Svenska språket AV, Språkvetenskaplig teori och metod, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket AV, Språkvetenskaplig teori och metod, 7,5 hp
Swedish Language MA, Linguistic Theory and Method, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV024A
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2021-10-29
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-15

Syfte

Kursen syftar till att ge en breddning och fördjupning av aktuell språkvetenskaplig teori och metod. Sociolingvistisk teori och metod är huvudfokus för kursen.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:

Kunskap och förståelse
• redogöra för och diskutera språkvetenskapliga teorier och metoder samt deras tillämpning i olika undersökningar
• kunna redogöra för och kritiskt diskutera språkvetenskapens roll i dagens samhälle.

Färdighet och förmåga
• sammanställa en fördjupad litteraturöversikt inom ett språkvetenskapligt problemområde.
• uppfylla det akademiska skrivandets krav på organisation, precision och koncentration.
• reflektera över den egna skrivprocessen och egna skrivstrategier.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kritiskt granska språkvetenskapliga studier och särskilt granska de etiska aspekterna av val av metod, material och deltagare.

Innehåll

I kursen behandlas bredden inom aktuell/samtida språkvetenskap: dess forskningsintressen, studieobjekt och drivkrafter. Frågan om språkvetenskapens gränser aktualiseras och diskuteras under kursen. Vetenskapsteoretiska traditioner i humaniora presenteras och diskuteras. Kursen ger en översikt över vetenskapliga metoder inom det språkvetenskapliga fältet, med särskilt fokus på sociolingvistisk metodologi. Studenten ges möjlighet till fördjupning genom att tillämpa en specifik språkvetenskaplig metod. I kursen tränas studentens förmåga att formulera problem, att bedöma olika metoders relevans för en specifik forskningsfråga samt att värdera egen och andras forskning ur både ett etiskt och kritiskt perspektiv.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen med 90 hp, GR (A, B, C) i huvudområdet svenska språket eller avlagd kandidatexamen med 60 p (A, B, C) i huvudämnet svenska språket.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar.

Examination

M110: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras genom att studenten skriver dels en recension av ett språkvetenskapligt arbete med språkvetare som mottagare, dels en litteraturöversikt över ett språkvetenskapligt problemområde som kritiskt granskas av medstudenterna i seminarieform. Därutöver är en skriftlig seminarieuppgift examinerande.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Alternativt kan kursen, efter godkännande av examinator, läsas i ett annat magisterämne vid institutionen eller vid annat lärosäte i eller utanför Sverige.

Kursen ingår i Magisterutbildning med inriktning mot svenska språket, 60 hp.

Kursen kan inte ingå i samma examen som SV006A, Svenska språket AV, Språkvetenskaplig teori och metod, 7,5 hp

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Boyd, Sally, & Ericsson, Stina
  • Titel: Sociolingvistik i praktiken.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Håkansson, David & Karlsson, Anna-Malin
  • Titel: Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter.
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare: Josephson, Olle
  • Artikeltitel: Recension av: Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter
  • Tidskrift: 2018, sid. 229–231
  • År/Volym/nr/sidor: Språk och stil
  • Författare/red: Josephson, Olle
  • Titel: Varför svenska? Var är glappet? Samtalet om svenskan och forskningens uppgifter. I: Bianchi, Marco et al. (red), Svenskans beskrivning 36. Förhandlingar vid trettiosjätte sammankomsten. Uppsala 25–27 oktober 2017
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Uppsala: Uppsala universitet
  • Kommentar: Sid. 9–24
  • Författare/red: Kjørup, Søren
  • Titel: Människovetenskaperna. Problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori (2., [rev. och uppdaterade] uppl. ed.).
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lykke, Nina
  • Titel: Writing Academic Texts Differently. Intersectional Feminist Methodologies and the Playful Art of Writing (Routledge advances in feminist studies and intersectionality; 16)
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: London: Routledge. (finns on-line i Primo)

Ett urval av recensioner och artiklar i språkvetenskapliga tidskrifter som väljs i samråd med läraren. Ett antal avhandlingar läses översiktligt.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23