Litteraturvetenskap GR (C), 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Litteraturvetenskap GR (C), 30 hp
Comparative Literature BA (C), 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: LI048G
  • Ämne huvudområde: Litteraturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G2E - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav samt innehåller examensarbete för kandidatexamen.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2019-12-20
  • Giltig fr.o.m: 2020-01-15

Syfte

Litteraturvetenskap GR (C) är en fristående kurs med syfte att skapa förutsättningar för ett fördjupat studium och ett mera avancerat tillämpande av humanistiska perspektiv och litteraturvetenskaplig teori.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten
- visa sådan färdighet som fordras för en överblick över litteraturvetenskapens
idéhistoria
- visa fördjupad insikt i några utvalda litteraturteoretiska traditioner
- visa förtrogenhet med litteraturvetenskaplig forskning och därigenom
en erfarenhetsbas för egna försök att tillämpa teoretiska perspektiv i
arbetet med litteraturvetenskapliga frågeställningar
- ha tillägnat sig fördjupad förmåga till litterär textanalys
- ha tillägnat sig förmåga till självständigt litteraturvetenskapligt skrivande
i ett större format

Innehåll

Kursen omfattar läsning av litteraturteoretiska texter, enstaka litterära verk och litteraturvetenskapliga avhandlingar.

Kursen omfattar tre moment:
1. Litteraturvetenskaplig teori, 7,5 hp (Theory)
Momentet introducerar ger en översikt över modern litteraturteori.

2. Exempel på litteraturvetenskaplig forskning och introduktion till vetenskapligt skrivande, 7,5 hp (Samples of Literary Studies and Introduction to Academic Writing)
Momentet övar deltagarnas förmåga att kritiskt granska litteraturvetenskapliga framställningar i anslutning till praktiska tillämpningsstudier av litteraturteoretiska perspektiv, samt introducerar uppsatsskrivandet.

3. Fördjupningsarbete, 15 hp (Essay)
Momentet innebär att den studerande ska författa ett elementärt vetenskapligt fördjupningsarbete på ca 30 sidor (1,5 radavstånd), vilket läggs fram för granskning på seminarium. Studenten ska också vid ett seminarietillfälle vara opponent på en annan kursdeltagares fördjupningsarbete.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs:
Litteraturvetenskap GR (A) 30 hp samt 22,5 hp från Litteraturvetenskap GR (B) inklusive B-uppsats.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Deltagande vid seminarieövningar och redovisningar är obligatorisk.

Examination

M110: Litteraturvetenskaplig teori, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

M120: Exempel på litteraturvetenskaplig forskning och introduktion till vetenskapligt skrivande, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

M130: Fördjupningsarbete, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteraturvetenskaplig teori, 7,5 hp (Method)
Examination sker skriftligt och muntligt.

Exempel på litteraturvetenskaplig forskning och introduktion till vetenskapligt skrivande, 7,5 hp (Samples of Literary Studies and Introduction to Academic Writing)
Examination sker skriftligt och muntligt.

Fördjupningsarbete, 15 hp (Essay)
Den studerande lägger fram ett PM för sitt fördjupningsarbete, slutför och ventilerar detta under en serie seminarier samt genomför en opponentuppgift.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd), krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd), krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd), är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som Litteraturvetenskap GR (C), 30 hp (LI013G).

