Omvårdnad AV, Handledarutbildning inom vård och rehabilitering I, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Omvårdnad AV, Handledarutbildning inom vård och rehabilitering I, 7,5 hp
Nursing Science MA, Teaching Methods for Supervisors in Nursing and Rehabilitation I, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM129A
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2024-03-07
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursens syfte är att studenten skall utveckla sin kompetens inom handledning av studenter under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom vårdområdet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

1. Redogöra för pedagogikens betydelse i inlärningsprocessen under handledning
2. Förklara styrdokument, lagar och författningar under verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
3. Beskriva och förklara handledarens och studenters ansvarsområden under VFU
4. Planera, implementera och utvärdera VFU 
5. Redogöra för olika pedagogiska och teoretiska perspektiv på lärande
6. Förklara lärandemiljöns betydelse för studentens professionella utveckling
7. Förklara betydelsen av kommunikation och etik i lärandeprocessen
8. Redogöra för evidens relaterat till handledningsprocessen

Innehåll

Genomgående kommer innehållet i kursen belysas ur genus-,/ socioekonomiskt-, / transkulturellt- och åldersperspektiv
Högskoleutbildningens funktion och styrdokument
Lärandemiljöns betydelse
Handledningsteorier/modeller/metodik
Handledarens funktion och ansvarsområde
Studentens ansvarsområde
Interaktion handledare - student

Behörighet

Grundläggande behörighet med högskoleexamen från minst treårig hälso- och sjukvårdsutbildning

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar via digitala kommunikationsverktyg i realtid. Förläsningar inspelade och tillgängliga på kursens lärplattform. Seminarier via digitala kommunikationsverktyg.

Examination

1001: Pedagogisk grundsyn inom handledningsprocessen, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Pedagogisk grundsyn inom handledningsprocessen. Examinationen utgörs av en gruppuppgift där studenterna bearbetar olika frågeställningar som sammanställs skriftligen i ett paper samt redovisas muntligt vid ett seminarium. Examinationsform: Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift Genomförs gruppvis

1002: Styrdokument och bedömning inom klinsk handledning, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Styrdokument och bedömning inom handledning. Studenten ska utifrån lagar och författningar reflektera kring bedömning och ansvarsförhållanden i handledningssituationen. Reflektionen sammanställs skriftligt samt relaterat till kurslitteratur.

Examinationsform: Inlämningsuppgift Genomförs individuellt

1003: Implementering och Planera för handledning och pedagogiska samtal inför, under och efter en VFU-period, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Planera för handledning och pedagogiska samtal inför, under och efter en VFU-period. Utifrån en struktur planera för handledning före under och efter en VFU-period. Uppgiften sammanställs skriftlig och redovisas muntligt vid ett seminarium.

Examinationsform: Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift 

Genomförs parvis

Examinationen sker genom kontinuerlig bedömning av den studerandes studieprestationer utifrån varierande examinationsformer.

Generella betygskriterier för målrelaterad tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Handledarutbildning för verksamma sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter inför handledning av verksamhetsförlagd utbildning.



Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod OM111A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Cajvert, L.
  • Titel: Studenthandledning under verksamhetsförlagd utbildning
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Garnow, T.
  • Titel: Kulturmöten Interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Pilhammar Ewa
  • Titel: Pedagogik inom vård och handledning
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 9789144126692
  • Författare/red: Sandberg Håkan
  • Titel: Pedagogik för sjuksköterskor
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Kommentar: ISBN 9789144093956
  • Författare/red: Säljö, R.
  • Titel: Lärande en introduktion till perspektiv och metaforer
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23