Lars Nord

Professor|Professor

Professor i politisk kommunikation och journalistik.

Lars Nord är forskningsledare vid forskningscentret DEMICOM som bedriver forskning om demokrati och kommunikation i det digitala samhället.

Under 2022 utkom boken Politik är att vinna: De svenska partiernas valkampanjer (skriven tillsammans med Niklas Bolin och Marie Grusell) som beskriver utvecklingen av de svenska partiernas strategiska politiska kommunikation. Lars Nord är en internationellt erkänd forskare inom politisk kommunikation och hans forskning om valrörelser och medier är mycket omfattande och välkänd.

Forskningsområden

Politisk kommunikation, politisk journalistik, mediepolitik och kriskommunikation

Extra kontaktinformation

Redaktör i Snabbtänkt

Direkttelefon: 070-550 93 33

Publikationer

Artiklar i tidskrifter

Bolin, N. , Grusell, M. & Nord, L. (2024). Second thoughts on digital first : Exploring the development of election campaigning among Swedish political parties, 2010–2022. Nordicom Review, vol. 45: s1, ss. 15-35.    

Ots, M. , Berglez, P. & Nord, L. (2024). Who Watches the Watchdog? : Understanding Media Systems as Information Regimes. Media and Communication, vol. 12  

Grusell, M. & Nord, L. (2023). Not so Intimate Instagram : Images of Swedish Political Party Leaders in the 2018 National Election Campaign. Journal of Political Marketing, vol. 22: 2, ss. 92-107.    

Mykkänen, J. , Nord, L. & Moring, T. (2022). Ten years after : Is the party-centered theory of campaign professionalization still valid?. Party Politics, vol. 28: 6, ss. 1176-1186.  

Willig, I. & Nord, L. (2021). Media systems in “the other” Nordic countries and autonomous regions : Studies of news media and journalismin the Faroe Islands, Greenland, Iceland, Sápmi, and Åland. Nordicom Review, vol. 42: s2, ss. 1-7.    

Nord, L. (2021). Och så en fråga till Anders Tegnell ... : Journalistisk kritik vid de myndighetsgemensamma presskonferenserna med anledning av covid-19. Statsvetenskaplig Tidskrift, vol. 123: 5, ss. 269-284.  

Grusell, M. & Nord, L. (2020). Setting the Trend or Changing the Game? : Professionalization and Digitalization of Election Campaigns in Sweden. Journal of Political Marketing, vol. 19: 3, ss. 258-278.  

Nord, L. & Grusell, M. (2019). 30-second politics, 30 years too late : Political TV advertising in Swedish election campaigns, 2006–2018. Central European Journal of Communication, vol. 12: 3, ss. 282-298.    

Karlsson, M. , Clerwall, C. & Nord, L. (2018). The public doesn't miss the public : Views from the people: Why news by the people?. Journalism - Theory, Practice & Criticism, vol. 19: 5, ss. 577-594.  

Johansson, C. & Nord, L. (2018). The Simple Truth: Ambiguity Works : Discursive Strategies by Swedish Public Authorities during the 2008 Financial Crisis. International Journal of Business Communication, vol. 55: 2, ss. 220-236.  

Karlsson, M. , Clerwall, C. & Nord, L. (2017). Do Not Stand Corrected : Transparency and Users’ Attitudes to Inaccurate News and Corrections in Online Journalism. Journalism & Mass Communication Quarterly, vol. 94: 1, ss. 148-167.  

Olsson, E. , Nord, L. & Falkheimer, J. (2015). Media Coverage Crisis Exploitation Characteristics : A Case Comparison Study. Journal of Public Relations Research, vol. 27: 2, ss. 158-174.  

Olsson, E. & Nord, L. (2015). Paving The Way for Crisis Exploitation : The Role of Journalistic Styles and Standards. Journalism - Theory, Practice & Criticism, vol. 16: 3, ss. 341-358.  

Shehata, A. , Hopmann, D. N. , Nord, L. & Jonas, H. (2015). Television Channel Content Profiles and Differential Knowledge Growth : A Test of The Inadvertent Learing Hypothesis Using Panel Data. Political Communication, vol. 32: 3, ss. 377-395.  

Nord, L. W. & Von Krogh, T. (2015). The freedom of the press or the fear factor? : Analysing political decisions and non-decisions in British media policy 1990-2012. Observatorio (OBS*), vol. 9: 1, ss. 001-016.  

