Pedagogik GR (A), Multimodalt lärande och analys, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Multimodalt lärande och analys, 7,5 hp
Education BA (A), Multimodal Learning and Analysis, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE199G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2019-11-27
- Giltig fr.o.m: 2020-01-01
Syfte
Den studerande ska tillägna sig kunskaper om multimodal teori och analys. Studenten ska vidare utveckla en didaktisk kompetens gällande elevers multimodala lärande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Visa kunskap om grundläggande multimodal teori och analys.
- Reflektera över olika uttryckssätts värde ur ett bedömningsperspektiv.
- Genomföra multimodal analys av läromedel och elevtexter.
- Planera och genomföra multimodala didaktiska aktiviteter.
Innehåll
- Grundläggande teori om multimodalt lärande, det vill säga användande av olika uttrycksätt som skrift, bild eller video, i skolkontext
- Praktiska övningar i form av multimodal analys av exempelvis olika läromedel eller elevers digitala texter.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Den här kursen vänder sig till dig som vill utveckla dina kunskaper om lärande genom fler uttryckssätt än skrift. Andra uttryckssätt kan vara bild, ljud eller video. Kursen tar sin utgångspunkt i grundskolan men lämpar sig för alla nivåer av utbildning.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och praktiska moment. Obligatorisk närvaro.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell uppgift samt en individuell multimodal presentation.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Insulander, E. & Selander, S. (red.)
- Titel: Att bli lärare.
- Upplaga: 2018 (Första upplagan)
- Förlag: Stockholm Liber
- Författare/red: Insulander, E., Kjällander, S., Lindstrand, F., & Åkerfeldt, A. (Eds.)
- Titel: Didaktik i omvandlingens tid?: Text, representation, design.
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm
- Webbadress: Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-145120
- Författare/red: Jewitt, C., Bezemer, J., O'Halloran, K.
- Titel: Introducing Multimodality.
- Upplaga: 2016
- Förlag: London: Routledge
- Webbadress: https://doi.org/10.4324/9781315638027
Artiklar kan förekomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket