Social Work BA (A), Social Work as Profession and Subject - Introduction, 22.5 credits

Please note that the literature can be changed/revised until: 
• June 1 for a course that starts in the autumn semester
• November 15 for a course that starts in the spring semester
• April 1 for a course that starts in the summer 


Print or save the syllabus as a PDF

You can easily print a syllabus from the website. Use the keyboard shortcut ctrl+p (Windows) or command+p (Mac). In the next step, you choose whether you want to print or save the course plan as a PDF.


Syllabus:
Socialt arbete GR (A), Socialt arbete som profession och ämne - introduktion, 22.5 hp
Social Work BA (A), Social Work as Profession and Subject - Introduction, 22.5 credits

General data

  • Code: SA083G
  • Subject/Main field: Social Work
  • Cycle: First cycle
  • Progression: (A)
  • Credits: 22.5
  • Progressive specialization: G1N - First cycle, has only upper-secondary level entry requirements
  • Education area: Health care 40%, Social sciences 60%
  • Answerable department: Psychology and Social Work
  • Approved: 2025-02-25
  • Version valid from: 2025-09-01

Course objectives

Efter avslutad kurs ska studenten

Moment 1

  • ha kunskap om det sociala arbetets idéhistoriska rötter, framväxten av socialt arbete som ämne och profession samt en orientering i för ämnet centrala forskningsfrågor.
  • ha grundläggande kunskap om det sociala arbetets villkor och förutsättningar i ett nationellt såväl internationellt perspektiv.

Moment 2

  • kunna redogöra för centrala begrepp som politik, makt, demokrati, jämställdhet, diskriminering, frihet och rättvisa.
  • kunna redogöra för den svenska välfärdsmodellens uppbyggnad och särdrag i ett internationellt, komparativt perspektiv.
  • kunna förstå och redogöra för relationen mellan välfärdspolitik och dess villkor för samhällets organisering, det civila samhället och olika gruppers livsvillkor.
  • kunna redogöra för välfärdspolitikens betydelse för att motverka fattigdom och olika former av social utsatthet.

Moment 3

  • ha grundläggande kunskaper om, och kunna redogöra för, människors livsvillkor och sociala sammanhang ur ett livsloppsperspektiv.
  • ha grundläggande kunskaper om hur olika former av social utsatthet med avseende på kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder påverkar människors livsvillkor.
  • ha grundläggande kunskaper om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.
  • ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om hur socialt arbete bedrivs inom olika fält med barn och unga, kvinnor och män och äldre och personer med olika former av funktionsnedsättning eller sociala problem.
  • ha tillägnat sig grundläggande förståelse av, och kunna reflektera över, hur avvikelse och normalitet skapas, vidmakthålls och förändras i samhället.

Moment 4

  • på en grundläggande nivå kunna reflektera över sin personliga utveckling och sig själv i förhållande till egen bakgrund, utbildning, kommande studier samt över den egna personens betydelse för utförandet av, och färdigheter i, socialt arbete i en föränderlig värld.
  • kunna diskutera och förstå betydelsen av etik- och maktaspekter i socialt arbete som ämne och profession.

Selection rules and procedures

The selection process is in accordance with the Higher Education Ordinance and the local order of admission.

Examination form

1000: Moment 1 – Group assignment, 1 Credits
Grade scale: Two-grade scale

1100: Moment 1 – Seminar, 1 Credits
Grade scale: Two-grade scale

1200: Moment 1 - Web exam, 2.5 Credits
Grade scale: Three-grade scale

2000: Moment 2 – Seminar 1, 1 Credits
Grade scale: Two-grade scale

2100: Moment 2 – Seminar 2, 1 Credits
Grade scale: Two-grade scale

2300: Moment 2 - On-campus written examination, 5.5 Credits
Grade scale: Three-grade scale

3000: Moment 3 – Seminar, 1 Credits
Grade scale: Two-grade scale

3100: Moment 3 – Group assignment, 2 Credits
Grade scale: Two-grade scale

3200: Moment 3 – Written assignment, 0.5 Credits
Grade scale: Two-grade scale

3400: Moment 3 - On-campus written examination, 4 Credits
Grade scale: Three-grade scale

