AI is doing wonders for the future of ad data collection
Research into how AI can detect, and sort advertising data is in full swing at Mittuniversitetet. In a collaboration between the Research Center STC (Sensible Things That Communicate) and Media Research, industrial doctoral student Faeze Zakaryapour Sayyad runs an extensive project in the subject.
Article in Swedish.
Resultaten kommer att presenteras på forskningskonferensen The International Conference on Advances in Computing and Data Science som hålls i Paris den 9–10 maj, men redan nu har AI-modellen implementerats som en process hos Media Research.
Media Research har utvecklat och använder dagligen verktyget Adfinder, en tjänst för att samla in annonsdata åt sina kunder från hela det digitala och printade medielandskapet.
– I takt med att kunderna blir fler och annonserna likaså, krävs nya metoder för insamlingen och sorteringen av den enorma mängd data vi hanterar, säger Pär Segerström, VD för Media Research. AI kommer vara en viktig pusselbit för utvecklingen av de metoderna.
Redan ett år in projektet ser industridoktoranden Faeze Zakaryapour att hennes forskningsframsteg gett effekter för företaget.
– Media Research har utvecklat en AI-modell utifrån min forskning som redan används kommersiellt i den nya tjänsten Artificial Adfinder, berättar Faeze.
Tjänsten innebär att AI upptäcker och extraherar text från ett sökbart dokument och inkluderar det i den samlade databasen. På så vis blir alla ord inom en reklamkampanj sökbara.
Faeze ser fram emot att få presentera sina resultat för forskare från hela världen på den internationella forskningskonferensen i maj.
– Efter konferensen kommer jag att fortsätta studera fler utmaningar inom området som förhoppningsvis kommer kunna ge ytterligare värde till Media Research verksamhet, avslutar Faeze.
Hör Faeze och Pär berätta om projektet
Läs mer om DIGIT - Hållbar Digital Transformation
Läs mer om forskarskolan Smart Industry Sweden
Läs mer om forskningskonferensen CACDS 2024
Artikeln skriven av Media Research.