Medie- och kommunikationsvetenskap AV, Medie- och kommunikationsvetenskap som forskningsområde, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap AV, Medie- och kommunikationsvetenskap som forskningsområde, 15 hp
Media and Communication MA, Media and Communication Theories and Research Approaches, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK024A
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2015-03-31
  • Senast ändrad: 2023-10-11
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-01

Syfte

Kursen syftar till att ge kunskaper om centrala forskningsinriktningar och teoretiska perspektiv när det gäller ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen fördjupar också kunskaperna och utvecklingen inom en särskilt vald teoretisk inriktning

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten:
– ha goda generella kunskaper om forskningstraditioner och angreppssätt inom ämnet
– kunna redogöra för särskilt viktig teoribildning och aktuell teoriutveckling inom något av de delområden som erbjuds i kursen
– kunna kritiskt analysera och diskutera styrkor och svagheter i centrala vetenskapliga arbeten inom något av dessa delområden

Innehåll

Kursen omfattar studier av internationell och nationell forskning kring journalistik, medieutveckling, public relations, organisationers kommunikation, politisk kommunikation och strategisk kommunikation. Kurslitteraturen består av två delar. Dels en första obligatorisk del som läses av alla, dels en andra obligatorisk del inom en av den studerande särskilt vald fördjupning.
Kompletterande litteratur väljs i samråd med handledare.

Behörighet

Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp, varav minst 60 hp i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik, statsvetenskap eller företagsekonomi.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen genomförs som en seminarieserie där olika delområden behandlas. Under kursen författar deltagarna ett PM som har formen av en problemorienterad teoriöversikt inom vald fördjupning.

Examination

M100: Medie- och kommunikationsvetenskap som forskningsområde, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Kursen examineras såväl skriftligt som muntligt. Den studerande skriver PM som relaterar till den i kursen ingående litteraturen. PM diskuteras därefter muntligt med examinator, alternativt behandlas vid seminarier.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Derina Holtzhausen (Editor), Ansgar Zerfass (Editor)
  • Titel: The Routledge Handbook of Strategic Communication
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Routledge
  • Författare/red: Holli A Semetko (Editor), Margaret Scammell (Editor)
  • Titel: The SAGE Handbook of Political Communication
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: SAGE Publications
  • Författare/red: Linda L. Putnam (Editor), Dennis K. Mumby (Editor)
  • Titel: The SAGE Handbook of Organizational Communication: Advances in Theory, Research, and Methods
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: SAGE Publications
  • Författare/red: Wahl-Jorgensen, Karin & Hanitzsch, Thomas (red)
  • Titel: Handbook of Journalism Studies
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Routledge

Referenslitteratur

  • Författare/red: Paddy Scannell
  • Titel: Media and Communication
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Sage
  • Kommentar: Finns som e-bok

Fördjupningslitteratur väljs i samråd med kursansvarig utifrån vald inriktning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23