Svenska språket GR (A), Svenska för ämneslärare 1, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska för ämneslärare 1, 30 hp
Swedish Language BA (A), Swedish for Upper Secondary School Teacher 1, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV053G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-02-17
  • Senast ändrad: 2022-11-10
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-08

Syfte

Kursens syfte är att ge den studerande möjlighet att utveckla grundläggande kunskap om språkvetenskapliga forskningsområden och centrala språkvetenskapliga begrepp för arbete som svensklärare i gymnasieskolan. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att utveckla sin muntliga och skriftliga kompetens med stöd av den retoriska arbetsprocessen. Studenten får även redskap för att utveckla andra skribenters texter. Kursen består av fyra moment. I det första momentet behandlas dagens flerspråkiga samhälle ur ett språksociologiskt perspektiv med fokus på identitetsfrågor och språkpolitiska frågor. I det andra momentet ges förutsättningar för att beskriva och analysera det svenska språkets grundläggande struktur: dess fonologi, morfologi och syntax. I det tredje momentet läggs ett teoretiskt perspektiv på skrivande samtidigt som studenten får möjlighet att utveckla sin kompetens i akademiskt skrivande. I det fjärde momentet ligger fokus på textanalys av sakprosatexter, såväl skriftspråkliga texter som multimodala texter. I samtliga moment läggs ämnesdidaktiska perspektiv på kursinnehållet.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:
Moment 1, Dagens flerspråkiga samhälle
Kunskap och förståelse
- redogöra för grunderna i svensk språklagstiftning
- identifiera, definiera och tillämpa språksociologiska grundbegrepp
- identifiera språksystemets nivåer: fonologi, morfologi, syntax, textnivå, semantik och pragmatik

Färdighet och förmåga
- producera texter för lärande och reflektion
- tillämpa den retoriska arbetsprocessen för att planera och genomföra muntlig och skriftlig framställning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
-beskriva och diskutera dagens flerspråkiga samhälle och klassrum ur ett demokratiskt perspektiv med hänsyn till gymnasieskolans styrdokument

Moment 2, Språkbeskrivning
Kunskap och förståelse
- identifiera, definiera och reflektera över fonologiska, morfologiska och syntaktiska grundbegrepp
- redogöra för grundläggande grammatiska och fonologiska mönster i det svenska språket
- redogöra översiktligt för svenska språkets struktur i ett språktypologiskt perspektiv

Färdighet och förmåga
- identifiera och beskriva informationsstruktur och textbindning i olika texttyper
-utföra grammatiska analyser på autentiska texter, särskilt elevtexter

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- beskriva och diskutera textriktighet och språkriktighet ur ett funktionella och didaktiskt perspektiv

Moment 3, Skrivande i samhälle, utbildning och yrkesliv
Kunskap och förståelse
- identifiera och redovisa skilda skriftpraktiker och förutsättningar för skrivdidaktik och läsdidaktik i det flerspråkiga klassrummet
- redogöra för svensk ord- och grammatikvård samt textvård

Färdighet och förmåga
- använda svenska ordböcker och handböcker i det egna skrivandet och ämnesdidaktiskt
- granska och bearbeta informationsstruktur, disposition och språkriktighet i egna och andras texter samt kunna leda ett textsamtal
- sammanfatta kärninnehållet i en text och presentera i ett referat
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt angivna normer för akademiskt skrivande samt specifika normer för den aktuella texten
- identifiera och beskriva skolans skrivdiskurser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera, definiera och reflektera över skrivteoretiska begrepp
- teoretiskt förankra skrivdidaktiska val samt värdera och diskutera normer för elevers skrivande i skolan utifrån styrdokument, språknormer och lärares förhållningssätt

Moment 4, Textanalys
Kunskap och förståelse
- identifiera, beskriva och tillämpa grundläggande textanalytiska begrepp

Färdighet och förmåga
- genomföra och redovisa funktionell analys av sakprosatexters form, innehåll och relation -- skriftspråkliga texter respektive multimodala texter
- analysera elevtexter och bedöma elevtexter ur ett formativt och summativt perspektiv
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt angivna normer för akademiskt skrivande
- tillämpa den retoriska arbetsprocessen för att planera och genomföra en individuell muntlig presentation

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- beskriva och granska olika textanalytiska metoder utifrån ett didaktiskt perspektiv

Innehåll

Kursen omfattar följande moment:

