Psykologi GR (B), Forskningsmetodik, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Psykologi GR (B), Forskningsmetodik, 7,5 hp
Psychology BA (B), Research Methods, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS153G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 50%, Medicinska området 50%
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2024-03-05
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursen syftar till att utveckla det vetenskapliga förhållningssättet. Under kursen får studenten kunskaper om forskningsprocessens olika faser från frågeställning, design, och val av analys och tolkning av resultat. Kursen är framförallt orienterad mot designfrågor, val av metod utifrån frågeställning samt val av likväl som tillämpning av analysmetod utifrån metod och data.

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
• Identifiera en problemställning, formulera en frågeställning, och välja forskningsdesign
• Redogöra för grundläggande strategier tillgängliga i kvalitativa angreppssätt.
• Redogöra för grundläggande strategier tillgängliga i kvantitativa angreppssätt
• Redogöra för centrala inferentiella statistiska metoder som vanligen används inom psykologin.
• Känna till nationella och internationella forskningsetiska konventioner.

Färdigheter och förmåga
• Tillämpa grundläggande kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Utifrån forskningsmetodologisk kunskap resonera runt och värdera tillförlitligheten i vetenskaplig psykologisk forskning.
• Kunna reflektera över och diskutera forskningsetiska aspekter relaterade till kvalitativ och kvantitativ forskning.

Innehåll

Kursen behandlar datainsamlings- och analysmetoder för kvantitativ och kvalitativ forskning, kopplingen mellan frågeställning, val av design, datainsamlingsmetod och analysmetod samt praktiska exempel på granskning av forskningsarbete.

Behörighet

Minst 30 hp från kurs/kurser inrättade med psykologi som huvudområde/ämne.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, projektarbeten samt laborativa övningar.

Examination

1101: Kvalitativ metod - Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Inom ramen för examinationen ingår flera delmoment.

1201: Kvalitativ metod - Tentamen, 1,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2103: Kvantitativ metod - Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

All undervisning är examinationsgrundande. Vilket innebär att det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).



Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier



Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS061G.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Titel: CODEX regler och riktlinjer för forskning
Webbadress: www.codex.uu.se

Författare/red: Dancey, C. P. & Reidy, J.
Titel: Statistics without maths for psychology.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Pearson

Författare/red: Howitt, D.
Titel: Introduction to Qualitative Methods in Psychology
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Pearson Education

Författare/red: Vetenskapsrådet
Titel: God Forskningssed
Upplaga: VR1708
Förlag: Stockholm: Vetenskapsrådet
Webbadress: https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25b05/155533211 2063/Go d-forskningssed_VR_2017.pdf


#### Referenslitteratur

Titel: Apa style and grammar guidelines
Webbadress: apastyle.apa.org

Författare/red: Allwood, C.M. & Erikson, M.G.
Titel: Grundläggande vetenskapsteori: för psykologi och andra beteendevetenskaper
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Creswell, W.J., & Creswell, J.D
Titel: Research Design, Qualitative, Quantitative and Mixed Methods
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage

Författare/red: Navarro, D., Foxcroft, D., & Faulkenberry, T.J.
Titel: Learning statistics with JASP_ a tutorial for psychology students and other beginners.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: JASP (open access)

Artiklar enligt specifikation från lärare och studiehandledning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23