Arriaza Ibarra, K. & Nord, L. (2014). Public Service Media under Pressure : Comparing Government Policies in Spain and Sweden 2006-2012. Javnost - The Public, vol. 21: 1, ss. 71-84.

Nord, L. , Ots, M. , Wadbring, I. , Strömbäck, J. & Weibull, L. (2014). Stoppa ökande medieklyfta för vår demokratis skull. Dagens Nyheter, vol. DN Debatt: 2014-10-02

Dimnitrova, D. , Shehata, A. , Strömbäck, J. & Nord, L. (2014). The Effects of Digital Media on Political Knowledge and Participation in Election Campaigns : Evidence from Panel Data. Communication Research, vol. 41: 1, ss. 95-118.  

Karlsson, M. , Clerwall, C. & Nord, L. (2014). You Ain’t Seen Nothing Yet : Transparency’s (Lack of) Effect on Source and Message Credibility. Journalism Studies, vol. 15: 5, ss. 668-678.  

Adam, S. , Maier, M. , De Vreese, C. H. , Schuck, A. R. , Stetka, V. , Jalali, C. , Seeber, G. U. , Negrine, R. & et al. (2013). Campaigning Against Europe? : The Role of Euroskeptic Fringe and Mainstream Parties in the 2009 European Parliament Election. Journal of Political Marketing, vol. 12: 1, ss. 77-99.  

Nord, L. (2013). Europeisk public service vann slaget, men tycks förlora kriget. Svenska dagbladet, vol. 14 juni: Kultur, ss. 29  

Nord, L. & Olsson, E. (2013). Frame, Set, Match! : Towards a model of successful crisis rhetoric. Public Relations Inquiry, vol. 2: 1, ss. 79-94.  

Nord, L. (2013). Newspaper Competition and Content Diversity : A Comparison of Regional Media Markets in Sweden. Papeles de Europa, vol. 26: 1, ss. 1-13.  

Nord, L. & Arriaza Ibarra, K. (2013). Still Something Special? : A Comparative Study of Public Service Journalists' Values in Spain and Sweden. Journal of Applied Journalism and Media Studies, vol. 2: 1, ss. 161-179.

Grusell, M. & Nord, L. (2012). Three Attitudes to 140 Characters : The Use and Views of Twitter in Political Party Communications in Sweden. Public Communication Review, vol. 2: 2, ss. 48-61.

Nord, L. & Krogh, T. (2010). Between Public Responsibility and Public Relations : A Case Study of Editors' Attitudes Towards Media Accountability in Sweden. Communication, Culture & Critique, vol. 3: 2, ss. 190-206.  

Grusell, M. & Nord, L. (2010). More Cold Case Than Hot Spot : A Study of Public Opinion on Political Advertising in Swedish Television. Nordicom Review, vol. 31: 2, ss. 95-111.  

Roppen, J. , Lund, A. B. & Nord, L. (2010). Multimedia Development of PBS : A Challenge for the Nordic Media Systems. Central European Journal of Communication, vol. 3: 1, ss. 131-146.

Nord, L. & Glowacki, M. (2010). Public Service Media in Central and Eastern Europe : Does the State Still Matter?. Central European Journal of Communication, vol. 3: 1, ss. 7-20.

Nord, L. & Strömbäck, J. (2009). Marketing With a Feeling : The Brand New Party Junilistan in the Swedish European Parliamentary Election 2004. Journal of Political Marketing, vol. 8: 1, ss. 35-45.  

Nord, L. (2009). Political Communication in Sweden : Change, But Not Too Much. Central European Journal of Communication, vol. 2: 2(3), ss. 233-250.

Nord, L. (2009). What is Public Service on the Internet? : Digital Challenges for Media Policy in Europe. Observatorio (OBS*), vol. 3: 2, ss. 24-39.  

Nord, L. (2008). Comparing Media Systems : North Between West and East?. Central European Journal of Communication, vol. 1: 1, ss. 95-110.

Nord, L. (2008). Swedish Media System Between Politics and Market. Informacijos Mokslai, vol. 47, ss. 10-21.

Nord, L. W. (2007). Investigative Journalism in Sweden : A not so noticeable noble art. Journalism - Theory, Practice & Criticism, vol. 8: 5, ss. 517-521.  

