Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik I och utbildningsvetenskaplig kärna I, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik I och utbildningsvetenskaplig kärna I, 30 hp
Education BA (A), Early Childhood Education I and Educational Science I, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE231G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2024-03-12
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska introduceras till förskolans uppdrag och yrkesutövning som ett samhällsuppdrag. Kursen syftar därför dels till att sätta förskolan och dess utbildning i ett historiskt utbildningsperspektiv och dels till att belysa verksamhet och yrkesutövning bland yngre barn ur ett pedagogiskt och didaktiskt perspektiv. Kursen syftar även till utveckling av förståelse för betydelser av en verksamhet grundad på vetenskap och beprövad erfarenhet, samt till att studenten ska reflektera över utbildningens och studiernas roll för att utveckla egen yrkeskompetens samt lärarprofessionen. I kursen introduceras frågor om kunskap, vetenskap och utbildningsvetenskaplig forskning med relevans för förskolans verksamhet.

Lärandemål

För godkänd kurs ska den studerande:

Kunskap och förståelse

- Kunna beskriva exempel på utbildningsvetenskaplig forskning och konkretisera betydelser av denna forskning för förskolepedagogisk verksamhet och yrkesutövning. (Förskolepedagogik, Utbildningsvetenskaplig kärna)
- Med utgångspunkt i förskolans styrdokument och läroplansteori kunna redogöra för och diskutera förskolans uppdrag och historiska förändringar i förskolans verksamhet. (Utbildningsvetenskaplig kärna)
- Kunna redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp. (Utbildningsvetenskaplig kärna)
- Kunna redogöra för relationer mellan förskolans pedagogiska uppdrag och forskning som stöd att bedriva och bepröva pedagogisk verksamhet. (Utbildningsvetenskaplig kärna)

Färdighet och förmåga

- Kunna redogöra för och diskutera förskolans värdegrund utifrån lagstiftning och förskolans styrdokument. (Förskolepedagogik och utbildningsvetenskaplig kärna).
- Kunna identifiera och resonera om jämställdhets- och jämlikhetsaspekter i relation till förskolans uppdrag. (Utbildningsvetenskaplig kärna)
- Kunna redogöra för innebörder av- och skillnader mellan utbildning, undervisning, lärande och kunskap. (Förskolepedagogik)
- Kunna redogöra för och reflektera över relationer mellan forskningsresultat, pedagogisk yrkesutövning, egen utveckling samt behov av ytterligare kunskap (Förskolepedagogik

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- Kunna identifiera och resonera om mänskliga rättigheter och barns rättigheter enligt barnkonventionen i relation till förskolans verksamhet och grundat på relevanta samhälleliga och etiska aspekter. (Utbildningsvetenskaplig kärna)

Innehåll

Kursen består av tre delmoment:

Delmoment 1, Utbildningsvetenskaplig kärna 9 hp: Yrkesutövning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
I momentet behandlas skolans och förskolans utveckling ur ett historiskt perspektiv samt läroplansteori relaterat till förskolans uppdrag och styrdokument. I momentet introduceras frågor kring kunskap och vetenskapsteori samt forskningsfält med särskilt fokus på studier i och om förskolan. Dessutom behandlas innebörder av att bepröva förskolans verksamhet och förskollärares yrkesutövning, samt forskningens betydelse för detta.

Delmoment 2, Förskolepedagogik 15 hp: Förskolans uppdrag från formulering till realisering.
I momentet behandlas förskolans uppdrag enligt styrdokument och lagstiftning samt realisering av detta i förhållande till barns utveckling, lek och lärande, barns tidiga relationer samt delaktighet och inflytande. Momentet innefattar även teoretiska perspektiv som barns perspektiv och barnperspektiv i forskning och yrkesutövning. Dessutom behandlas innebörder av att vara förskollärarstudent samt att växa och utvecklas i förskollärarrollen.

Delmoment 3, Utbildningsvetenskaplig kärna 6 hp: Förskolans värdegrund.
I momentet behandlas förskolans värdegrund som ett samhällsuppdrag och dess relation till grundläggande demokratiska värderingar, mänskliga rättigheter och barns rättigheter.

Behörighet

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområdet för kursen är pedagogik. Undervisningen sker vid och mellan campusträffar, med stöd av en digital lärplattform. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål. I kursen används estetiska uttrycksformer och praktiskt estetiska övningar.

