Pedagogik AV, Högskolepedagogik och flexibelt lärande, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Pedagogik AV, Högskolepedagogik och flexibelt lärande, 15 hp
Education MA, Higher Education and Flexible Learning

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE007A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-06-11
  • Senast ändrad: 2007-11-16
  • Giltig fr.o.m: 2008-01-02

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall visa fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,

- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom huvudområdet pedagogik,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom huvudområdet pedagogik

Lärandemål

Det övergripande målet för kursen är
- att kursdeltagaren efter fullgjord kurs skall ha utvecklat fördjupade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som grund för att arbeta professionellt som lärare inom högskolan

Detta innebär att kursdeltagaren skall kunna:

- redogöra för fördjupade kunskaper om studenters lärande i högre utbildning utifrån teori och forskning med utbildningsvetenskaplig relevans eller motsvarande utifrån relevant konstnärligt utvecklingsarbete.
- självständigt och kollegialt planera, undervisa i, examinera samt utvärdera högskoleutbildning på vetenskaplig eller konstnärlig grund inom det egna kunskapsområdet och att stödja individers och gruppers lärande.
- kritiskt granska och reflektera över den egna lärarrollen och relatera till värdegrundsfrågor såsom vetenskaplighet/ konstnärlighet, demokrati, jämställdhet och likabehandling i den högre utbildningen.
- redogöra för en såväl fördjupad som självständig och kollegial hållning till kunskaper om samhällets mål och regelverk för verksamheten inom högre utbildning.
- uppvisa förmåga att tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat/resultat av konstnärligt utvecklingsarbete som grund för utveckling av utbildningen och av den egna professionen.
- redovisa ett självständigt arbete som behandlar utbildning och undervisning inom det egna kunskapsområdet relaterat till relevant utbildningsvetenskaplig teori och forskning.

Innehåll

Delmoment1
Kursen bearbetar centrala områden för undervisning och lärande inom högskola och universitet, som: Utbildningsvetenskapligt relevanta teorier och forskning om högre utbildning samt studenters lärande. Samhällets mål och regelverk för högre utbildning som högskolelag och högskoleförordning samt den egna högskolans särskilda beslutsordning och organisation. Strategier, metoder och tekniker för undervisning och examination samt utvärdering av högskoleutbildning med inriktning på såväl campusförlagd som i tid och rum distansöverbryggande organisering och genomförande av utbildning och undervisning.

Delmoment 2
Kursen bearbetar centrala områden för undervisning och lärande inom högskola och universitet, som: Utbildningsvetenskapligt relevanta teorier och forskning om högre utbildning samt studenters lärande. Akademin som institution, den akademiska lärarrollen, grundläggande akademiska värden och generella värden som demokrati, jämställdhet och lika behandling i den höge utbildningen. Självständigt arbete med inriktning på deltagarens eget kunskapsområde i förhållande till vetenskapsbaserad kunskap och kollegialt erfarenhetsutbyte.

Behörighet

Kandidatexamen omfattande minst 180 hp varav minst 90 hp inom ett huvudområde.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, demonstrationer och seminarier och genomförs med gemensamma samlingar, individuella och gruppvisa möten, på kursort eller via distansöverbryggande tekniker.

Examination

Deltagande vid samtliga schemalagda undervisningstillfällen och seminarier samt redovisning av självständigt arbete.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

För att kunna delta i kursen krävs tillgång till dator med Internetanslutning, ljudkort, mikrofon och högtalare /hörlurar. Viss datorvana rekommenderas.

Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2007-03-30

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Gustafsson, Christina, Fransson, Göran, Morberg, Åsa, Nordqvist, Ingrid
  • Titel: Att arbeta i högskolan – utmaningar och möjligheter
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 192 s.
  • Författare/red: Högskoleverket
  • Titel: Högskoleförordningen & Högskolelagen
  • Webbadress: http://www.hsv.se/
  • Kommentar: Gällande högskolelag och högskoleförordning
Moment 1
  • Författare/red: Hedin, Anna
  • Titel: Lärande på hög nivå
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Uppsala universitet: Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande
  • Kommentar: 528 s. Beställes via Uppsala universitet. Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande
  • Författare/red: Snyder Kristen
  • Titel: The digital culture and communication: More than just classroom learning.
  • Upplaga: Seminar.net: Media, Technology, and Lifelong Learning. vol 1 issue 2
  • Webbadress: www.seminar.net
  • Författare/red: Snyder, Kristen
  • Titel: Digital culture as “peda-socio” transformation.
  • Upplaga: Seminar.net: Media, Technology, and Lifelong Learning. 2007.
  • Webbadress: www.seminar.net
Moment 2
  • Författare/red: Becher, Tony & Trowler, Paul R.
  • Titel: Academic Tribes and Territories
  • Ort: Milton Keynes, UK
  • Upplaga: 2001, 2 revised edition
  • Förlag: Open University Press
  • Kommentar: 256 s.
  • Författare/red: Berggren, Caroline
  • Titel: Entering higher education –gender and class perspectives
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Acta Universitatis Gothoburgensis
  • Författare/red: Lindberg, J.O., & Olofsson, A.D. International Education Journal, 7(5), 699-708.
  • Titel: Individual and Flexible: Working Conditions in the Practice of Swedish Distance-Based Teacher Education.
  • Upplaga: International Education Journal, 2006, 7(5), 699-708.
  • Kommentar: Erhålles via UTV
  • Författare/red: Olofsson, A.D., & Lindberg, J.O.
  • Titel: "Whatever Happened to the Social Dimension? Aspects of Learning in a Distance-based Teacher Education Programme.
  • Upplaga: Education and Information Technologies, 2006, 11(1), 7-20.

Förutom den angivna litteraturen kommer valbar litteratur och stencilmaterial att ingå.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23