Turismvetenskap AV, Kvantitativa metoder i turism, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Turismvetenskap AV, Kvantitativa metoder i turism, 7,5 hp
Tourism studies MA, Quantitative Methods in Tourism, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: TR012A
  • Ämne huvudområde: Turismvetenskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 80%, Naturvetenskap 20%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Turismvetenskap och geografi
  • Fastställd: 2016-04-13
  • Giltig fr.o.m: 2015-09-10

Syfte

Kursen består av två delar. Den första delen är en introduktion till tillämpning av kvantitativa metoder för test av teorier inom turismvetenskap. Närmare bestämt diskuteras typ, kvalitet och olika källor till turismvetenskaplig data kritiskt. Vidare belyses enkätundersökningens process genom att arbeta fram kopplingen mellan det teoretiska ramverket och undersökningens utformning. Slutligen introduceras olika metoder för att samla in data samt för att utveckla och testa enkäter.

Kursens andra del presenterar olika metoder för att analysera turismvetenskaplig data. Såväl modeller för deskriptiv analys av data, som modeller för inferensanalys behandlas och diskuteras kritiskt. Kursens andra del avslutas med en genomgång av grunderna i linjär strukturell ekvationsmodellering (SEM).

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

- Kritiskt diskutera frågor om vetenskaplig stringens inom ramen för dataanalys gällande hypotesprövning och validering av teorier med samhällsvetenskaplig grund

- Förstå en rad olika kvantitativa dataanalysmetoder

- Tillämpa de begrepp och tekniker som presenteras under kursen gällande kvantitativ analys av data för självständigt arbete.

Innehåll

Kursen består av två delar. Del 1 introducerar tillämpningen av kvantitativa metoder för test av teorier inom turismvetenskap. Efter en genomgång av begreppet data och dess roll inom turismvetenskaplig forskning presenteras den typiska enkätundersökningens olika steg. På så sätt åskådliggörs kopplingen till den teoretiska modellen liksom de viktigaste kriterierna för att utforma en undersökning, konstruera en enkät, samla in data, och slutligen analyseras data.

Eftersom kursen är utformad som ett stöd för studenterna i det självständiga arbetet genomförs kursens andra del delvis i datasal som ett sätt att ge studenterna möjlighet att analysera kvantitativ data med hjälp av SPSS (Statistical Package for the Social Sciences®). Då data från verkliga turismvetenskapliga undersökningar används kan de viktigaste analysmetoderna inom turismvetenskap diskuteras och tillämpas, till exempel deskriptiv analys och inferens och uni/bi och multivariatanalys.

Behörighet

För behörighet till kursen krävs Kandidatexamen med 90 hp GR (A, B, C) i huvudområdet Kulturgeografi, Turismvetenskap eller motsvarande, samt Engelska B från gymnasiet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Lektioner, handledning och undervisning i datasal.

Examination

Skriftligt prov och hemuppgifter.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Undervisning komma att ges på engelska. Kursen ges som en del i programmet Magister för turismvetenskap, 60 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Veal, A. J
  • Titel: Research Methods for Leisure and Tourism – A Practical Guide
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Prentice Hall

Referenslitteratur

  • Författare/red: Baggio, R., & Klobas, J.
  • Titel: Quantitative methods in tourism: a handbook.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Channel View Books
  • Kommentar: Valda delar.
  • Författare/red: Cramer, D.
  • Titel: Fundamental statistics for social research: step-by-step calculations and computer techniques using SPSS for windows
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Routledge
  • Författare/red: Creswell, John, W.
  • Titel: Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage Publications
  • Författare/red: Finn, M., M, Elliott-White., & M Walton
  • Titel: Tourism and leisure research methods: data collection, analysis, and interpretation
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Longman
  • Författare/red: Forza, C.
  • Titel: Surveys. In Karlsson, Ch. (ed.) Researching Operations Management,
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: Valda delar/kapitel

Additional research articles will be determined by the course coordinator.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23