Pedagogik GR (C), Utbildningsvetenskaplig kärna IV samt självständigt arbete, förskollärare, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (C), Utbildningsvetenskaplig kärna IV samt självständigt arbete, förskollärare, 30 hp
Education BA (C), Educational Science IV and Independent Work, Pree-school Teacher, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE184G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G2E - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav samt innehåller examensarbete för kandidatexamen.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-11-11
  • Senast ändrad: 2022-11-14
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-11

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om vetenskapsteori och forskningsmetodik samt förmåga att tillämpa dessa kunskaper inom det förskolepedagogiska området genom ett självständigt arbete.

- Vidare ska studenten vidare utveckla och fördjupa förmågan att på ett strukturerat och självständigt sätt reflektera och kritisk granska relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövning.

Lärandemål

Kunskap och förståelse:
Efter genomgången kurs ska studenten:

-Visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen (UVK och SA)
- Visa fördjupad kännedom om och tillämpning av vetenskapsteori, kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen (UVK och SA)

Färdighet och förmåga:
- Visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom det förskolepedagogiska området. (UVK och SA).
- Visa fördjupad förmåga att kritisk och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom (genom ett självständigt arbete) bidra till utveckling av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet. (UVK och SA)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa fördjupad förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap. (UVK och SA)

Innehåll

Kursen består av två delmoment:
Delmoment 1. 15 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna:
- I momentet behandlas och studeras vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder och dess relation till forskning samt vetenskapligt arbete och skrivande.

Delmoment 2. 15 hp
Självständigt arbete.
-I momentet genomförs ett självständigt vetenskapligt arbete under handledning.
-I momentet ingår även att försvara sitt eget arbete samt att vetenskapligt granska ett annat självständigt arbete.

Behörighet

Godkända kurser om 120 hp från termin 1,2,3 och 4. Från termin 5 ska UVK III, 15 hp samt vfu 7,5 hp vara godkända. Från termin 6 ska 15 hp varav 7,5 hp vfu vara godkänd innan termin 7 får påbörjas.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområdet för kursen är pedagogik. Undervisningen sker vid och mellan campusträffar, med stöd av en digital lärplattform.

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för
kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

2201: Vetenskapsteori, Tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2202: Forskningsöversikt, Skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2203: Självständigt arbete, Examensarbete, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

UVK IV:
Obligatoriska moment.
Förutom poänggivande moment så innefattar kursen två obligatoriska läraktiviteter: Kvalitetsseminarium och Pilotstudie.

Det självständiga arbetet examineras dels skriftligt och dels muntligt vid ett seminarium genom ett respondent och oppositionsförfarande. Studentens förmåga att såväl skriva ett självständigt arbete, försvara sitt självständiga arbete som opponera på annans students självständiga arbete vägs in i betygsättningen i förhållande till lärandemålen

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskapsinsikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar. Om det självständiga arbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå med avseende på innehåll och skrivande.

Rätten till handledning avseende självständigt arbete är begränsad till den tid kursen ges och en kortare tid därefter. En student som lämnat sina studier oavslutade och sedan återkommer och begär mer handledning och/eller ny handledare kan ges handledning i mån av tid. Någon ovillkorlig rätt till ny handledare finns dock inte.

Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om student har ett intyg från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursen lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare versioner av kursen har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen.
Därefter överförs studenten till denna kursplan

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus
  • Titel: Att tänka uppsats: det vetenskapliga arbetets grundstruktur
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Malmö: Glerups
  • Kommentar: ISBN: 9789151102269
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN : 9789144097329
  • Författare/red: Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne
  • Titel: Vetenskapsteori för lärarstudenter
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 9789144093468
  • Författare/red: Bryman, Alan
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Kommentar: ISBN: 9789147112067
  • Författare/red: Grönlund, Å., Kempe, A. & Wiklund, M.
  • Titel: Praktisk vetenskapsteori för lärare: Hur vet vi vad vi vet?
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Författare/red: Löfdahl Hultman, Annika & Ribaeus, Katarina (red)
  • Titel: Förskollärarens metod och vetenskapsteori
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 9789147139842
  • Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
  • Titel: Att skriva en bra uppsats
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 9789147113644

Referenslitteratur

  • Författare/red: Vendela Blomström & Jeanna Wennerberg
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Lund : Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 9789144151045

Artiklar, uppsatser och annan referenslitteratur tillkommer.

Artiklar samt andra vetenskapliga texter inom aktuellt område för det självständiga arbetet tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23