1. Dagens flerspråkiga samhälle, 7,5 hp (Multilinguaism in Contemporary Society, 7,5 credits)
I momentet presenteras och problematiseras dagens flerspråkiga samhälle med fokus på inomspråklig variation och språklig mångfald. Med hjälp av språksociologiska grundbegrepp diskuteras språkförhållanden utifrån sociala variabler som plats, kön, klass, ålder och etnicitet. Språkpolitiska aspekter läggs på det flerspråkiga samhället genom att svensk språklagstiftning introduceras och diskuteras. Den retoriska arbetsprocessen som verktyg för muntlig och skriftlig framställning introduceras och tillämpas med fokus på planering med hänsyn till syfte, mottagare och medium. Strategier för att inventera och utveckla texters innehåll tillämpas. Skrivande som ett redskap för tänkande och reflektion introduceras också. I momentet ges en första introduktion till språkvetenskapens forskningsområden. Ämnesdidaktiska aspekter läggs på svenskämnet i det flerspråkiga klassrummet.

2. Språkbeskrivning, 7,5 hp (Describing Language, 7,5 credits)
Momentet behandlar det svenska språkets grundläggande struktur: fonologi, morfologi och syntax. Svenska språkets struktur sätts också in i ett språktypologiskt sammanhang. Traditionella och nya teorier och metoder för grammatisk analys behandlas. Grammatiska analyser utförs på autentiska texter. Olika texttypers informationsstruktur och textbindning introduceras. Normativa och funktionella perspektiv på texttyper, textriktighet och språkriktighet diskuteras ur ett didaktiskt perspektiv med särskilt fokus på elevtexter.

3. Skrivande i samhälle, utbildning och yrkesliv, 7,5 hp (Writing in Society, Education and Professional Life, 7,5 credits)
Momentet behandlar skrivande i samhälle, utbildning och yrkesliv med fokus på akademiskt skrivande. Skrivteoretiska begrepp introduceras och tillämpas. Den retorisk arbetsprocessen som metod för textproduktion tillämpas dels med fokus på texters disposition och informationsstruktur, dels med fokus på bearbetning av text enskilt och genom textsamtal. En orientering ges om svensk ord- och grammatikvård samt den så kallade klarspråkstraditionen för den offentliga sektorns texter. Språkhandböcker presenteras och tillämpas som verktyg för textframställning. Normer för akademiskt skrivande introduceras, problematiseras och tillämpas. I praktiska övningar tränas förmåga att skriva texter för yrkeslivet och högre utbildning (referat och utredande text) samförfattat och enskilt. Skolan skrivdiskurser problematiseras och skrivdidaktiska val diskuteras och förankras teoretiskt.

4. Textanalys, 7,5 hp, (Text Analyses, 7,5 credits)
I momentet presenteras olika texttyper och genrer med fokus på sakprosatexter och elevtexter. Olika modeller för textanalys introduceras och tillämpas på skriftspråkliga respektive multimodala texter. Fokus ligger på funktionell textanalys där texters form, innehåll och relation analyseras. Dessutom introduceras argumentationsanalys och kritisk diskursanalys. Genom övningar individuellt och i grupp övas studentens förmåga att analysera olika typer av sakprosatexter, bland annat läromedel.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt i form av olika typer av e-lärande.

Examination

1000: Dagens flerspråkiga samhälle, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2000: Språkbeskrivning, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

3000: Skrivande i samhälle, utbildning och yrkesliv, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

4000: Textanalys, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Moment 1. Dagens flerspråkiga samhälle, 7,5 hp (Multilinguaism in Contemporary Society, 7,5 credits)
Momentet examineras genom en skriftlig uppgift, en muntlig gruppuppgift och en salstentamen.

Moment 2. Språkbeskrivning, 7,5 hp (Describing Language, 7,5 credits)
Momentet examineras genom skriftlig och muntlig redovisning i grupp och individuellt samt en salstentamen.

Moment 3. Skrivande i samhälle, utbildning och yrkesliv, 7,5 hp (Writing in Society, Education and Professional Life, 7,5 credits)
Momentet examineras genom en muntlig redovisning i grupp, skriftliga redovisningar, ett seminarium samt en skriftlig uppgift som ventileras muntlig.

