Pedagogik AV, Kompletterande pedagogisk utbildning, Perspektiv på utvärdering och skolutveckling , Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Kompletterande pedagogisk utbildning, Perspektiv på utvärdering och skolutveckling , Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp
Education MA, Perspectives at Assurance and School Development, Teacher in Secondary and Upper Secondary Education, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE059A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-04-08
  • Senast ändrad: 2021-03-23
  • Giltig fr.o.m: 2021-06-02

Syfte

Kursen syftar till att den studerande får fördjupad kunskap om utvärderingar och olika former av utvecklingsarbeten i ett nutida och historiskt perspektiv. Syftet är också att den studerande skall utveckla fördjupade kunskaper om och god förmåga att kritiskt reflektera över skolutveckling. Detta ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, samt ska student utveckla goda kunskaper om vetenskapsteori.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutveckling
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra analysera förutsättningar för skolutveckling
- visa goda kunskaper om vetenskapsteori samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- i utvärderings- och utvecklingsarbete beakta samhälleliga och etiska aspekter med särskilt fokus på frågor om hållbar utveckling

Innehåll

Kursens innehåll behandlar modeller för utvärdering och utvecklingsarbete, perspektiv på och strategier för skolutveckling. Vidare behandlas vetenskapsteori i förhållande till relationen mellan vetenskaplig grund och
beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.

Behörighet

Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen. Föreläsningar, seminarier och workshops förekommer individuellt och i grupp.

I kursen ingår obligatoriska moment förlagda till Campus.

Examination

2002: Redovisning muntlig samt skriftlig vetenskapsteori, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2003: Muntlig redovisning; Strategier för skolutveckling, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2101: Paper, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Lärandemålen prövas skriftligt och muntligt. De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier tregradig betygsskala:

- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE039A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Gilje, Nils & Grimen, Harald
  • Titel: Samhällsvetenskapernas förutsättningar
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: ISBN 978-91-7173-260-6
  • Författare/red: Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel
  • Titel: Utmärkt skolutveckling – forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 310 s.
  • Författare/red: Rönnerman, Karin
  • Titel: Aktionsforskning i praktiken – förskola och skola på vetenskaplig grund
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 230 s.
  • Författare/red: Sandberg, B. & Faugert, S.
  • Titel: Perspektiv på utvärdering
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ståhle, Ylva, Waermö, Mimmi & Lindberg, Viveca (red.)
  • Titel: Att utveckla forskningsbaserad undervisning: Analyser, utmaningar och exempel
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Stockholm, Natur och kultur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Timperley, Helen
  • Titel: Det professionella lärandets inneboende kraft
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 179 s.

Här hittar du de fullständiga läroplanerna
http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23