Strömbäck, J. & Nord, L. (2006). Do Politicians Lead the Tango? : A Study of the Relationship Betwdeen Swedish Journalists and their Political Sources. European Journal of Communication, vol. 21: 2, ss. 147-164.  

Strömbäck, J. & Nord, L. (2006). Mismanagement, mistrust and missed opportunities: a study of the 2004 tsunami and Swedish political communication : Editorial. Media, Culture & Society, vol. 28: 5, ss. 789-800.  

Nord, L. & Strömbäck, J. (2006). Reporting More, Informing Less. : A Comparison of the Swedish media coverage of September 11 and the wars in Afghanistan and Iraq. Journalism - Theory, Practice & Criticism, vol. 7: 1, ss. 85-110.  

Nord, L. (2006). Still the Middle Way : A Study of Political Communication Practices in Swedish Election Campaigns. Harvard International Journal Of Press-Politics, vol. 11: 1, ss. 64-76.

Nord, L. & Strömbäck, J. (2003). Making Sense of Different Types of Crises : A Study of the Swedish Media Coverage of the Terror Attacks against the United States and the U.S Attacks in Afghanistan. The Harvard International Journal of Press/Politics, vol. 8: 4, ss. 54-75.  

Nord, L. & Strömbäck, J. (2003). Mission Impossible? : Some Notes on Journalistic Shortcomings in the Coverage of War and Terrorism. Nordicom Review, vol. 24: 2, ss. 127-141.  

Nord, L. W. (2001). Americanization v. the middle way : New trends in Swedish political communication. Harvard Internation Journal of Press/Politics, vol. 6, ss. 113-119.

Nord, L. (2001). Americanization vs. The Swedish Model. International Journal of Press / Politics,

Nord, L. (1999). Ibland behövs demokratiska forskningsperspektiv : En presentation av Demokratiinstitutet i Sundsvall. Nordicom Information, vol. 20: 4, ss. 81-84.    

Artiklar, recensioner

Nord, L. (2013). Karusell, hörnor och kalabalik i public service tjänst. Svenska Dagbladet, vol. 10 nov: del 3, ss. 25-26.

Nord, L. (2011). Authoritative governance : Policy-making in the age of mediatization. Acta Politica, vol. 46: 3, ss. 326-328.  

Böcker

Bolin, N. , Grusell, M. & Nord, L. (2022). Politik är att vinna : De svenska partiernas valkampanjer. Stockholm : Timbro förlag

Nord, L. & Strömbäck, J. (2018). Svenska valrörelser : Väljare, medier och partier under 2000-talet. Stockholm : Santérus Förlag

Strömbäck, J. & Nord, L. (2013). Kampen om opinionen : Politisk kommunikation under svenska valrörelser. Stockholm : SNS förlag

Nord, L. & Grusell, M. (2012). Inte för brett, inte för smalt : Spelet om framtidens public service. Göteborg : Nordicom

Nord, L. & Stúr, E. (2009). Tyckandets tid : Journalistik, kommentarer, valrörelse. Stockholm : Sim(o) Mediestudier

Nord, L. (2008). Medier utan politik : en studie av de svenska riksdagspartiernas syn på press, radio och TV. Stockholm : Santérus Academic Press Sweden

Nord, L. & Nygren, G. (2007). Präktiga massmedier : de lokala mediernas valbevakning 2006. Stockholm : Sveriges kommuner och landsting

Alström, B. & Nord, L. (2003). Den skånska modellen : en VD, två kulturer, tre tidningar och fyra bröder. Sundsvall : Demokratiinstitutet

Nord, L. & Strömbäck, J. (2003). Valfeber och nyhetsfrossa : politisk kommunikation i valrörelsen 2002. Stockholm : Sellin & Partner

Alström, B. & Nord, L. (2002). Expedition Mångfald : båda tidningarna kvar på ön. Stockholm : Carlsson Bokförlag

Nord, L. (2002). IT och demokrati. Lund : Studentlitteratur

Nord, L. & Nygren, G. (2002). Medieskugga. Stockholm : Atlas

Alström, B. & Nord, L. (2000). Två små ger mer än en stor : en rapport om en tidningsfusion i Ångermanland. Kunskapsförlaget

Nord, L. (1997). Spelet om opinionen : Möten mellan makthavre, medier och medborgare. Lund : Studentlitteratur

Nord, L. (1993). Åsiktsmaskinerna. Lund : Studentlitteratur

Doktorsavhandlingar

Nord, L. (2001). Vår tids ledare : en studie av den svenske dagspressens politiska opinionsbildning. Diss. Carlsson, 2001 (Doktorsavhandlingar från JMK : 18)

Kapitel i böcker, del av antologier

Nord, L. , Cisarova, L. W. , Splendore, S. , Oller Alsonso, M. , Jansova, I. , Motal, J. , Berglez, P. , Krakovsky, C. & et al. (2024). Journalism : Collaboration is key to monitoring. I Monitoring Mediascapes : A Premise of Wisdom-Based EU Media Governance. University of Tartu Press. S. 106-134.