Moment 4. Textanalys, 7,5 hp, (Text Analyses, 7,5 credits)
Momentet examineras genom skriftliga redovisningar, en individuell muntlig presentation av en text samt en skriftlig textanalys.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (Högskoleförordningen kap 6, § 22). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV047G, Svenska för ämneslärare 1, 30 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Titel: Språklagen SFS 2009:600
  • Upplaga: 2009
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell svensk grammatik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kapitel 1, 2 läses.
  • Författare/red: Dahl, Östen, Edlund, Lars-Erik, Wastenson, Leif & Elg, Margareta
  • Titel: Sveriges nationalatlas. Språken i Sverige.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Kungliga Vitterhets-, historie- och antikvitetsakademien.
  • Kommentar: Digital resurs. Läses enlig anvisningar.
  • Författare/red: Hansson, Fredrik
  • Titel: På jakt efter språk. Om språkdelen i gymnasieskolans svenskämne.
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Författare/red: Institutet för språk och folkminnen.
  • Titel: Dialekter i skolan.
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Kommentar: Digital resurs.
  • Författare/red: Lindberg, Inger
  • Titel: I det nya mångspråkiga Sverige. I: Utbildning och Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 18(2)
  • Upplaga: 2009
  • Kommentar: Digital resurs.
  • Författare/red: Lökensgard Hoel, Torlaug
  • Titel: Skriva och samtala genom responsgrupper.
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 3: Tal och samtal i skrivprocessen, s. 73-82 läses.
  • Författare/red: Salö, Linus
  • Titel: Nordisk tidskrift for andrespråksforskning, Nordand 7:2
  • Upplaga: 2012
  • Kommentar: Digital resurs. Artikeln: Domänförlust som språkideologisk representation läses
  • Författare/red: Skolverket.
  • Titel: Greppa språket.
  • Kommentar: Kapitel 1-4 samt 6 läses. Digital resurs.
  • Författare/red: Sundgren, Eva
  • Titel: Sociolingvistik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Artiklarna av Andersson, Bijvoet, Gunnarsdotter Grönberg, Lainio, Melander, Nordberg, Ohlsson och Sundgren läses.
  • Författare/red: Swedia
  • Titel: Våra svenska dialekter
  • Upplaga: 2000
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Westergren, Eva & Åhl, Hans (red.)
  • Titel: Mer än ett språk
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Moment 2
  • Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko
  • Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholms universitets förlag
  • Författare/red: Andersson, Lars-Gunnar
  • Titel: Språktypologi och språksläktskap
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Ask, Sofia
  • Titel: Språkämnet svenska. Ämnesdidaktik för svensklärare.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 6 läses.
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell svensk grammatik.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell svensk grammatik. Övningsbok.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bylin, Maria
  • Titel: Adjektivböjningens -a och -e. Ett seglivat variationstillstånd. I: Språk och stil 2016.
  • Upplaga: 2016
  • Webbadress: http://www.nordiska.uu.se/sos/register/2016/
  • Kommentar: Sidorna 69-100 läses.
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Språknormer och språkvärdering.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar.
  • Författare/red: Ledin, Per & Hellspong, Lennart
  • Titel: Vägar genom texten. Handbok i brukstextanalys.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 7 läses
  • Författare/red: Lundin, Katarina & Linnér, Bengt
  • Titel: Språkvård för språkutveckling. Språk, språknormer och elevspråksbruk ur ett utbildningsperspektiv. I: Språk och stil 2013.
  • Upplaga: 2013
  • Kommentar: Sidorna 31-58 läses.
  • Författare/red: Nyström, Catharina
  • Titel: Hur hänger det ihop? En bok om textbindning.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Hallgren & Fallgren.
Moment 3
  • Författare: Ericsson, Stina
  • Artikeltitel: Mina heterosexuella skolår: Normkritik och skrivande i skolan. I: Lindgren, Maria & Svensson, Gudrun (red.). Skrivande i skolan.
  • Tidskrift: 2015
  • Kommentar: S. 133-143.
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Lyft språket, lyft tänkandet. Språk och lärande.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Kommentar: Kapitel 6 läses.
  • Författare/red: Hansson, Fredrik
  • Titel: Genrepedagogik på svenska. En fiffig metod? I: Texter om svenska med didaktisk inriktning.10.
  • Upplaga: 2013
