Svenska språket AV, Självständigt arbete, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket AV, Självständigt arbete, 30 hp
Swedish Language MA, Independent Project, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV028A
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: A1E - Kursen ligger på avancerad nivå och innehåller examensarbete för magisterexamen.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2021-05-20
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-10

Syfte

Kursen syftar till en fördjupning inom ett språkvetenskapligt forskningsområde – såväl fördjupade kunskaper inom ett visst område som fördjupad metodkunskap och fördjupade teoretiska insikter. I kursen ges studenten möjlighet att utveckla den färdighet som krävs för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete genom att studenten planerar, genomför, redovisar och kritiskt diskuterar en självständigt genomförd vetenskaplig studie som presenteras i en magisteruppsats i form av ett självständigt arbete.

Lärandemål

Moment 1. Forskningsplanering

Kunskap och förståelse
• självständigt identifiera ett språkvetenskapligt problemområde och formulera forskningsbara frågeställningar med utgångspunkt i tidigare forskning

Färdighet och förmåga
• redovisa relevant och aktuell forskning inom det valda problemområdet
• välja ut och definiera vetenskapliga begrepp som tillämpas i studien
• redovisa och motiera val av metod för insamling av material och val av metod för analys
• planera genomförandet av materialinsamling, analys och resultatredovisning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• diskutera etiska aspekter på den planerade studien
• diskutera och kritiskt värdera teori- och metodval i den egna forskningsplanen och i medstudenters forskningsplaner

Moment 2. Genomförande av forskning

Kunskap och förståelse
• redogöra för och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare kunskap inom området

Färdighet och förmåga
• söka, samla och värdera ett material samt motivera insamlingsmetod
• bearbeta, analysera och tolka materialet med hjälp av vetenskaplig metod och vetenskapliga begrepp samt ha motiverat och argumenterat för val av analysmetod
• redovisa ett synopsis för uppsatsen som innehåller syfte, teori, metod och preliminär resultatredovisning
• planera skrivarbete för forskningsrapportering

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• visa etisk medvetenhet vid genomförandet av studien
• diskutera och kritiskt värdera egna och medstudenters synopsis till det självständiga arbetet

Moment 3. Forskningsrapportering

Kunskap och förståelse
• visa fördjupad kunskap inom det valda språkvetenskapliga problemområdet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
• visa fördjupad metodkunskap inom det språkvetenskapliga området

Färdighet och förmåga
• med utgångspunkt i en problemformulering redovisa och diskutera för studien relevant empirisk forskning samt relevanta teoretiska ansatser
• tolka undersökningsmaterialet i förhållande till formulerat syfte
• tillämpa vedertagna normer för textriktighet och språkriktighet för svensk sakprosa
• tillämpa angivna textnormer för det självständiga arbetet
• föra och leda en vetenskapligt förankrad diskussion muntligt och skriftligt med väl underbyggda argument
• redovisa forskningsresultat i ett populärvetenskapligt sammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• visa etisk medvetenhet vid genomförande och redovisning av den egna studien
• motivera och diskutera den egna studiens relevans
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
• diskutera och kritiskt värdera eget och andras arbeten: teorier, metod- och materialval och resultat.

Innehåll

I kursen genomförs, presenteras och kritiskt diskuteras en självständig vetenskapligt underbyggd språkvetenskaplig studie. Kursen består av tre moment:

1. Forskningsplanering, 7,5 hp (Research Planning, 7,5 credits)
2. Genomförande av forskning, 7,5 hp (Implementation of research, 7,5 credits)
3. Forskningsrapportering, 15 hp (Research Reports, 15 credits)

Kursen behandlar forskningsprocessens alla delar: formulering av syfte och forskningsfrågor inom det valda språkvetenskapliga området, utarbetande av en forskningsöversikt, diskussion av kvalitativ och kvantitativ metod, insamling och analys av material med etiska ställningstaganden, värdering av resultaten och den valda metoden mot bakgrund av forskningsöversikt samt diskussion av den egna undersökningens relevans. Studien redovisas i form av ett självständigt arbete som läggs fram vid ett seminarium där studenten leder en vetenskapligt förankrad diskussion, kritiskt granskar eget och andras arbeten samt identifierar sitt behov av ytterligare kunskap inom aktuellt problemområde.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen med 90 hp GR (A, B, C) i huvudområdet svenska språket.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen genomförs genom seminarier, grupphandledning och individuell handledning. Samtliga examinerande seminarier är obligatoriska.

Examination

M110: Forskningsplanering, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M120: Genomförande av forskning, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M130: Forskningsrapportering, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Moment 1. Forskningsplanering, 7,5 hp
Momentet examineras genom en muntlig och skriftlig presentation av en forskningsplan för det självständiga arbetet, samt kritisk granskning av medstudenters forskningsplaner. Momentet betygssätts enligt den tvågradiga betygsskalan G och U.

Moment 2. Genomförande av forskning, 7,5 hp
Momentet examineras muntligt och skriftligt vid ett 50 %-seminarium där ett synopsis till det självständiga arbetet läggs fram, samt genom kritisk granskning av medstudenters arbeten. Momentet betygssätts enligt den tvågradiga betygsskalan G och U.

Moment 3. Forskningsrapportering, 15 hp
Momentet examineras muntligt vid ett 70 %-seminarium och ett slutseminarium där studenten försvarar sitt arbete och kritiskt granskar medstudenters arbeten. Slutversionen av det självständiga arbetet bedöms av examinator efter genomfört slutseminarium. Momentet betygssätts enligt den tregradiga betygsskalan U-VG.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som SV017A, Svenska språket AV, Självständigt arbete, 30 hp

Litteratur

Välj litteraturlista:

Referenslitteratur

  • Författare/red: Andersen Øyen, Simen & Solheim, Birger
  • Titel: Akademiskt skrivande: en skrivhandledning
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bränström, Öhman Annelie m.fl.
  • Titel: Genus och det akademiska skrivandets former
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Dysthe, Olga et al.
  • Titel: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Håkansson, David & Anna-Malin Karlsson
  • Titel: Varför språkvetenskap: kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafte
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Klepke, Birgita & Rydell, Susanne
  • Titel: Skriv populärvetenskapligt
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Rienecker, L., Stray Jørgensen, Peter & Lagerhammar, Ann
  • Titel: Att skriva en bra uppsats
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Wohjan, Daniel, Seiler Brylla, Charlotte & Westberg, Gustav
  • Titel: Kritiska text- och diskursstudier
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Södertörns högskola

Litteraturlistan kommer att kompletteras före kursstart inom föreskriven tid.

Vetenskapliga artiklar och avhandlingar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23