Examination

2201: UVK I, Jag en förskollärare; gruppuppgift, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2204: Förskolepedagogik - Inlämningsuppgift, 8 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2205: Förskolepedagogik; Fältstudieuppgift, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2206: Förskolepedagogik; Yrkesrollen - Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2207: Förskolepedagogik; Lekuppgift - Praktisk tillämpning, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Planering i grupp och genomförande på campus.

2208: UVK I del 2, Förskolans värdegrund - Skriftlig inlämningsuppgift, 6 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2212: UVK I del I, Vetenskapsteori; Skriftlig par/gruppuppgift, 4 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Denna uppgift genomförs i par/grupp.

2213: Utbildningsvetenskap, Salstentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Övergångsregel

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE178G.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.


Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Bie, K.
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups

Författare/red: Blomström, V. & Wennerberg, J.
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 356 s.

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för förskolan Lpfö 18
Upplaga: Senaste
Förlag: Skolverket

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
Upplaga: Senaste
Förlag: Skolverket


**Moment: 1**

Författare/red: Eriksson, A.
Artikeltitel: Förskollärarens ansvar: Från självpåtaget till pålagt och delvis legitimerat
År/Volym/nr/sidor: 2015 Vol. 20 (1-2) s.8-32
Tidskrift: Pedagogisk forskning i Sverige
Kommentar: 25 s.

Författare/red: Grönlund, Å., Kempe, A. & Wiklund, M.
Titel: Praktisk vetenskapsteori för lärare: Hur vet vi vad vi vet?
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups
Kommentar: 200 s.

Författare/red: Hammarström-Lewenhagen, B.
Titel: Förskolans århundrade: pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups
Kommentar: 296 s.

Författare/red: Hedlin, M.
Titel: Lilla genushäftet 3.0: Om genus och skolans jämställdhetsmål
Upplaga: Senaste
Förlag: Linnéuniversitetet, institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap
Kommentar: Finns som pdf

Författare/red: Linde, G.
Titel: Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 187 s.

Författare/red: Lundberg, A. & Werner, A.
Titel: En introduktion till genusvetenskapliga begrepp [Elektronisk resurs]
Förlag: Nationella sekretariatet för genusforskning
Kommentar: Finns som Pdf


**Moment: 2**

Författare/red: Bjorndal, C. R. P
Titel: Det värderande ögat: Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Kommentar: 192 s.

Författare/red: Emilson, A. & Moqvist-Lindberg, I.
Titel: Värdefull förskola: Perspektiv på värdepedagogiskt arbete
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 179 s.

Författare/red: Eriksson, A.
Artikeltitel: Förskollärarens ansvar: Från självpåtaget till pålagt och delvis legitimerat
År/Volym/nr/sidor: 2015 Vol. 20 (1-2) s.8-32
Tidskrift: Pedagogisk forskning i Sverige
Kommentar: 25 s.

Författare/red: Knutsdotter Olofsson, B.
Titel: Den fria lekens pedagogik: Teori och praktik om fantasileken
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Kommentar: 240 s.

Författare/red: Rubinstein Reich, L., Tallberg Broman, I. & Vallberg Roth, A.-C.
Titel: Professionell yrkesutövning i förskola: Kontinuitet och förändring
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Sommer, D
Titel: Barndomspsykologi: Utveckling i en förändrad värld
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Kommentar: 304 s.


**Moment: 3**

Författare/red: Emilson, A. & Moqvist-Lindberg, I.
Titel: Värdefull förskola: Perspektiv på värdepedagogiskt arbete
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 179 s.

Författare/red: Hedlin, M.
Titel: Lilla genushäftet 3.0: Om genus och skolans jämställdhetsmål
Upplaga: Senaste
Förlag: Linnéuniversitetet, institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap
Kommentar: Finns som pdf

Författare/red: Jober, A.
Titel: Social klass i skolan: Det kompensatoriska uppdraget
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur och Kultur
Kommentar: 166 s.

Författare/red: Lundberg, A. & Werner, A.
Titel: En introduktion till genusvetenskapliga begrepp [Elektronisk resurs]
Förlag: Nationella sekretariatet för genusforskning
Kommentar: Finns som pdf

Författare/red: Rantala, A.
Titel: - Snälla du! Kan du sätta dig? [Elektronisk resurs] : Om vägledning i förskolan
Upplaga: 2016
Förlag: Diss. Umeå universitet
Kommentar: Finns som pdf



Aktuella artiklar, avhandlingar, aktuella styrdokument samt andra resurser inom området tillkommer

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23