Pedagogik AV, Bedömning och betygsättning, ämnesdidaktisk fördjupning. KPU - Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Bedömning och betygsättning, ämnesdidaktisk fördjupning. KPU - Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp
Education MA, Assessment and Grading, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE071A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-09-28
  • Senast ändrad: 2022-09-06
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-10

Syfte

Kursen syftar till att fördjupa den studerandes kunskap och förmåga att göra bedömningar och sätta betyg.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning
- diskutera och problematisera etiska och samhälleliga aspekter för betygsättning och bedömning och ge exempel på sådana faktorer som kan påverka bedömningars saklighet och likvärdighet
- redogöra för, samt kritiskt reflektera över, begrepp, centrala principer, riktlinjer och kunskapssyn rörande skolans kunskapsbedömning i gällande styrdokument

Innehåll

Kursen innehåller:
- betyg och bedömning i åk 7-9 i den svenska grundskolan och i gymnasieskolan.

Behörighet

Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
I kursen ingår obligatoriska moment förlagda till campus, vilket kan vara exempelvis laborationer eller olika redovisningar m.m. Det framgår av schemat samt av studiehandledningen som tillhandahålls vid kursstart vilka dessa är och när de ligger.

Examination

2301: Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fördjupad kunskap om betyg och bedömning

2302: Muntlig examination, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Problematisera etiska och samhälliga aspekter av betyg och bedömning

2303: Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Kritiskt reflektera över skolans bedömningspraktik i gällande styrdokument

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygskriterier 3-gradig betygsskala:

För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemålärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål i kursen.
Student som inte uppfyller samtlig lärandemål i kursen erhåller betyget U (underkänt).

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE046A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Dahler-Larsen, Peder
  • Titel: The Evaluation Society
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Stanford Business Books
  • Kommentar: 265 s.
  • Författare: Hirsch, Å
  • Artikeltitel: When assessment is a constant companion: students’ experiences of instruction in an era of intensified assessment focus
  • Tidskrift: 2020/ Vol. 6(2), s. 89-102
  • År/Volym/nr/sidor: Nordic Journal of Studies in Educational Policy
  • Författare/red: Klapp, A.
  • Titel: Bedömning, betyg och lärande
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur
  • Kommentar: 195 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kommentarer om Skolverkets allmänna råd för betyg och prövning
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Wiliam, D.
  • Titel: Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken
  • Upplaga: 2019, andra upplagan
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur
  • Kommentar: 261 s.
  • Författare/red: Åsa Hirsh, Christian Lundahl
  • Titel: Hållbar bedömning - Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Natur och kutur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Backman, J.
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur
  • Kommentar: 223 s.
  • Författare/red: Lundahl, Christian
  • Titel: Bedömning för lärande
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 9789144101491, 208 s.
  • Författare/red: Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan
  • Titel: Betyg i teori och praktik: ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium.
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: ISBN: 9789140692641, 216 s.
  • Författare/red: Språkrådet
  • Titel: Svenska skrivregler
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 308 s.

Ytterligare litteratur kan tillkomma i samråd med kursansvarig lärare.
Dessutom tillkommer läroplaner och annat material från http://www.skolverket.se.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23