Svenska språket AV, Svenska för ämneslärare, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket AV, Svenska för ämneslärare, 30 hp
Swedish Language MA, Swedish for Secondary and Upper Secondary School Teacher, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV021A
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-02-24
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-10

Syfte

Kursen syftar till en fördjupning av ett ämnesdidaktiskt problemområde inom språkdelen av svenskämnet. Kursen ska fördjupa förmågan att kritiskt och självständigt genomföra en vetenskaplig studie med relevans för yrkesverksamheten som redovisas i form av ett självständigt arbete.

Lärandemål

Moment 1. Forskningsplanering 7,5 hp (Research Planning, 7,5 credits):
Kunskap och förståelse
- identifiera ett ämnesdidaktiskt problemområde inom språkdelen av svenskämnet med relevans för yrkesverksamheten.
Färdighet och förmåga
- formulera ett syfte och forskningsbara frågor med utgångspunkt i aktuell ämnesdidaktisk forskning samt redovisa och diskutera relevanta teoretiska ansatser med relevans för yrkesverksamheten,
- välja ut och definiera vetenskapliga begrepp som tillämpas i studien,
- redovisa och motivera val av metod för insamling av material och val av metod för analys,
- planera genomförandet av materialinsamling, analys och resultatredovisning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera etiska aspekter på den planerade studien.

Moment 2. Genomförande av forskning, 7,5 hp (Implementation of Research, 7,5 credits):
Kunskap och förståelse
-redogöra för och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare kunskap inom området.
Färdighet och förmåga
- söka, samla och värdera ett material samt motivera insamlingsmetod,
- bearbeta, analysera och tolka materialet med hjälp av vetenskaplig metod och vetenskapliga begrepp samt ha motiverat och argumenterat för val av analysmetod,
- presentera en tydlig struktur för syfte, teori, metod och preliminär resultatredovisning.

Moment 3. Forskningsrapportering, 15 hp (Research Reports, 15 credits)
Kunskap och förståelse
- visa relevant och väsentligt fördjupad kunskap inom det valda ämnesdidaktiska forskningsområdet samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
Färdighet och förmåga
- med utgångspunkt i en problemformulering ha redovisat och diskuterat för studien relevant empirisk forskning samt relevanta teoretiska ansatser med relevans för yrkesverksamheten och ämnet,
- tolka undersökningsmaterialet i förhållande till formulerat syfte,
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och språkriktighet för svensk sakprosa,
- tillämpa angivna textnormer för det självständiga arbetet,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap,
- föra och leda en vetenskapligt förankrad diskussion muntligt och skriftligt med väl underbyggda argument.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa etisk medvetenhet vid genomförandet av den egna studien,
- motivera och diskutera den egna studiens relevans för yrkesutövningen,
- diskutera och kritiskt värdera eget och andras arbeten: teorier, metod- och materialval och resultat.

Innehåll

I kursen genomförs en självständig vetenskapligt underbyggd studie med relevans för yrkesverksamheten inom ett ämnesdidaktiskt problemområde.
Kursen består av tre moment:
1. Forskningsplanering (Research Planning, 7,5 credits).
2. Genomförande av forskning (Implementation of Research, 7,5 credits).
3. Forskningsrapportering (Research Reports, 15 credits).
Kursen behandlar forskningsprocessens alla delar: formulering av syfte och forskningsfrågor inom det valda ämnesdidaktiska området, utarbetande av en forskningsöversikt, diskussion av kvantitativ och kvalitativ metod, insamling och analys av material med medvetna etiska ställningstaganden, värdering av resultaten och den valda metoden mot bakgrund av forskningsöversikt samt diskussion av den egna undersökningens relevans för yrkesverksamheten. Studien redovisas i form av ett självständigt arbetet som läggs fram vid ett seminarium där studenten leder en vetenskapligt förankrad diskussion, kritiskt granskar eget och andras arbeten samt identifierar sitt behov av ytterligare kunskap inom aktuellt problemområde.

Behörighet

För behörighet krävs minst 75 hp från grundnivåns kurser Svenska språket GR(A), Svenska för ämneslärare 1, 30 hp, Litteraturvetenskap GR(A), Svenska för ämneslärare 2, 30 hp, Svenska språket GR(C), Svenska för ämneslärare 3, 15 hp och Litteraturvetenskap GR(C), Svenska för ämneslärare 4, 15 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen genomförs genom seminarier, grupphandledning och individuell handledning. De examinerande seminarierna är obligatoriska.

Examination

1000: Forskningsplanering, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2000: Genomförande av forskning, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

3000: Forskningsrapportering, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Moment 1, Forskningsplanering, examineras genom muntlig och skriftlig presentation av forskningsplan samt kritisk granskning av medstudenters forskningsplaner.
Moment 2, Genomförande av forskning, examineras muntligt vid ett 70 %-seminarium samt genom kritisk granskning av medstudenters arbeten.
Moment 3, Forskningsrapportering, examineras muntligt vid ett slutseminarium där studenten försvarar sitt arbete och kritiskt granskar medstudenters arbeten. Slutversionen av det självständiga arbetet bedöms av examinator efter genomfört slutseminarium.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV016A, Svenska språket AV, Svenska för ämneslärare, 30 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Svenska skrivregler
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Almquist och Wiksell Förlag
  • Författare/red: Dysthe, Olga, Hertzberg, Fröydis & Lökengard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Språkvetenskapliga uppsatser.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter
  • Titel: Att skriva en bra uppsats.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Liber

Referenslitteratur

  • Författare/red: Andersen Öyen, Simen & Solheim, Birger
  • Titel: Akademiskt skrivande. En skrivhandledning.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Bjurwill, Christer
  • Titel: A, B, C och D. Vägledning för studenter som skriver akademiska uppsatser.
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Dahmström, Karin
  • Titel: Från datainsamling till rapport - att göra en statistisk undersökning.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Dalen, Monica
  • Titel: Intervju som metod.
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Ejlertsson, Göran
  • Titel: Enkäten i praktiken. En handbok i enkätmetodik.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kaijser, Lars & Öhlander, Magnus (red.)
  • Titel: Etnologiskt fältarbete
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kvale, Steinar
  • Titel: Den kvalitativa forskningsintervjun
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lökensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva på universitet och högskolor. En lärobok för lärare och studenter.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Merriam B, Sharan
  • Titel: Fallstudien som forskningsmetod
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Patel, Runa & Davidson, Bo
  • Titel: Forskningsmetodikens grunder.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Schött, Kristina, Melin, Lars, Strand, Hans & Moberg, Bodil
  • Titel: Studentens skrivhandbok
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Strömquist, Siv
  • Titel: Uppsatshandboken. Råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Stukát, Staffan
  • Titel: Att skriva examensarbetet inom utbildningsvetenskap.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Thurén, Torsten
  • Titel: Vetenskapsteori för nybörjare.
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Trost, jan
  • Titel: Enkätboken
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Trost, Jan
  • Titel: Kvalitativa intervjuer
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Watt Boolsen, Merete
  • Titel: Kvalitativa analyser
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Widerberg, Karin
  • Titel: Kvalitativ forskning i praktiken.
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur

För all litteratur gäller att senare upplaga än de angivna kan användas.

Utöver litteraturen i listan läses litteratur med anknytning till den aktuella forskningsuppgiften. Litteraturen väljs i samråd med handledaren.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23