4000: Moment 4 – Base group conversations, 0.5 Credits
Grade scale: Two-grade scale

4100: Moment 4 – Oral assignment, 0.5 Credits
Grade scale: Two-grade scale

4200: Moment 4 – Evaluation assignment, 0.5 Credits
Grade scale: Two-grade scale

4400: Moment 2 - Written take-home examination, 1.5 Credits
Grade scale: Three-grade scale

För att erhålla betyget G (godkänt) på kursen krävs aktivt deltagande i momentens alla seminarier, grupparbeten, övningar och basgruppsamtal, samt godkänt betyg på alla examinationer.


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.



Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier


Grading system

Three-grade scale

Course reading

Select litterature list:

Required literature

Course unit 1

Title: International Federation of Social Workers. Global statement of ethical principles
Web address: https://www.ifsw.org/global-social-work-statement-of-ethical-principles/

Author: Börjeson, B., & Börjeson, M. (2015)
Title: Förstå socialt arbete
Journal: Liber, 405 sid.

Author: Dominelli, L. (2010)
Title: Social Work in a Globalizing World
Journal: Polity press
Comment: Kap 1, 5. 45 sid.

Author: Ehrenberg-Sundin, B., Wedin, Å. & Lundin, K. (2022)
Title: Att skriva bättre i jobbet: en basbok om brukstexter
Edition: 7
Journal: Stockholm: Norstedts juridik

Author: Erikson, M G. (2015)
Title: Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
Journal: Lund; Studentlitteratur, 111 sid.

Author: Meeuwisse, A. & Swärd, H. (red.) (2013)
Title: Perspektiv på sociala problem
Journal: Natur och Kultur.
Comment: Kap 1-3, 12-15. 157 sid.

Author: Skau, G. M. (2018)
Title: Mellan makt och hjälp - Om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare i ett samhällsvetenskapligt perspektiv
Journal: Liber, 159 sid.

Course unit 2

Author: Alakoski, S. (2006)
Title: Svinalängorna
Journal: Natur och Kultur (260 sid.)

Author: Espvall, M. (2008)
Article title: From obligations to negotiations: reciprocity and reflexivity in informal financial support
Journal: European Journal of Social Work, 11(4), 355-367.

Author: Evertsson, L., & Nyman, C. (2021)
Title: Money in Couples: The Organisation of Finances and the Symbolic Use of Money. I The Palgrave Handbook of Family Sociology in Europe
Journal: Palgrave Macmillan: 279-300.

Author: Hjelte, J., Höög, E., & Nordström, A. (2023)
Article title: Kunskap och expertis i små glesbygdskommuners socialtjänst – synen på utmaningar och lösningar
Journal: Socialvetenskaplig tidskrift, vol 30, nr 1 (2023), s. 457–476.

Author: Kölegård Stjärne, M., Fritzell, J., Brännström, L., Estrada, F., & Nilsson, A. (2007)
Article title: Boendesegregationens utveckling och konsekvenser
Journal: Socialvetenskaplig Tidskrift, 14(2-3), 153-178.

Author: Lundh Nilsson, F. & Werner, E. (2023)
Title: Samhällsekonomi för socionomer
Journal: Gleerups Utbildning AB (224 sid.)

Author: Magnusson, L. (2017)
Title: Håller den svenska modellen?: arbete och välfärd i en globaliserad värld
Journal: Studentlitteratur AB (240 sid.)

Author: Mörk, E. & Liljeberg, L. (2012)
Title: Fattig, sjuk och arbetslös - en beskrivning av personer i kläm mellan stat och kommun
Journal: Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering. Rapport 2011:17, (29 s.)

Author: Olofsson, J. (2020)
Title: Socialpolitik: en historisk bakgrund, internationella jämförelser och aktuella politiska utmaningar
Journal: Studentlitteratur AB (240 sid.)

Author: Salonen, T. (2019)
Title: Välfärd - inte för alla 2019: Den ekonomiska familjepolitikens betydelse för familjer i ekonomisk utsatthet
Journal: Rädda Barnen (36 sid.)