Nord, L. , Harro-Loit, H. & Eberwein, T. (2024). Monitoring mediascapes : Key concepts and basic variables. I Monitoring mediascapes : A premise of wisdom-based EU media governance. University of Tartu Press. S. 12-37.

Nord, L. & Olsson Gardell, E. (2023). Communicating the Covid-19 pandemic : A comparison of government communication in Denmark, Norway, and Sweden. I Communicating a Pandemic : Crisis Management and Covid-19 in the Nordic Countries. Gothenburg : Nordicom. S. 53-72.  

Nord, L. (2023). Digital Election Campaigns : Does Professionalization Still Matter?. I Streamlining Political Communication Concepts : Springer Studies in Media and Political Communication. Cham : Springer. S. 105-121.  

Nord, L. (2023). På spaning efter en mer sansad debatt. I Om det inte vore för oss : Kommunikatörer i demokratins tjänst. Stockholm : Leopard förlag. S. 213-231.

Nord, L. (2023). Vilket ansvar har nyhetsmedierna?. I Hot mot det demokratiska samtalet. Stockholm : Sveriges Kommuner och Regioner. S. 65-73.  

Bonfadelli, H. , Jóhannsdóttir, V. , Nord, L. & Vandenberghe, H. (2022). Comparing news media reach : Exploring effects of asymmetric news media consumption. I Success and failure in news media performance : Comparative analysis in the Media for Democracy Monitor 2021. Gothenburg : Nordicom. S. 129-146.  

Nord, L. & Jangdal, L. (2022). Deciding what's news under pressure : A study of digital newsrooms work during crises. I The Challenges of the Digital Society in the Nordic Countries and in Spain : Democracy, Society and Culture. Madrid : Fragua. S. 221-238.

Nord, L. (2022). Ledare taktar nyhetsflödet : Opinion och nyheter i fyra svenska valrörelser. I Valrörelsen i medierna : Kampen om dagordningen. Stockholm : Institutet för Mediestudier. S. 63-76.  

Arriaza Ibarra, K. & Nord, L. (2022). Left and right wing populist parties in Spain and Sweden and their visual communication strategies in 2018/2019. I Challenges of the Digital Society in the Nordic countries and in Spain : Democracy, Society and Culture. Madrid : Fragua. S. 75-108.

Nord, L. (2022). No Lockdown Please, We Are Swedish : How The Middle Way Country Became an Extreme Case of Government Communication. I Manufacturing Communication on Covid -19. Cham : Springer Publishing Company. S. 107-121.  

Nord, L. (2022). Partiernas bästa fiender och värsta vänner. I Snabbtänkt 2.0 22 : Reflektioner från valet 2022 av ledande forskare. Sundsvall : Mittuniversitetet (DEMICOM rapport). S. 74-75.

Nord, L. (2022). Politiken ser inte alltid skogen för alla träd. I Skogens värden : forskares reflektioner. Sundsvall : Mittuniversitetet. S. 176-177.

Thomass, B. , Fidalgo, J. , Grönvall, J. , Karadimitriou, A. & Nord, L. (2022). Public service media : Exploring the influence of strong public service media on democracy. I Success and failure in news media performance : Comparative analysis in the media for democracy monitor 2021. Gothenburg : Nordicom. S. 187-210.    

Bolin, N. , Falasca, K. , Grusell, M. & Nord, L. (2022). Valet som delade Sverige. I Snabbtänkt 2.0 22 : Reflektioner från valet 2022 av ledande forskare. Sundsvall : Mittuniversitetet (DEMICOM rapport). S. 9-16.

Nord, L. , Skogerbö, E. & Nörgaard Kristensen, N. (2021). Conclusion : Nordic political communication between change and continuity. I Power, Communication and Politics in the Nordic countries. Gothenburg : Nordicom. S. 385-396.  

