Pedagogik AV, Forskningsmetodologi, vetenskaplig design och kvalitativa metoder, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik AV, Forskningsmetodologi, vetenskaplig design och kvalitativa metoder, 7,5 hp
Education MA, Research Methodology, Design and Qualitative Methods, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE079A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Senast ändrad: 2020-05-28
  • Giltig fr.o.m: 2020-07-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska visa fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom huvudområdet pedagogik,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer,
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom huvudområdet pedagogik.
- tillägna sig en översiktlig förståelse och en viss begreppslig förståelse av grundläggande kvalitativ forskningsmetodik och kvalitativa metoder

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskaper inom vetenskapsfilosofi i pedagogisk forskning som bygger på kvalitativa data,
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet pedagogik,
- redogöra för sin kunskap i och förståelse för huvudområdet pedagogik samt visa insikt i aktuellt forskningsarbete,
- kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar, kunna planera kvalificerade forskningsuppgifter inom givna tidsramar samt kunna utvärdera detta arbete

Innehåll

I kursen behandlas olika forskningsansatser och metoder såsom aktionsforskning, fallstudier, tal- och textanalys samt rapportskrivning och kritisk analys av vetenskapliga texter.

Behörighet

Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp med minst 90 hp, inklusive självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

2001: Pedagogik AV, Forskningsmetodologi, vetenskaplig design och kvalitativa metoder, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studenten examineras skriftligt och muntligt genom fyra uppgifter som bygger på varandra.
Deluppgift 1 (3 hp) Genomföra en mindre empirisk studie med hjälp av kvalitativa intervjuer, kvalitativ textanalys eller observation (U/G/VG)

Deluppgift 2 (3 hp) Genomföra en mindre empirisk studie med hjälp av en annan av metoderna för datainsamling än den som valdes i deluppgift 1 (U/G/VG)

Deluppgift 3 (1,5 hp) Projektbeskrivning av eget forskningsbart problem inom det pedagogiska fältet (U/G/VG)

Deluppgift 4 (0 hp) Obligatorisk seminarebehandling av en av deluppgifterna, enligt opponent- respondentförfarande.

För betyget Godkänt (G) på hela kursen krävs minst betyget Godkänt på samtliga deluppgifter. För Väl godkänt krävs därutöver betyget Väl godkänd på deluppgifter tillsammans omfattande minst 4,5 hp.

Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE055A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Eriksson Barajas, K, Forsberg, C, Wengström, Y.
  • Titel: Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap – Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar.
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: ISBN 978-91-27-13411-9 173 s.
  • Författare/red: Gray, D.E
  • Titel: Doing research in the real world.
  • Upplaga: 2018, (Fourth edition.)
  • Förlag: London: SAGE.
  • Kommentar: Kapitel 3, 7, 11, 13, 15, 22, 26 & 27 , ca 200 sidor

Artiklar i urval ca 200 sidor.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23