Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Lärande, styrning och ledarskap, Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Lärande, styrning och ledarskap, Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 30 hp
Education BA (A), Learning, Policy and Leadership, Secondary and Upper Secondary Education Teacher, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE201G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-04-08
  • Senast ändrad: 2023-02-07
  • Giltig fr.o.m: 2023-05-31

Syfte

Kursen syftar till att den studerande efter genomgången kurs ska visa kunskap om skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna, liksom läroplansteori och didaktik, ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Studenten ska även visa kunskap om och förmåga att beakta utveckling, lärande ur ett tvärvetenskapligt perspektiv där kognitionsvetenskap och specialpedagogik finns med.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

Moment 1.
- visa kunskap om skolans relevanta styrdokument
- visa kännedom om skolväsendets historia i Sverige
- visa kunskap om läroplansteori
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund inbegripet de mänskliga rättigheterna samt beskriva och problematisera deras betydelse i skolan

Moment 2.
- visa kunskap om perspektiv på ledarskap i skolan
- visa kunskap om didaktik som teori och praktik samt metodik och dess betydelse för undervisningen i den verksamhet som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- kunna redogöra för olika teorier om kunskap och lärande

Moment 3.
- visa kunskap om elevers utveckling, lärande, behov och förutsättningar
- diskutera och problematisera skolans verksamhet och villkor med utgångspunkt i ambitionen att skapa en likvärdig skola för alla elever
- visa grundläggande kunskaper om specialpedagogik
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter

Moment 4.
- visa kunskap om och förståelse för ledarskap i relation till sociala relationer och konflikthantering
- beskriva och jämföra strategier för att åstadkomma demokratiska förhållnings- och arbetssätt i skolan samt peka på utmaningar i detta arbete
- redogöra för hur olika former av exkluderande processer, trakasserier, mobbning etc kan identifieras, motverkas och förebyggas
- beskriva, diskutera och reflektera över lärarprofessionens yrkesetiska innehåll och utmaningar
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer

Innehåll

Kursen består av fyra (4) moment:

Moment 1: Skolans historia, organisation och styrdokument, 7,5 hp
Momentet behandlar skolväsendets historia, dess nuvarande organisation och styrdokument ( innefattande bland annat skolans värdegrund). I momentet behandlas även läroplansteori.

Moment 2: Ledarskap, didaktik och IT i skolan, 7,5 hp
Momentet behandlar ledarskapsperspektiv i skola och undervisning, didaktiska perspektiv för grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan samt användning av digitala verktyg och digitala miljöer i skolan. Styrdokument.

Moment 3: Elevers utveckling och lärande, 7,5 hp
Momentet omfattar perspektiv på elevers utveckling, lärande, behov och de förutsättningar som krävs för yrkesutövning i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan.

Moment 4: Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, 7,5 hp
I momentet behandlas kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap inom ramen för grundskolans- och gymnasiets verksamhet.

Behörighet

Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

2201: Delmoment I. Skolans historia; Läroplansteori, Utbildningshistoria, Skolans styrning, Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2202: Delmoment 1. Skolans historia; Värdegrund, Seminarium, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2203: Delmoment 2. Ledarskap, didaktik och lärande, Tentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2204: Delmoment 2. Ämnesdidaktik, didaktik och IKT-didaktik. Muntlig och skriftlig presentation, Muntlig och skriftlig presentation, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2205: Delmoment 3. Elevers utveckling och lärande; Redovisning - arbetslagsarbete, Muntlig redovisning, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2206: Delmoment 3; Elevers utveckling och lärande; Paper – En skola för alla, Inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2307: Delmoment 4. Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap: Redovisning - normkritik, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2308: Delmoment 4. Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Obligatoriska moment, ej poängsatta:
Delmoment 3
- Workshop - Arbetslagsarbete. Betyg: U-G

Delmoment 4
- Workshop- Normkritik. Betyg U-G
- Workshop-Lärares relationskompetens och lärares yrkesetik. Betyg U-G
- Seminarium - Konflikthantering. Betyg U-G


Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.