Nord, L. & Wadbring, I. (2021). Ett steg framåt, två steg tillbaka : – reflektioner kring svenska medieutredningar. I Snigeln och haren : – så kan mediepolitiken komma ikapp medieutvecklingen. Stockholm : Institutet för mediestudier. S. 25-35.

Skogerbö, E. , Nörgaard Kristensen, N. , Nord, L. & Ihlen, Ö. (2021). Introduction : A Nordic model for political communication?. I Power, Communication, and Politics in ther Nordic Countries. Gothenburg : Nordicom. S. 13-28.

Nord, L. & Grusell, M. (2021). Media and politics in Sweden. I Power, Communication, and Politics in the Nordic Countries. Gothenburg : Nordicom. S. 113-134.  

Nord, L. (2021). Public service som politisk stridsfråga. I Mediestudiers årsbok : Tillståndet för journalistiken 2021. Stockholm : Institutet för mediestudier. S. 133-142.

Nord, L. & Truedson, L. (2021). Så kan mediepolitiken komma ikapp medieutvecklingen. I Snigeln och haren : – så kan mediepolitiken komma ikapp medieutvecklingen. Stockholm : Institutet för mediestudier. S. 9-24.

Nord, L. (2021). Sweden. I Handbuch Politischer Journalismus. Köln : Herbert von Halem Verlag. S. 772-774.

Nord, L. & Von Krogh, T. (2021). Sweden: Continuity and change in a more fragmented media landscape. I The Media for Democracy Monitor 2021 : How Leading News Media Survive Digital Transformation (Vol. 1). Gothenburg : Nordicom. S. 353-380.  

Nord, L. & Nounkeu Tatchou, C. (2020). Européennes 2019: Reconsidérations sur des eléctions de "deuxiéme ordre" [EP Elections 2019: Second thoughts on "second-order" elections] : Une analyse de la communiction politique pour les Européennes en Suède 2009-2019 [An analysis of politcal communication in EP ecletions in Sweden 2009-2019]. I L'Europe au défi des populismes nationaux [Europe at the challenge of the national populisms] : La communication politique centrifuge des élections de 2019 [The centrifugal political communication in the 2019 elections]. Paris : L'Harmattan. S. 53-66.

Nord, L. (2020). Finns det några svenska lärdomar av en eländig valrörelse?. I Stjärnspäckat : Reflektioner från presidentvalet i USA 2020 av ledande forskare. Mittuniversitetet (DEMICOM rapport). S. 37-37.

Nord, L. (2020). Inte bara medieskugga. I Mellan det hyperlokala och globala : Journalistikens förändringar och utmaningar i en digital tid. Huddinge : Södertörns högskola. S. 15-22.  

Nord, L. (2020). public service. I Nationalencyklopedin. Malmö : Nationalencyklopedin.

Nord, L. (2020). Public service 2020 : Året då alla motgångar skymde framgången. I Mediestudiers årsbok : Tillståndet för journalistiken 20189/2020. Stockholm : Institutet för mediestudier. S. 118-127.

Bolin, N. , Falasca, K. , Grusell, M. & Nord, L. (2020). The Not So United States of America. I Stjärnspäckat : Reflektioner från amerikanska presidentvalet 2020 av ledande forskare. Sundsvall : Mittuniversitetet, Demicom (DEMICOM rapport). S. 10-13.  

Nord, L. & Nygren, G. (2019). Gamla och nya medier i samspel i de lokala valrörelserna. I Storm och stiltje : SOM-undersökningen 2018. Göteborg : SOM-institutet, Göteborgs Universitet (SOM-Rapport). S. 253-268.

Nord, L. , Falasca, K. , Grusell, M. & Bolin, N. (2019). Introduction : More like 28 national elections than one European election. I Euroflections : Leading academics on the Europran elections 2019. Mid Sweden University, DEMICOM (DEMICOM rapport). S. 9-11.  

Nord, L. (2019). Journalistiska drev och skandaljournalistik. I Handbok i journalistikforskning. Lund : Studentlitteratur AB. S. 299-310.

Nord, L. (2019). Mer stabilitet än förändring i de politiska nyheterna. I Nyheter – allt mer en tolkningsfråga? : Mediestudiers innehållsanalys 2007–2018. Stockholm : Institutet för mediestudier. S. 99-113.

