Socialt arbete GR (A), Könsidentitet och uttryck i människobehandlande organisationer, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Könsidentitet och uttryck i människobehandlande organisationer, 7,5 hp
Social Work BA (A), Gender Identity and Expression in Human Service Organizations, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA070G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Vård 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2019-12-20
  • Giltig fr.o.m: 2020-01-13

Syfte

Kursens övergripande syfte är att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om begrepp och teoretiska perspektiv som rör könsidentitet och uttryck för att vidareutveckla sin professionella kompetens. I kursen står normativa, sociala, psykologiska, juridiska, organisatoriska aspekter i relation till människobehandlande verksamheter i fokus.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa grundläggande kunskaper om begrepp och teoretiska perspektiv som rör könsidentitet och uttryck samt kunna redogöra för dess samverkan med kategorierna sexuell läggning, ålder, etnicitet och funktionsnedsättning
- Visa grundläggande kunskaper om normativa, sociala, psykologiska, organisatoriska och juridiska aspekter och dess betydelse för professionellt arbete i människobehandlande verksamheter
- Visa förmåga att kritiskt reflektera om samhälleliga föreställningar och attityder som rör könsidentitet och uttryck med fokus på olika maktdimensioner som innebär risker för diskriminering och ojämlika livsvillkor
- Kunna kritiskt reflektera kring möjliga förhållningssätt, insatser och metoder att tillämpa i professionella möten med människor med olika könsidentiteter och uttryck.

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper om könsidentitet och uttryck som begrepp, dess innebörd och betydelse i och för människobehandlande organisationer. I kursen behandlas dessa kunskaper i relation till diskriminering, ojämlika livsvillkor och professionalism, med särskilt utrymme för normativa, sociala, psykologiska, juridiska och organisatoriska aspekter. Under kursen redogörs för hur rådande normer och föreställningar i samhället kan påverka professionellt arbete med sårbara grupper. I sammanhanget diskuteras vikten av ett kritiskt förhållningssätt. Kursens teoretiska perspektiv är främst knutna till litteratur rörande queerteori, genusteori och feministiska teorier. I kursen diskuteras också teoretiskt förankrade praktiska arbetsmetoder, strategier och förhållningssätt.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges på distans och alla moment i kursen sker i interaktiv internetbaserad form. Det innebär att studenten måste ha tillgång till dator med internetuppkoppling.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg VG eller G krävs dessutom genomförande av en webbaserad kunskapsövning, aktivt deltagande i ett seminarium samt genomförd skriftlig inlämningsuppgift. Samtliga uppgifter presenteras i studiehandledningen.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Undervisning sker på svenska. Kurslitteratur på svenska och engelska förekommer.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ambjörnsson, F. (2016)
  • Titel: Vad är Queer?
  • Upplaga: 2 uppl.
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
  • Kommentar: 216 sid.
  • Författare: Argüello, T.M. (2016)
  • Artikeltitel: Fetishizing the health sciences: Queer theory as an intervention
  • Tidskrift: (2016) 28(3), 231-244
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Gay & Lesbian Social Services: The Quarterly Journal of Community & Clinical Practice
  • Författare: Blumer, L. C., Gavriel Ansara, Y., & Watson, C. (2013)
  • Artikeltitel: Cisgenderism in Family Therapy: How Everyday Clinical Practices Can Delegitimize People’s Gender Self-Designations
  • Tidskrift: (2013) 24:4, 267-285
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Family Psychotherapy
  • Webbadress: DOI: 10.1080/08975353.2013.849551
  • Författare: Burdge, B. J. (2007)
  • Artikeltitel: Bending gender, ending gender: Theoretical foundations for social work practice with the transgender community
  • Tidskrift: (2007) 51(3), 243-250
  • År/Volym/nr/sidor: Social Work
  • Författare: De Jong, D. (2015)
  • Artikeltitel: ”He wears pink leggings almost every day, and a pink sweatshirt….” How school social workers understand and respond to gender viarance
  • Tidskrift: (2015) 32(3), 247-255
  • År/Volym/nr/sidor: Child & Adolescent Social Work Journal
  • Författare: Fredriksen-Goldsen, K., Hoy-Ellis, C., Goldsen, J., Emlet, C., & Hooyman, N. (2014)
  • Artikeltitel: Creating a Vision for the Future: Key Competencies and Strategies for Culturally Competent Practice with Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender (LGBT) Older Adults in the Health and Human Services
  • Tidskrift: (2014) 57: 2-4, 80-107
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Gerontological Social Work
  • Författare/red: Halberstam, J. (2017)
  • Titel: Trans. A Quick and Quirky Account of Gender Variability
  • Förlag: University of California Press
  • Kommentar: 184 sid.
  • Författare/red: Mägi, E., & Zimmerman, L-L. (2015)
  • Titel: Stjärnfamiljejuridik: Svensk familjelagstiftning ur ett normkritiskt perspektiv
  • Förlag: Malmö: Gleerups Utbildning AB
  • Kommentar: s. 25-34, 273-333
  • Författare: Nagoshi, J. L., & Brzuzy, S. (2010)
  • Artikeltitel: Transgender theory: Embodying research and practice
  • Tidskrift: (2010) 25(4), 431-443
  • År/Volym/nr/sidor: Affilia: Journal of Women & Social Work
  • Författare/red: Norrhem, S., Markusson Winkvist, H., & Rydström, J. (2015)
  • Titel: Undantagsmänniskor : en svensk HBTQ-historia med utblickar i världen
  • Upplaga: 2 uppl.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: s. 21-35, 162-192
  • Författare: Richards, C., Bouman, W. P., Seal, L., Barker, M.J., Nieder, T. O., & T’Sjoen, G. (2016)
  • Artikeltitel: Non-binary or genderqueer genders
  • Tidskrift: (2016) 28(1), 95-102
  • År/Volym/nr/sidor: International Review of Psychiatry
  • Författare/red: Summanen, E., & Summanen, T. (2017)
  • Titel: Trans, kön och identitet: Att arbeta inkluderande
  • Förlag: Natur & kultur Läromedel
  • Kommentar: 120 sid.
  • Författare/red: Thomsson, H., & Elvin-Nowak, Y. (2003)
  • Titel: Att göra kön – Om vårt våldsamma behov av att vara kvinnor och män
  • Förlag: Albert Bonniers Förlag
  • Kommentar: s. 11-150
  • Författare: Warren, J. C., Bryant Smalley, K., & Nikki Barefoot, K. (2016)
  • Artikeltitel: Psychological well-being among transgender and genderqueer individuals
  • Tidskrift: (2016) 17:3-4, 114-123
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Transgenderism
  • Författare: Zeluf, G., Dhejne, C., Orre, C., Nilunger Mannheimer, L., Deogan, C., Höijer, J., & Ekéus Thorson, A. (2016)
  • Artikeltitel: Health, disability and quality of life among trans people in Sweden – a web-based survey
  • Tidskrift: (2016) 16(1), 903. 15 sid
  • År/Volym/nr/sidor: BMC Public Health
  • Webbadress: doi:10.1186/s12889-016-3560-5

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23