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Kommentar: Litteraturteoretiska källtexter (ca 300 sidor) enligt lärarens anvisningar.
  • Tidskrift: 2014: 4
  • År/Volym/nr/sidor: Tidskrift för litteraturvetenskap
  • Författare: Degerman, Peter & Johansson, Anders
  • Artikeltitel: Läsa normalt: en kritik av Rosenblatts reader-response teori
  • Tidskrift: 2010:3–4, s. 59–69
  • År/Volym/nr/sidor: Tidskriften för litteraturvetenskap
  • Författare/red: Entzenberg, Claes & Hansson, Cecilia
  • Titel: Modern litteraturteori: Från rysk formalism till dekonstruktion bd 1–2
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Urval
  • Författare/red: Gerrard, Greg
  • Titel: Ecocriticism
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: London & New York: Routledge
  • Kommentar: "Beginnings: pollution", s. 1-15 (Moodle)
  • Författare/red: Iser, Wolfgang
  • Titel: Modern litteraturteori: Från rysk formalism till dekonstruktion bd 1
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läsprocessen – en fenomenologisk betraktelse, s. 319–341
  • Författare/red: Kjældgaard, Lasse Horne (red.)
  • Titel: Litteratur: En introduktion till teori och analys
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Phelan, James
  • Titel: The Nature of Narrative
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Oxford University Press
  • Kommentar: Kapitel 8: "Narrative Theory 1966-2006: A Narrative", s. 283-336
  • Författare: Sandgren, Håkan
  • Artikeltitel: Lyssna till jordens sång. Ekokritiska och ekofeministiska ståndpunkter i den litteraturteoretiska diskussionen
  • Tidskrift: 2002: 2, s. 3-17
  • År/Volym/nr/sidor: Tidskrift för litteraturvetenskap
  • Författare: Skalin, Lars-Åke
  • Artikeltitel: Vad är en historia?
  • Tidskrift: 2004: 33, 3-4, s. 4-21
  • År/Volym/nr/sidor: Tidskrift för litteraturvetenskap
  • Författare/red: Tenngart, Paul
  • Titel: Litteraturteori
  • Förlag: Gleerup
  • Författare/red: Walsh, Richard
  • Titel: The Rhetoric of Fictionality: Narrative Theory and the Idea of Fiction
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: The Ohio State University Press
  • Kommentar: ”Introduction”, s. 1-12
  • Författare: van Ooijen, Erik
  • Artikeltitel: Introduktion till den svarta ekologin
  • Tidskrift: 2017: 56, s. 83-89
  • År/Volym/nr/sidor: Aiolos
  • Kommentar: Moodle
  • Författare/red: Åsberg, Cecilia, Hultman, Martin & Lee, Francis
  • Titel: Posthumanistiska nyckeltexter
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Serres, Michel, “Teorin om kvasi-objekt”, s. 133-143
Moment 2
  • Tidskrift: 2012:4, s. 5–50
  • År/Volym/nr/sidor: Tidskrift för litteraturvetenskap
  • Kommentar: En valfri litteraturvetenskaplig avhandling, samt fem avhandlingsinledningar enligt lärarens anvisningar. Två vetenskapliga recensioner och två recensioner ur dagspress, allt enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Anderberg, Thomas
  • Titel: Alla är vi kritiker
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Atlas
  • Kommentar: ”Kritiska rollkonflikter”, s. 321–343
  • Författare: Aurelius, Eva Haettner, [recension av] Vivi Edström, Selma Lagerlöf
  • Artikeltitel: Livets vågspel
  • Tidskrift: 2002: 3 s. 104–107
  • År/Volym/nr/sidor: Tidskriften för litteraturvetenskap
  • Författare/red: Bränström Öhman, Annelie & Livholts, Mona (red.)
  • Titel: Genus och det akademiska skrivandets former
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses i följande urval: en valfri essä i del I (”Inblickar. Texter; spill”) samt del II: ”Utblickar. Kartor och blickfång” (s. 111–155)
  • Författare/red: Båth, Katarina
  • Titel: Ironins skiftningar – jagets förvandlingar: Om romantisk ironi och subjektets paradox i texter av P.D.A Atterbom, diss.
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Uppsala universitet
  • Kommentar: s. 171–188
  • Författare/red: Duras, Marguerite (övers Kennet Klemets)
  • Titel: Att skriva
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Ellerströms Förlag
  • Författare/red: Engdahl, Horace
  • Titel: Ärret efter drömmen: Essäer och artiklar
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Stockholm: Albert Bonniers Förlag
  • Kommentar: ”Atterboms akustik”, s. 62–74, ”Kritiken och dess dubbelgångare”, s. 115–119
  • Författare: Jonsson, Stefan, [recension av] Kristina Hermansson
  • Artikeltitel: Ett rum för sig. Subjektsframställning vid 1900-talets slut
  • Tidskrift: 2011: 132, s.273-277
  • År/Volym/nr/sidor: Samlaren
  • Författare/red: Moi, Toril
  • Titel: Revolution of the Ordinary: Literary Studies after Wittgenstein, Austin, and Cavell
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: The University of Chicago Press
  • Kommentar: "’Nothing is Hidden’. Beyond the Hermeneutics of Suspicion”, s. 175-195
Moment 3
  • Författare/red: Johannesson, Eric & Skuncke, Marie-Christine
  • Titel: Lathund för doktorander och uppsatsförfattare
  • Upplaga: 1995 eller senare
  • Förlag: Litteraturvetenskapliga institutionen i Uppsala

Referenslitteratur

Moment 1
  • Titel: The Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics
  • Upplaga: 1993 eller senare
  • Författare/red: Eide, Tormod
  • Titel: Retorisk leksikon
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Författare/red: Groden, Michael & Kreiswirth, Martin (red.)
  • Titel: John Hopkins Guide to Literary Theory & Criticism
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Johns Hopkins Univ. Press
Moment 3
  • Författare/red: Ringby, Per
  • Titel: Från uppslag till genombrott. Att skriva uppsats om litteratur, teater och film
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Ringby

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23