Rehabiliteringsvetenskap GR (B), Hälsofrämjande arbetsliv II, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap GR (B), Hälsofrämjande arbetsliv II, 15 hp
Rehabilitation Science BA (B), Health Promoting Working Life II, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: RH078G
  • Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2022-09-05
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-15

Syfte

Kursens syfte är att ge studenten kunskap om olika teorier och modeller som möjliggör ett hälsofrämjande arbetsliv utifrån ett organisations-, grupp- och individperspektiv. Kursen ska ge studenten kunskaper om genomförande och utvärdering av interventioner vilka har till avsikt att skapa ett hälsofrämjande arbetsliv.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs uppnå följande lärandemål utifrån ett hälsofrämjande arbetsliv.

- Beskriva, tillämpa och kritiskt granska teorier och modeller
- Beskriva och tillämpa grundläggande teorier och modeller om interventioner i organisationer
- Beskriva och tillämpa grundläggande hälsoekonomiska modeller för ohälsa/hälsa i organisationer
- Identifiera och tillämpa grundläggande metoder för att utvärdera interventioner inom en organisation
- Värdera och analysera interventioners genomförbarhet
- Kritiskt granska interventioner utifrån ett etiskt perspektiv

Innehåll

Kursen består av två moment:

Moment 1
Momentet ger fördjupad inblick i tillämpning av teorier och modeller för ett hälsofrämjande arbetsliv utifrån ett organisations-, grupp- och individperspektiv. Momentet ger grundläggande kunskap om interventioner i organisationer som möjliggör ett hälsofrämjande arbetsliv. Erhållna kunskaper används till att skapa en intervention på en arbetsplats.

Moment 2
Tillämpning av teorier och modeller för intervention på en arbetsplats med syfte att skapa en hälsofrämjande arbetsplats. Användning av hälsoekonomiska modeller för ohälsa/hälsa på arbetsplatsen.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Arbetsformerna varierar. Exempel på arbetsformer är föreläsningar, litteraturstudier, uppsatsskrivning och seminarier.

Undervisningen bedrivs ortsövergripande, med normal studietakt, distans och med sammankomster.

Examination

2001: Tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2002: Gruppuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras muntligt och skriftligt

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess tre (3) provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur.

Två (2) tillfällen för omprov erbjuds. Om det vid omtentamen inte är möjligt att genomföra ordinarie examinationsform kan denna frångås om det är förenligt med kursens lärandemål.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskoderna RH046G och RH059G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Aronsson, G., Hellgren, J., Isaksson, K., Johansson, G., Sverke, M. & Torbiörn, I.
  • Titel: Arbets- och organisationspsykologi
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Webbadress: www.nok.se
  • Författare/red: Scriven, A. & Hodgins, M.
  • Titel: Health promotion settings: Principles and practise
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage
  • Webbadress: www.sagepublications.com
Moment 2
  • Författare/red: Sandberg, B., Faugert, S.
  • Titel: Perspektiv på utvärdering
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Webbadress: www.studentlitteratur.se

Referenslitteratur

Moment 2
  • Författare/red: Johansson, U. & Johrén, A.
  • Titel: Personalekonomi idag
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber AB
  • Webbadress: www.liber.se
  • Författare/red: Malmquist, C., Vinberg, S. & Larsson, J.
  • Titel: Att styra med hälsa - från statistik till strategi
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Metodicum
  • Webbadress: www.metodicum.se

Vetenskapliga rapporter och artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23