Rehabiliteringsvetenskap GR (B), Rehabiliteringsmetoder i arbetslivet I, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap GR (B), Rehabiliteringsmetoder i arbetslivet I, 15 hp
Rehabilitation Science BA (B), Rehabilitation Methods in Working Life I, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: RH069G
  • Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2022-09-05
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-05

Syfte

Kursen syftar till att ge grundläggande teoretiska kunskaper om arbetslivsinriktad rehabilitering, samt kunskaper om hur arbetslivsinriktad rehabilitering/återgång i arbete kan tillämpas praktiskt i arbetslivet.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- Förklara och redogöra för grundläggande vetenskapliga begrepp, modeller, metoder och teorier inom arbetslivsinriktad rehabilitering
- Identifiera och förklara faktorer som har betydelse för arbetslivsinriktad rehabilitering
- Redogöra för lagar och regler som berör arbetsmiljö, sjukskrivning och arbetslivsinriktad rehabilitering
- Förklara och exemplifiera aktörer och arenor av betydelse för arbetslivsinriktad rehabilitering
- Analysera och värdera utifrån empiri/praxis hur en arbetsplats arbetar med arbetslivsinriktad rehabilitering
- Framställa en sammanhängande akademisk text präglad av vedertagna krav på formalia samt av språkligt godtagbar kvalitet
- Muntligt presentera det egna arbetet samt kritiskt granska och framföra konstruktiva kommentarer till ett annat vetenskapligt arbete

Innehåll

- Begrepp, metoder, modeller och teorier inom arbetslivsinriktad rehabilitering samt rehabiliteringsaktörer i arbetslivet
- Psykologiska, fysiska och sociala aspekter på arbetslivsinriktad rehabilitering

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, tillämpade studier och grupparbeten. Arbetsformerna varierar och inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp.

Examination

2201: Seminarium 1, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Aktivt muntligt och skriftligt deltagande på seminarium.

2202: Seminarium 2, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Aktivt muntligt och skriftligt deltagande på seminarium.

2203: Gruppuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig gruppinlämningsuppgift.

2204: Individuell inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2205: Tentamen, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Om en student har ett besked från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess tre (3) provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur.
Två (2) tillfällen för omprov erbjuds. Om det vid omtentamen inte är möjligt att genomföra ordinarie examinationsform kan denna frångås om det är förenligt med kursens lärandemål.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskoderna RH050G och RH057G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Backman, Jarl.
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ekberg, Kerstin
  • Titel: Den relativa arbetsförmågan. Teoretiska och praktiska perspektiv
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Ekberg, Kerstin, Eklund, Mona & Hensing, Gunnel
  • Titel: Återgång i arbete. Processer, bedömningar, åtgärder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Ekholm, Jan, Vahlne Westerhäll, Lotta, Bergroth, Alf & Schüldt Ekholm, Kristina
  • Titel: Rehabiliteringsvetenskap. Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Eklöf, Mats
  • Titel: Psykosocial arbetsmiljö: begrepp, bedömning och utveckling
  • Upplaga: Senaste upplaga
  • Förlag: Studentlitteratur

Artiklar kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23