Nationalekonomi GR (A), Makroekonomi, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Nationalekonomi GR (A), Makroekonomi, 15 hp
Economics BA (A), Macro Economics, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: NA022G
  • Ämne huvudområde: Nationalekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2019-09-18
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-01

Syfte

Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper i ekonomisk teori på aktuella problemområden, att ge kännedom om och förmåga till kritisk analys av ekonomiska förhållanden och utvecklingstendenser.

Lärandemål

Kunskap och förståelse:

Efter att ha genomgått kursen ska studenten
• Ha förståelse för nationalekonomiska problemställningar och ämnets vetenskapliga grund.
• Kunna urskilja värderingar från de mer renodlade resultat från den modellanalys som ofta förekommer inom ämnet nationalekonomi.

• Känna till grundläggande ekonomiska begrepp och problemställningar inom makroekonomi, som nationalinkomst, arbetslöshet, inflation och konjunkturer.
• Förstå vad pengar är, hur penningmängden bestäms och hur pengar påverkar varumarknaden och därmed nationalprodukten.
• Förstå hur konjunkturer uppkommer och hur beslutsfattarna kan påverka konjunkturen med finans- och penningpolitik.

• Ha förståelse för faktorer som avgör den ekonomiska utvecklingen på lång sikt.
• Ha en översiktlig bild av den svenska ekonomiska och ekonomisk-politiska utvecklingen.
• Förstå makroekonomins utveckling som vetenskapligt fält, och sambandet mellan teoriutveckling och makroekonomiska förhållanden.
• Ha en bild av möjligheter och begränsningar i utrymmet för statsmakten att bedriva ekonomisk politik.
• Förstå hur valutakurser bildas och faktorer som påverkar valutakursens utveckling.

Färdighet och förmåga:

Efter att ha genomgått kursen ska studenten kunna
• Analysera nationalekonomiska frågeställningar med utgångspunkt i nationalekonomisk teori och metod.
• Presentera dessa i ett sammanhang där även den ekonomisk-politiska bakgrunden beaktas.
• Söka, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt kunna kritiskt diskutera ekonomiska företeelser, frågeställningar och situationer.
• Göra bedömningar av olika ekonomiska alternativ och i detta beakta relevanta vetenskapliga, demokratiska och etiska aspekter.

• Använda IS-LM-modellen för samtidig jämvikt på varu- och penningmarknaden för att analysera
- hur ekonomiska chocker påverkar makroekonomiska storheter på kort sikt,
- hur beslutsfattarna kan påverka den makroekonomiska utvecklingen på kort sikt.
• Använda en modell för aggregerat utbud och efterfrågan för att analysera
- utvecklingen av makroekonomiska storheter på medellång sikt och vägen tillbaka till samhällsekonomisk balans efter en makroekonomisk störning,
- hur beslutsfattarna kan påverka den makroekonomiska utvecklingen och vägen tillbaka till samhällsekonomisk balans på medellång sikt

• Redogöra för modeller över ekonomisk tillväxt på lång sikt.
• Jämföra och utvärdera policyalternativ utifrån givna förutsättningar och ekonomisk-politiska mål.
• Använda modeller för valutamarknaden för att analysera växelkursförändringar på kort och lång sikt.

Innehåll

På grundnivå A-nivå byggs utbildningen upp på i två block, mikro- och makroekonomi. Det första delmomentet i blocket är ett teoretiskt moment, och det andra delmomentet i blocket är tillämpade kursmoment, där kunskaperna från teorikursen tillämpas på olika ekonomiska frågeställningar.

Kursen innehåller följande delmoment:

1. Makroekonomisk teori
Delmomentet ger en orientering om makroekonomiska teorier mot bakgrund av svenska förhållanden. Momentet inleds med definition av centrala makroekonomiska begrepp och vad som skiljer det mikro- från det makroekonomiska perspektivet. BNP och försörjningsbalansen fungerar som utgångspunkt för en beskrivning av den ekonomiska strukturen. Därefter presenteras en modell för bestämning av nationalproduktens storlek. Med hjälp av modellen analyseras hur ekonomin påverkas av ekonomiska chocker och hur statsmakten på kort sikt kan påverka den nominella nationalprodukten med finans- och penningpolitik. I detta sammanhang behandlas möjligheterna och begränsningarna för statsmakten att åstadkomma och vidmakthålla samhällsekonomisk balans.

2. Ekonomisk politik i en öppen ekonomi
Delmomentet ger en fördjupad behandling av målkonflikter i den ekonomiska politiken och statsmaktens möjligheter att uppnå de ekonomiska politiska målen. Momentet inleds med en översikt av svensk ekonomisk tillväxt och svensk ekonomisk politik. Därefter presenteras en modell för ekonomisk tillväxt på lång sikt. Samtidigt diskuteras även olika makroekonomiska teorier och teoribildningar. Därefter behandlas statsmaktens möjligheter att bedriva ekonomisk stabiliseringspolitik, och betydelsen av institutioner, politikmisslyckanden och internationella beroende som påverkar möjligheterna att driva och utformningen av den ekonomiska politiken. Därefter studeras valutamarknaden och internationella kapitalrörelser på kort och lång sikt. På kort sikt studeras valutakurser som ett placeringsobjekt på den internationella kapitalmarknaden (tillgångsansatsen). På lång sikt studeras betydelsen av den relativa köpkraften för växelkursens utveckling (monetära ansatsen).

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen för campuskurser ges i form av form av föreläsningar, räkneövningar och grupparbeten.
För distanskurser anordnas en frivillig sammankomst i anslutning till kursstart. Därefter genomförs kursen i en webbaserad studiemiljö vilket betyder att tillgång till dator med internetuppkoppling är ett krav. De verktyg som kan komma på tal är lärplattformen Moodle eller särskilda kurshemsidor (under Studentportalen).

Examination

Examineras genom salstentamen och på delmoment 2 kurs-pm.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Fregert Klas, Jonung Lars
  • Titel: Makroekonomi - teori, politik och institutioner
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Gäller campus- och distanskurser
  • Författare/red: Hultkrantz, Lars & Österholm, Pär (red)
  • Titel: Marknad och politik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Gäller campus- och distanskurser
Moment 2
  • Författare/red: Gerber, James
  • Titel: International Economics
  • Upplaga: Senaste upplagan, Global edition
  • Förlag: Pearson
  • Kommentar: Gäller campus- och distanskurser

Referenslitteratur

  • Författare/red: Månsson, J
  • Titel: Grundläggande matematik för samhällsvetare och ekonomer
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Artikelkompendium kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23