Svenska språket AV, Självständigt arbete, Kompletterande pedagogisk utbildning,Ämneslärare åk 7-9 och gymnasielärare, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket AV, Självständigt arbete, Kompletterande pedagogisk utbildning,Ämneslärare åk 7-9 och gymnasielärare, 15 hp
Swedish Language MA, Independent Project, KPU, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV029A
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1E - Kursen ligger på avancerad nivå och innehåller examensarbete för magisterexamen.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2021-10-20
  • Giltig fr.o.m: 2022-01-10

Syfte

Kursen syftar till en fördjupning av ett ämnesdidaktiskt problemområde inom språkdelen av svenskämnet. Kursen ska fördjupa förmågan att kritiskt och självständigt genomföra en vetenskaplig studie med relevans för yrkesverksamheten som redovisas i form av ett självständigt arbete.

Lärandemål

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse
• Identifiera ett ämnesdidaktiskt problemområde inom språkdelen av svenskämnet med relevans för yrkesverksamheten
• Visa relevant och väsentligt fördjupad kunskap inom det valda ämnesdidaktiska forskningsområdet

Färdighet och förmåga
• Formulera ett syfte och forskningsbara frågor med utgångspunkt i aktuell ämnesdidaktisk forskning samt redovisa och diskutera relevanta teoretiska ansatser med relevans för yrkesverksamheten
• Planera genomförandet av materialinsamling, analys och resultatredovisning
• Söka, samla och värdera ett material samt motivera insamlingsmetod
• Bearbeta, analysera och tolka materialet med hjälp av vetenskaplig metod och vetenskapliga begrepp samt ha motiverat och argumenterat för val av analysmetod
• Tolka undersökningsresultatet i förhållande till formulerat syfte
• Redogöra för och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare kunskap inom området
• Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och språkriktighet för svensk sakprosa
• Tillämpa angivna textnormer för det självständiga arbetet
• Föra och leda en vetenskapligt förankrad diskussion muntligt och skriftligt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Visa etisk medvetenhet vid genomförande av den egna studien
• Motivera den egna studiens relevans för yrkesutövningen
• Diskutera och kritiskt värdera eget och andras arbeten: teorier, metod- och materialval och resultat.

Innehåll

I kursen genomförs en självständig vetenskapligt underbyggd studie med relevans för yrkesverksamheten inom ett ämnesdidaktiskt problemområde. Studien redovisas i form av ett självständigt arbete som läggs fram vid ett seminarium där studenten leder en vetenskapligt förankrad diskussion, kritiskt granskar eget och andras arbeten samt identifierar sitt behov av ytterligare kunskap inom aktuellt problemområde. Kursen behandlar forskningsprocessens alla delar: formulering av syfte och forskningsfrågor inom det valda ämnesdidaktiska området, utarbetande av en forskningsöversikt, diskussion av kvantitativ och kvalitativ metod, insamling och analys av material med medvetna etiska ställningstaganden, värdering av resultaten och den valda metoden mot bakgrund av forskningsöversikt samt diskussion av den egna undersökningens relevans för yrkesverksamheteten

Behörighet

Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning med svenska språket eller litteraturvetenskap som behörighetsgivande ämnen, samt godkända resultat i kurserna Svenska språket AV, Kompletterande pedagogisk utbildning. Bedömning och betygsättning, ämnesdidaktisk fördjupning. Ämneslärare åk 7-9 och gymnasielärare,7,5 hp, eller Litteraturvetenskap AV, Kompletterande pedagogisk utbildning, Bedömning och betygsättning, ämnesdidaktisk fördjupning, Ämneslärare åk 7-9 och gymnasielärare,7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

1000: Självständigt arbete, examination, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras genom en forskningsplan, aktivt deltagande i seminarium och slutversion av det självständiga arbetet. Forskningsplanen examineras muntligt och skriftligt. Vid 70 %-seminarium och slutseminarium försvarar studenten muntligt sitt arbete och granskar kritiskt medstudenters. Slutversionen av det självständiga arbetet bedöms av examinator efter genomfört slutseminarium.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student som utan godkänt resultat har genomgått två examinationer för en kurs eller del av en kurs har enligt 6 kap. 22 § högskoleförordningen rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som SV010A, Svenska språket AV, Självständigt arbete. Kompletterande pedagogisk utbildning. Ämneslärare åk 7-9 och gymnasielärare, 15 hp

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Svenska skrivregler.
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Uppsala: Almquist och Wiksell Förlag
  • Författare/red: Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Løkensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Språkvetenskapliga uppsatser.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
  • Titel: Att skriva en bra uppsats.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Stockholm: Liber

Referenslitteratur

  • Författare/red: Andersen Øyen, Simen & Solheim, Birger
  • Titel: Akademiskt skrivande. En skrivhandledning.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Bjurwill, Christer
  • Titel: A, B, C och D. Vägledning för studenter som skriver akademiska uppsatser.
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Dahmström, Karin
  • Titel: Från datainsamling till rapport - att göra en statistisk undersökning.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Dalen, Monica
  • Titel: Intervju som metod.
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Ejlertsson, Göran
  • Titel: Enkäten i praktiken. En handbok i enkätmetodik.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Kaijser, Lars and Magnus Öhlander
  • Titel: Etnologiskt fältarbete.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Kvale, Steinar
  • Titel: Den kvalitativa forskningsintervjun.
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Løkensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva på universitet och högskolor. En lärobok för lärare och studenter.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Merriam, B. Sharan
  • Titel: Fallstudien som forskningsmetod.
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Patel, Runa & Davidson, Bo
  • Titel: Forskningsmetodikens grunder.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Schött, Kristina, Melin, Lars, Strand, Hans & Moberg, Bodil
  • Titel: Studentens skrivhandbok.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Malmö: Liber
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Strömquist, Siv
  • Titel: Uppsatshandboken. Råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Hallgren & Fallgren. Uppsala
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Stukát, Staffan
  • Titel: Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Skrivhandledningar
  • Författare/red: Thurén, Torsten
  • Titel: Vetenskapsteori för nybörjare.
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Malmö: Liber
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Trost, Jan
  • Titel: Enkätboken.
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Trost, Jan
  • Titel: Kvalitativa intervjuer.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Watt Boolsen, Merete
  • Titel: Kvalitativa analyser.
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Kommentar: Metodlitteratur
  • Författare/red: Widerberg, Karin
  • Titel: Kvalitativ forskning i praktiken.
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Metodlitteratur

I övrigt läses litteratur med anknytning till den aktuella forskningsuppgiften. Litteraturen väljs i samråd med handledaren.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23