Maria Deldén

Universitetslektor, biträdande|Associate Senior Lecturer

Publications

Articles in journals

Deldén, M. , Gutiérrez, N. & Girmarland, L. (2023). La función pedagógica de la metáfora : Un estudio de caso de la educación no formal. Enunciación, vol. 28, pp. 357-368.  

Deldén, M. (2023). The In-between : On Arendt's metaphor go visiting and empathy-in-history in students’ meaning making in history education. Acta Didactica Norden, vol. 17: 2, pp. 1-18.  

Deldén, M. & Törnegren, G. (2020). Identitet, etik och historiemedvetande: En analys av filmen Sameblod som potentiellt undervisningsmaterial i ämnena religionskunskap och historia. Utbildning och Lärande / Education and Learning, vol. 14: 1, pp. 65-85.

Chapters in books

Törnegren, G. & Deldén, M. (2024). Yrkeselevers meningsskapande berättelser i möte med lärares undervisningsberättelse i samhällsorienterande ämnen. In Crossing over Subject Boundaries towards New Horizons : Recent Trends in Research on Crosscurricular Teaching from the Nofa 9 Conference (2024). Åbo : Finnish Research Association for Subject Didactics and Åbo Akademi University, Faculty of Education and Welfare Studies (Studies in Subject Didactics). pp. 92-120.  

Deldén, M. & Törnegren, G. (2023). Inledning : Jerusalem: Möten, berättelser och platser som nycklar till lärande. In Jerusalem – en väv av berättelser : Tio resenärers möten med en konfliktfylld plats. Borlänge : Förlags AB Björnen. pp. 14-24.

Deldén, M. (2023). Palimpsesten som metafor för hågkomst och glömska i jerusalemitiska narrativ. In Jerusalem – en väv av berättelser : Tio resenärers möten med en konfliktfylld plats. Borlänge : Förlags AB Björnen. pp. 95-109.

Deldén, M. (2016). Det räcker inte att bara visa en film : Historisk spelfilm i undervisningen. In Medier i historieundervisningen : Historiedidaktisk forskning i praktiken. Umeå : Institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet. pp. 179-195.

Deldén, M. (2014). The Teacher and Educational Spaces : The Photograph as a Tool for Teacher Reflection. In Engaging with Educational Space : Visualizing Spaces of Teaching and Learning. Umeå : Institutionen för idé- och samhällsstudier. pp. 51-59.

Collections (editor)

Törnegren, G. (ed.) , Deldén, M. (ed.) & Berg, M. (ed.) (2023). Jerusalem – en väv av berättelser : Tio resenärers möten med en konfliktfylld plats. Borlänge : Förlags AB Björnen

Conference papers

Deldén, M. & Jansson, P. M. (2023). Empatía y resocialización : Tratamiento de personas en proceso de resocialización. Paper presented at the VIII SEMINARIO INTERNACIONAL SOBRE EL CONFLICTO INTERNO ARMADO EN COLOMBIA: Los Retos de la Paz Total en Colombia y las Enseñanzas de la Experiencia Comparada 18-20 octubre 2023 Universidad Surcolombiana

Deldén, M. (2017). ¿La ficción para qué? : Literacidad de películas históricas. In Caminos de la enseñanza de la historia. Querétaro, México : . pp. 1242--1259.

Deldén, M. (2015). Las películas históricas, la narración y la recepción de los alumnos. In La historia enseñada a discusión : Retos epistemológicos y perspectivas didácticas. Morelia, Michoacán, México : . pp. 905--922.

Doctoral theses

Deldén, M. (2017). Perspektiv på historiefilmslitteracitet : en didaktisk studie av gymnasieelevers historiska och emotionella meningsskapande i mötet med spelfilm. Dis. Umeå : Umeå universitet, 2017 (Umeå Studies in the Educational Sciences : 26)

Licentiate theses, monographs

Deldén, M. (2014). Historien som fiktion : gymnasieelevers erfarande av spelfilm i historieundervisningen. Lic. Umeå : Umeå universitet, 2014 (Licentiatavhandlingar från Forskarskolan Historiska medier : 4)

Reports

Axelson, T. & Deldén, M. (2021). “Disagreeing well together” : Konfliktorienterad tolerans i praktik och teori. Falun : Högskolan Dalarna

Deldén, M. & Borg, F. (2021). Utbildning för hållbar utveckling i kurser i lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna : Ett uppdrag inom pedagogiskt arbete. Falun : Högskolan Dalarna

The page was updated 7/2/2024