Versioner:
Gå till programmet

Utbildningsplan för:
Master i turism, 120 hp
Master in Tourism, 120 credits

Allmänna data om programmet

  • Programkod: STUAA
  • Tillträdesnivå: Avancerad
  • Diarienummer: Miun 2006/1873
  • Högskolepoäng: 120
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Senast ändrad: 2009-05-27
  • Giltig fr.o.m: 2008-08-15

Syfte

Programmet Master i Turism syftar till att ge studenterna fördjupade ämneskunskaper kopplade till turism, samt förmåga att tillämpa sina kunskaper i självständigt vetenskapligt arbete. Utbildningen skall ge förutsättningar för kvalificerade arbetsuppgifter inom turismsektorns företag och organisationer på såväl svensk som internationell arbetsmarknad.

Lärandemål

Efter genomförd utbildning skall studenten:

• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet kulturgeografi, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området särskilt turism, samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,

• visa fördjupad metodkunskap inom kulturgeografi med inriktning turism,

• utifrån en fördjupad förståelse kritiskt kunna inhämta, värdera och tillämpa kunskap för att lösa problem inom en mångvetenskaplig kontext och i ett näringsliv i förändring,

• ha förmåga att genom eget utvecklingsarbete integrera kunskap och hantera komplexa problemställningar samt formulera bedömningar baserade på vetenskapliga angreppssätt,

• självständigt kunna kommunicera sina slutsatser och den underliggande kunskapen för såväl specialister som mindre insatta, nationellt och internationellt.

Till ovanstående tillkommer kursspecifika lärandemål, vilka specificeras i respektive kursplan.

Innehåll

Termin 1 och 2
Kulturgeografi AV, Turismens forskningsområden, 15 hp
Kulturgeografi AV, Hållbar natur- och kulturturism, 15 hp
Kulturgeografi AV, Vetenskapligt arbete, teori och metod, 15 hp
Kulturgeografi AV/Turismvetenskap AV, Upplevelsesamhället 15 hp

Termin 3 och 4
Kulturgeografi AV/Turismvetenskap AV, Avancerad destinationsplanering, 30 hp (inkluderar ett omfattande självständigt arbete, 15 hp)
Kulturgeografi AV/Turismvetenskap AV, Praktik 15 hp
Kulturgeografi AV/Turismvetenskap AV, Masteruppsats 15 hp

Behörighet

Kandidatexamen med 90 hp GR (A,B,C) i huvudområdet kulturgeografi, turismvetenskap eller motsvarande.
Engelska kurs A från gymnasiet.

Programbeskrivning

Master i turism riktar sig till de studenter som vill gå från studier till yrkesliv. De två första terminerna samläses i stor utsträckning med den ettåriga forskningsförberedande magisternivån i kulturgeografi.

Masterutbildningen är förankrad i den starka turistiska utbildnings- och forskningsmiljön vid Mittuniversitetet samt universitetets profilområde; Turism, idrott och upplevelseteknologi. Detta ger programmet en inriktning mot destinationsutveckling, upplevelsesamhällets utmaningar samt natur- och kulturturism. Utbildningen avslutas med praktik och masteruppsats.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning och examination

Undervisningsformer framgår av respektive kursplan. Examinationsformer framgår av respektive kursplan.

Examensbenämning

Masterexamen

Masterexamen med huvudområdet turism
översätts till
Degree of Master (Two Years) with a major in Tourism

Sidan uppdaterades 2024-02-23