  • Kommentar: Sidorna 70-78 läses. Digital resurs.
  • Författare/red: Hoel, Torlaug Lökensgard
  • Titel: Skriva och samtala: lärande genom responsgrupper.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 4, 5, 6, 7 och 8 läses.
  • Författare: Holmberg, Per
  • Artikeltitel: Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogik. I: Olofsson, M., (red.). Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik.
  • Tidskrift: 2009
  • Kommentar: Digital resurs.
  • Författare: Ivanic, Roz
  • Artikeltitel: Discourses of writing and learning to write. I: Language and Education 18(3).
  • Tidskrift: 2004
  • Kommentar: Sidorna 220-245 läses.
  • Författare/red: Karlsson, Anna-Malin
  • Titel: Skriften och samhället. I: Sundgren, Eva (red.). Sociolingvistik.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Sidorna 313-323 läses.
  • Författare/red: Kyumcu, Eija
  • Titel: Genrepeadgogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.). Svenska som andraspråk. I forskning, undervisning och samhälle.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Sidorna 605-631 läses.
  • Författare: Ledin, Per m.fl.
  • Artikeltitel: Skrivundervisning i skolan bör ha tydliga mål: TOKIS: En skrivpedagogisk modell för textaktiviteter och textsamtal i skolan. I: Resultatdialog 2013. Vetenskapsrådets rapportserie 4:2013.
  • Tidskrift: 2013
  • År/Volym/nr/sidor: .
  • Kommentar: Sidorna 89-101 läses. Digital resurs.
  • Författare/red: Molloy, Gunilla
  • Titel: Svenskämnets roll. Om didaktik, demokrati och critical literacy.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Nyström, Catharina
  • Artikeltitel: Skrivande i gymnasiet. I: Språkvård, (1).
  • Tidskrift: 2001
  • Kommentar: Sidorna 15-19 läses. Digital resurs.
  • Författare: Randahl, Ann-Christine
  • Artikeltitel: Elevers skriftpraktiker - mer än att oreflekterat leverera en text på beställning. I: Lehti-Eklund, Hanna m.fl. (red.). Skriftpraktiker hos barn och unga.
  • Tidskrift: 2012
  • År/Volym/nr/sidor: Vasa: Åbo akademi.
  • Kommentar: Sidorna 118-129 läses. Digital resurs
  • Författare/red: Skolforksningsinstitutet
  • Titel: Feedback i skrivundervisningen. (Systematisk översikt 2018:01.)
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Solna: Skolforksningsinstitutet
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare: Street, Brian
  • Artikeltitel: "Hidden" Features of Academic Paper Writing. I: Working Papers in Educational Linguistics 24(1).
  • År/Volym/nr/sidor: 2009.
  • Kommentar: Sidorna 1-17 läses. Digital resurs.
Moment 4
  • Författare/red: Björkvall, Anders
  • Titel: Den visuella texten. Multimodal analys i praktiken.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Helgeson, Karin (red.)
  • Titel: Text och kontext. Perspektiv på textanalys.
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare: Karlsson, Anna-Malin & Strand, Hans
  • Artikeltitel: Text i verksamhet: mot en samlad förståelse. I: Språk och stil.
  • Tidskrift: 2011
  • Kommentar: Sidorna 110-134 läses. Digital resurs.
  • Författare/red: Ledin, Per & Hellspong, Lennart
  • Titel: Vägar genom texten
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Ledin, Per & Machin, David
  • Artikeltitel: Universitetet som en multimodal marknadsplats. Designen av en nyliberal managementdiskurs. I: Språk och stil.
  • Tidskrift: 2015
  • Kommentar: Sidorna 5-37 läses.
  • Författare/red: Lindgren, Eva m.fl.
  • Titel: Skrivdidaktik i grundskolan
  • Upplaga: 2022
  • Kommentar: Artikeln av Hermansson, Molin och Godhe läses.
  • Författare/red: Nordenfors, Mikael
  • Titel: Elevernas texter. Redskap för textanalys, textsamtal och bedömning.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Palmér, Anne & Östlund-Stjärnegårdh, Eva
  • Titel: Bedömning av elevtext enligt Lgr 11 och Lgy 11.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och kultur

I alla moment ingår:
Ask, Sofia, 2012: Språkämnet svenska. Ämnesdidaktik för ämneslärare. Lund: Studentlitteratur.
Dysthe, Olga (m.fl), 2011: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur.
Karlsson, Ola & Språkrådet, 2017: Svenska skrivregler. Stockholm.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (Lgr 2011) Digital resurs.
Läroplan för gymnasieskolan 2011. (Lgy 2011) Digital resurs.
Språkriktighetsboken, 2011. Svenska språknämnden.
Strömquist, Siv, 2014: Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup.
Svenska Akademien 2015. Svenska akademiens ordlista över svenska språket. (SAOL)
Svenska Akademien & Lexikaliska institutet, 2009: Svensk ordbok. Utgiven av Svenska Akademien.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23