Pedagogik AV, KPU; Verksamhetsförlagd utbildning II för ämneslärare i gymnasieskolan, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, KPU; Verksamhetsförlagd utbildning II för ämneslärare i gymnasieskolan, 15 hp
Education MA, Teaching Practice Placement II Upper Secondary school Teacher Education Programme, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE045A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2014-12-04
  • Senast ändrad: 2016-11-17
  • Giltig fr.o.m: 2017-01-15

Syfte

Kursen syftar till att studenten formulerar en egen underbyggd teori och även omsätter denna i praktisk handling samt motiverar och analyserar densamma. Studenten skall visa förmåga att på ett professionellt sätt hantera komplexa didaktiska frågor.
Kursen syftar även till att studenten i relation till kopplat ämne/verksamhet vidareutvecklar didaktisk kompetens och kunskap genom att visa hur olika faktorer kan bidra genom att forma undervisningen och lärandets villkor.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa god initiativförmåga i interaktionen med ungdomar, personal och föräldrar
- visa initiativförmåga att föra samtal, diskutera och kritiskt värdera pågående verksamhet i en konstruktiv anda
- visa god förmåga att självständigt planera, leda och utvärdera pedagogisk verksamhet, samt motivera gjorda val utifrån ett didaktiskt perspektiv
- visa god ledarkompetens samt självinsikt i det egna ledarskapet
- visa god förmåga att handleda ungdomar både enskilt och i grupp
- visa god kommunikativ-och relationell kompetens i samarbetet med ungdomar, arbetslag, personal och föräldrar
- visa kunskap i att på ett mycket insiktsfullt sätt reflektera över sin egen professionella utvecklingspotential
- visa kunskap i att på ett mycket insiktsfullt sätt reflektera över sin egen roll som agent för verksamhetens utveckling
- visa fördjupad kunskap i bedömning och betygsättning
- visa fördjupad förmåga att göra medvetna didaktiska val
- visa fördjupad förmåga att problematisera ämnesdidaktiska frågor
- visa att den har uppmärksammat och bearbetat det aktuella verksamhetsområdets/ämnesområdets särskilda didaktiska förutsättningar
- visa fördjupade ämnes/yrkesdidaktiska kunskaper genom att självständigt och kritiskt reflektera över didaktisk teori och metod under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen
- visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare

Innehåll

Kursens huvudområde är pedagogik men kursen genomförs i ämnena: biologi, fysik, kemi, historia, engelska, svenska språket, litteraturvetenskap och samhällskunskap.

I kursen behandlas och prövas professionellt utvecklade färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik.

Behörighet

Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp samt godkänt betyg på föregående VFU-kurs.
För studerande som läser KPU med förhöjd studietakt (UPEKG) innebär detta ett krav på att VFU-handledaren förordat studenten som godkänd på föregående VFU för att det ordinarie VFU-tillfället ska kunna tas i anspråk.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursens huvudområde är pedagogik men kursen genomförs i ämnena: biologi, fysik, kemi, historia, engelska, svenska språket, litteraturvetenskap och samhällskunskap.

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i de ämnesstudier som den studerande är antagen i.
Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Obligatorisk schemalagd VFU-uppföljning, som förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på campus, kan förekomma. Detta framgår i förekommande fall av schemat.


Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta ska en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Ersätter PE038A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Colnerud, Gunnel
  • Titel: Respekt för lärarprofessionen.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 196 s.
  • Författare/red: Johnson, James Allen
  • Titel: Introduction to teaching : helping students learn/authored by James Johnson, Diann Musial, and Annette Johnson ; with Robb Cooper
  • Upplaga: 2009
  • Kommentar: ISBN: 978-0-7425-6170-0424 s.
  • Författare/red: Loughran, J. John
  • Titel: Developing a pedagogy of teacher education: understanding teaching and learning about teaching
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Routledge, London
  • Kommentar: ISBN: 0-415-36730-1197 s.

Litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23