1, muntlig redovisning
Betyg: Godkänd eller Underkänd

3.5 hp, L210: Laboration 2, muntlig och skriftlig redovisning
Betyg: Godkänd eller Underkänd

2.0 hp, P110: Praktisk programmering och muntlig dialog
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Sent inlämnat material kan påverka betygssättningen negativt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Den som inte senast kursvecka tre genomfört den obligatoriska aktiviteten Laboration 1, kommer att förlora sin plats i och med att Lärosätet då registrerar ett ”tidigt avbrott”.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Material som finns på kursens webbplats tillkommer.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Lilja, Magnus , Nilsson, Ulrik
  • Titel: Programmering 1 C#
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23