Betygskriterier för tregradig betygsskala:

- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)



Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE133G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Kronlid, David O.
  • Titel: Skolans värdegrund 2.0
  • Upplaga: 1: a upplagan (2017)
  • Kommentar: ISBN: 9789127146525
  • Författare/red: Kulturdepartementet
  • Titel: Språklag
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Kulturdepartementet
  • Kommentar: SFS nr:2009:600
  • Författare/red: Linde, Göran
  • Titel: Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 172 s.
  • Författare/red: Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
  • Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Valda kapitel.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011 för gymnasieskolan 2011
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800
Moment 2
  • Författare/red: Berg, Gunnar, Sundh, Frank. & Wede, Christer (Red)
  • Titel: Lärare som ledare, i och utanför klassrummet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 335 s.
  • Författare/red: Bruun, Sara
  • Titel: Digitala arbetssätt i klassrummet – att våga ta språnget
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Gothia fortbildning
  • Kommentar: 156 s.
  • Författare/red: Fleischer Håkan & Kvarnsell, Helena
  • Titel: Digitalisering som lyfter skolan: teori möter praktik.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gothia fortbildning
  • Kommentar: 178 s.
  • Författare/red: Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red)
  • Titel: Allmändidaktik – vetenskap för lärare
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: 398 s. Valda delar.
  • Författare/red: Hirsh, Åsa
  • Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet : så skapas magi
  • Upplaga: 2020 - Första utgåvan
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
  • Kommentar: ISBN: 9789127827936
  • Författare/red: Lindström, Gunnar, Pennlert, Lars-Åke
  • Titel: Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Fundo förlag, Umeå
  • Kommentar: 71 s. Ny upplaga (2016) aviserad från förlaget.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011 för gymnasieskolan 2011
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
  • Kommentar: 45 s.
  • Författare/red: Tomas Kroksmark,(red)
  • Titel: Tio forskare om ämnesdidaktik
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Kommentar: 292 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800
Moment 3
  • Författare/red: Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger
  • Titel: Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 331 s.
  • Författare/red: Leifler, Emma
  • Titel: Praktisk inkludering
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 192 s.
  • Författare/red: Liberg, Caroline, Lundgren, Ulf P, Säljö, R (red)
  • Titel: Lärande, skola och bildning, grundbok för lärare
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Valda kapitel.
  • Författare/red: Nilholm, Claes
  • Titel: Perspektiv på specialpedagogik
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 148 s.
  • Författare/red: Persson, Bengt
  • Titel: Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 180 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011 för gymnasieskolan 2011
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800
Moment 4
  • Författare/red: Aspelin, Jonas
  • Titel: Lärares relationskompetens: Vad är det? Hur kan den utvecklas?
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: 160 s.
  • Författare/red: Björklund, Lotta & Bromseth, Janne
  • Titel: Normkritisk pedagogik, perspektiv, utmaningar och möjligheter
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 354 s.
  • Författare/red: Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell
  • Titel: Respekt för lärarprofessionen: om lärares yrkesspråk och yrkesetik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 194 s.
  • Författare/red: Hakvoort, Ilse, & Friberg, Birgitta (red.)
  • Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerup
  • Kommentar: 248 s.
  • Författare/red: Ljungblad, Ann-Louise
  • Titel: Relationellt lärarskap
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 173 s.
  • Författare/red: Simon Ceder, Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Lisa Öhman, Auliarvola Orlander.
  • Titel: Sexualitet och relationer – att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan.
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Kommentar: 176 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
  • Författare/red: Thornberg, Robert
  • Titel: Det sociala livet i skolan: socialpsykologi för lärare
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 323 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Vendela Blomström, Jeanna Wennerberg.
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande,
  • Upplaga: 2021 (andra uppl)
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Kommentar: 356 s.

Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.

Här hittar du de fullständiga läroplanerna:
http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23