Pedagogik GR (C), KPU; Verksamhetsförlagd utbildning I för ämneslärare åk 7-9, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (C), KPU; Verksamhetsförlagd utbildning I för ämneslärare åk 7-9, 15 hp
Education (BA) Teaching Practice Placement I, Upper Secondary School Teacher Education Programme, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE156G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2014-10-14
  • Senast ändrad: 2018-11-14
  • Giltig fr.o.m: 2019-01-21

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska kunna reflektera över sina egna erfarenheter och värderingar samt andras systematiserade erfarenheter. Studenten skall även visa förmåga att på ett professionellt sätt hantera allmändidaktiska och ämnesdidaktiska frågor i sitt praktiska handlande för att stödja elevers lärande

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa vilja, engagemang och förmåga i arbetet med elever, personal och vårdnadshavare
- visa grundläggande kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten samt för den egna utvecklingen
- visa förmåga att med stöd planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet
- visa insikt i ledarskapets betydelse och förmåga att på ett insiktsfullt sätt reflektera över sin egen ledarstil
- visa förmåga att på ett insiktsfullt sätt reflektera över sin egen delaktighet i undervisningens utveckling
- visa kunskap i bedömning och betygsättning
- visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta
med elever och deras vårdnadshavare
- visa förmåga att göra medvetna didaktiska val
- visa god förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund

Innehåll

I kursen behandlas och prövas professionellt utvecklade färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik.

Behörighet

Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursens huvudområde är pedagogik men kursen genomförs i ämnena: biologi, fysik, kemi, historia, engelska, svenska språket, litteraturvetenskap, samhällskunskap och matematik.

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i de ämnesstudier som den studerande är antagen i.
Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.

Examination

1000: Verksamhetsförlagd utbildning I för ämneslärare åk 7-9, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under VFU i en autentisk yrkessituation av handledare som är utsedd av Mittuniversitetet. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Obligatorisk schemalagd VFU-uppföljning, som förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på campus, kan förekomma. Detta framgår i förekommande fall av schemat.

Studentens skriftliga examinationer kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassas examination för studenten.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

PE135G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2016.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Hattie, John
  • Titel: Visible Learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Routledge, London
  • Kommentar: ISBN 9780415476188 Valda delar (kapitel 11).
  • Författare/red: Loughran, John
  • Titel: Developing a pedagogy of teacher education: understanding teaching and learning about teaching.
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: ISBN: 0415367301 (valda delar)

Referenslitteratur

  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: ISBN: 9789140688255

Litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser i programmet ska användas. Dessutom tillkommer valbar ämnesdidaktisk litteratur med inriktning på det ämne som studenten är antagen till.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23