Author: Salonen, T. (2020)
Title: Millenniebarnen: en studie om ekonomisk utsatthet bland barn under hela uppväxten
Journal: Rädda barnen (32 sid.)

Author: Stylianou, A. M. (2018)
Article title: Economic abuse within intimate partner violence: a review of the literature
Journal: Violence and Victims, 33(1), 3-22.

Author: Swärd, H. (2015)
Article title: EU-medborgarna, tiggeriet och den synliga nöden – en kunskapsöversikt
Journal: Socialmedicinsk Tidskrift, 92(3), 268-285.

Author: Ulmestig, R., & Eriksson, M. (2017)
Article title: Financial consequences of leaving violent men–women survivors of domestic violence and the social assistance system in Sweden
Journal: European Journal of Social Work, 20(4), 560-571.

Author: Vamstad, J. (2018)
Article title: Inte längre ett komplement: Om Sveriges stadsmissioners sociala arbete med utsatta personer
Journal: Socialmedicinsk Tidskrift, 95(5), 549-558.

Course unit 3

Author: Albertsson, M., Albin, B., Siwertsson, C. & Hjelm, K. (2004)
Title: Consuming Care and Social Services: Comparisons between Swedish-born Older People and Older People born outside Sweden
Journal: Practice 16 (2).pp 99-110

Author: Andersson, G., Höjer, I., Sallnäs, M., Sjöblom, Y. (2019)
Title: När samhället träder in. Barn, föräldrar och social barnavård
Edition: 2
Journal: Lund, Studentlitteratur (kap. 1, 4-7, 9-12 samt "Med blicken framåt": 210 sid)

Author: Andersson, L. (red.) (2013)
Title: Socialgerontologi
Edition: 2 [rev.]
Journal: Studentlitteratur, 420 sid.

Author: Forte (2016)
Title: Mäns våld mot kvinnor i nära relationer. Forskning i korthet
Web address: https://forte.se/wp-content/uploads/2016/11/fik-nr-7-webb.pdf
Comments: https://forte.se/wp-content/uploads/2016/12/mans-vald-mot-kvinnor-referenser.pdf

Author: Helmen Borge,A.I. (2012)
Title: Resiliens, risk och sund utveckling
Edition: 2
Journal: Lund, Studentlitteratur (kap 1-5: 127 sid)

Author: Johnson, B., Richert, T & Svensson, B. (2023)
Title: Alkohol och narkotikaproblem
Edition: 2
Journal: Lund, Studentlitteratur
Comment: kap 1, 2, 4 samt 7-9

Author: Lindqvist, R. (2022)
Title: Funktionshinder i välfärdssamhället
Edition: 5
Journal: Malmö: Gleerups. 192 sid.

Author: Lundin, L., Mellgren, Z. (red.) (2012)
Title: Psykiska funktionshinder. Stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar
Journal: Studentlitteratur, sid 1-162.

Author: Mattsson, T. (2021)
Title: Intersektionalitet i socialt arbete: Teori, reflektion och praxis
Edition: 3
Journal: Gleerups Utbildning AB. Kap 1-4, 1 och 13. 80 sid.

Course unit 4

Author: Andergren, L. (2018)
Title: Samtal i Socialt arbete
Journal: Borås, Tremedia (Kap 1,5,7)

Author: Andersson Elmtoft, N. och Whitaker, A. (2023)
Title: Personlig professionell utveckling för socionomer
Journal: Liber AB, 129 sid.

Author: Bie, K. (2009)
Title: Reflektionshandboken
Journal: Gleerups Utbildning AB, 96 sid.

Author: Henriksen, J-O. & Vetlesen, A.J. (2013)
Title: Etik i arbete med människor
Edition: 3 [rev.]
Journal: Studentlitteratur, sida 1-80
Comment: ISBN978-91-44-09020-7

Author: Røkenes, O.H. & Hanssen, P. (2016)
Title: Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
Edition: 2
Journal: Gleerups Utbildning AB, 288 sid.

Check if the literature is available in the library

The page was updated 10/14/2024