Omvårdnad AV, Handledarutbildning inom vård och rehabilitering I, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Omvårdnad AV, Handledarutbildning inom vård och rehabilitering I, 7,5 hp
Nursing Science MA, Teaching Methods for Supervisors in Nursing and Rehabilitation I, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM129A
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2020-02-05
  • Senast ändrad: 2023-03-13
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten:
- erhåller fördjupad kunskap om inlärningsprocessen och handledningsprocessen
- inhämtar kunskap om styrdokument och organisation för verksamhetsförlagd högskoleutbildning
- förvärvar ökad förmåga att planera, utvärdera och utveckla verksamhetsförlagd högskoleutbildning
- får ökad insikt i utbildningens roll för yrkesprofessionen

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva högskolans styrdokument, organisation och struktur relaterat till professionell utbildning inom vård och omsorg
- redogöra för teoretiska perspektiv på lärande och olika kunskapsformer relaterat till professionsutveckling
- beskriva handlednings- och lärprocesser i relation till studenters kompetensutveckling
- identifiera, beskriva och analysera den egna rollen och de egna förmågorna som handledare i lärprocesser
- reflektera över det professionella förhållningssättets betydelse i handledningssituationen samt hur sociokulturell kontext kan påverka handledningsprocessen

Innehåll

Högskoleutbildningens organisation, funktion och styrdokument
Lärande, kunskap och kompetensutveckling
Handledningsteorier, modeller och metodik
Didaktik och lärprocesser i handledning
Handledarrollen
Normkritik i handledningssituationer
Lärandemiljöer
Kompetensutveckling utifrån yrkesprofessionen

Behörighet

Grundläggande behörighet med högskoleexamen från minst treårig hälso- och sjukvårdsutbildning

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen sker via distansundervisning på kvartsfart. Studierna sker enskilt och gruppvis via lärplattform med skriftlig studiehandledning i lärplattformen. För studierna krävs god internetuppkoppling, egen dator med headset. Studieformen förutsätter studenters aktiva deltagande i interaktiva, nätbaserade seminarier och examinationer. Kursen baseras på kurslitteratur och relateras till deltagarnas kunskaper och erfarenheter från tidigare utbildning, yrkesutövning och verksamhetsområde.

Examination

1000: Skriftlig inlämningsuppgift 1, grupp, Inlämningsuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

1010: Skriftlig inlämningsuppgift, grupp, Inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2000: Skriftlig inlämningsuppgift 2, grupp, Inlämningsuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2010: Skriftlig inlämningsuppgift, grupp, Inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

3000: Skriftlig fördjupningsuppgift, individuell, Inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Examinationen sker genom kontinuerlig bedömning av den studerandes studieprestationer utifrån varierande examinationsformer.

Generella betygskriterier för målrelaterad tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod OM111A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Cajvert, L.
  • Titel: Studenthandledning under verksamhetsförlagd utbildning
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Garnow, T.
  • Titel: Kulturmöten Interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Pilhammar Ewa
  • Titel: Pedagogik inom vård och handledning
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 9789144126692
  • Författare/red: Sandberg Håkan
  • Titel: Pedagogik för sjuksköterskor
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Kommentar: ISBN 9789144093956
  • Författare/red: Säljö, R.
  • Titel: Lärande en introduktion till perspektiv och metaforer
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups

Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23