Pedagogik GR (C), KPU; Verksamhetsförlagd utbildning I för ämneslärare i gymnasieskolan, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (C), KPU; Verksamhetsförlagd utbildning I för ämneslärare i gymnasieskolan, 15 hp
Education BA (C), Teaching Practice Placement I, Upper Secondary School Teacher Education Programme, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE026G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2014-12-04
  • Senast ändrad: 2017-05-30
  • Giltig fr.o.m: 2017-08-15

Syfte

Kursen syftar till att studenten formulerar en egen underbyggd teori och även omsätter denna i praktisk handling samt motiverar och analyserar densamma. Studenten skall visa förmåga att på ett professionellt sätt hantera didaktiska frågor.
Kursen syftar även till att studenten i relation till kopplat ämne/verksamhet vidareutvecklar didaktisk kompetens och kunskap genom att visa hur olika faktorer kan bidra genom att forma undervisningen och lärandets villkor.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa vilja och engagemang i arbetet med ungdomar och personal
- visa vilja och intresse att aktivt delta i samtalet kring den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att med stöd planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet
- visa kunskap i bedömning och betygsättning
- visa insikt i ledarskapets betydelse
- visa god förmåga att samarbeta med ungdomar och i arbetslag
- visa förmåga att på ett insiktsfullt sätt reflektera kring sin egen insats
- visa förmåga att på ett insiktsfullt sätt reflektera över sin egen ledarstil
- visa förmåga att göra medvetna didaktiska val
- visa förmåga att problematisera ämnesdidaktiska frågor
- visa att den har uppmärksammat och bearbetat det aktuella verksamhetsområdets/ämnesområdets särskilda didaktiska förutsättningar
- visa ämnes/yrkesdidaktiska kunskaper genom att självständigt och kritiskt reflektera över didaktisk teori och metod under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen

Innehåll

I kursen behandlas och prövas professionellt utvecklade färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik.

Behörighet

Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursens huvudområde är pedagogik men kursen genomförs i ämnena: biologi, fysik, kemi, historia, engelska, svenska språket, litteraturvetenskap och samhällskunskap.

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i de ämnesstudier som den studerande är antagen i.
Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Obligatorisk schemalagd VFU-uppföljning, som förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på campus, kan förekomma. Detta framgår i förekommande fall av schemat.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Ersätter PE135G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Hattie, John
  • Titel: Visible Learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Routledge, London
  • Kommentar: ISBN 9780415476188 Valda delar (kapitel 11).
  • Författare/red: Loughran, John
  • Titel: Developing Pedagogy Teacher Education
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Taylor & Francis
  • Kommentar: ISBN: 9780415367271 (valda delar)
  • Författare/red: Rawitch , Diane
  • Titel: The Death and Life of the Great American School System: how testing and choice are undermining education.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Basic Books
  • Kommentar: ISBN 9780465014910 Valda delar (kapitel 11).
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket

Litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser i programmet ska användas. Dessutom tillkommer valbar ämnesdidaktisk litteratur med inriktning på det ämne som studenten är antagen till.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23