Nord, L. (2019). Partierna inför väljarna : Valkampanjer. I Partier och partisystem. Lund : Studentlitteratur AB. S. 125-142.

Nord, L. & Ots, M. (2019). Politiken och journalistiken. I På väg mot medievärlden 2030 : Journalistikens villkor och utmaningar. Lund : Studentlitteratur AB. S. 53-74.

Nord, L. (2019). Second thoughts on second-order elections. I Euroflections : Leading academics on the European elections 2019. Mid Sweden University, DEMICOM (DEMICOM rapport). S. 47-47.  

Nord, L. (2019). Varför har medier så mycket tyckande och så lite rapporterande? : Om news och views och en professionell reporterroll. I 13 vassa frågor om journalistik : Med svar som inte stryker medhårs. Stockholm : Institutet för mediestudier. S. 24-31.

Nord, L. (2018). Fyra terrordåd i svensk press. I "Allt tyder på ett terrordåd" : Stockholmsattentatet 2017 i medier och opinion. Institutet för mediestudier. S. 123-139.

Nord, L. , Grusell, M. , Bolin, N. & Falasca, K. (2018). Ingenting är längre som förut.... I Snabbtänkt : Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare. Sundsvall : Mid Sweden University, DEMICOM. S. 10-12.    

Nord, L. (2017). Byt mångfald mot kvalitetsmål. I Skampåle : Tio essäer om mediedrev. Stockholm : Timbro. S. 157-176.

Nord, L. (2017). Droppen urholkar stenen : En studie av miljöfrågans framväxt i svensk politik. I När skiftet äger rum : Vad händer när den politiska dagordningen ändras?. Stockholm : Tankesmedjan Tiden. S. 67-106.

Strömbäck, J. & Nord, L. (2016). Samma politiska nyheter, men lite mer privat. I Journalistik i förändring : Om Mediestudiers innehållsanalys 2007 och 2014. Stockholm : Institutet för mediestudier. S. 69-83.  

Nord, L. (2016). Sida vid sida – men i samma båt? : Allmänfinansierade och kommersiella medier. I Människorna, medierna & marknaden : Medieutredningens forskningsantologi om en demokrati i förändring. Stockholm : Wolters Kluwer (Statens offentliga utredningar). S. 237-260.  

Nord, L. (2015). Journalistiska drev och skandaljournalistik. I Handbok i journalistikforskning. Studentlitteratur AB. S. 319-334.

Nord, L. (2015). Massmedieforskning möter mediepolitik. I Massmedieproblem : Mediestudiets formering. Lund : Mediehistoriskt Arkiv (Mediehistoriskt arkiv). S. 375-396.  

Nord, L. & Olsson, E. (2015). Mediernas roller i kriser. I Perspektiv på krishantering. Lund : Studentlitteratur AB. S. 145-170.

Nord, L. (2015). Partierna inför väljarna : Valkampanjer. I Partier och partisystem. Lund : Studentlitteratur AB. S. 165-178.

Nord, L. (2015). Svenskt perspektiv: "It's the periphery, stupid!". I Makt, medier og politik : Norsk politisk kommunikasjon. Oslo : Universitetsforlaget. S. 271-278.

Nord, L. (2015). Why Is Public Service Media Content As It Is? : A Comparison of Principles and Practices in Six EU Countries. I Public Service Media in Europe : A Comparative Approach. Taylor & Francis Group. S. 170-188.  

Nord, L. & Strömbäck, J. (2014). It Didn’t Happen Here : Commercialization and Political News Coverage in Swedish Television 1998-2010. I Comparing Political Communication Across Time and Space : New Studies in an Emerging Field. Basingstoke : Palgrave Macmillan. S. 192-209.    

Nord, L. (2013). Jakten på den perfekta kampanjen : Professionaliseringen av de svcenska partierna. I Kampen om opinionen : Politisk kommunikaiotn under svenska valrörelser. Stockholm : SNS förlag. S. 35-63.

Nord, L. (2013). Nordic Media Systems 1850-1950 : Myths, Mixtures and Metamorphoses. I Communicating the North : Media Structures and Images in the Making of the Nordic Region. Farnham : Ashgate. S. 25-46.

Nord, L. (2013). Ny politisk journalistik i den digitala världen?. I På väg mot medievärlden 2020 : Journalistik. teknik, marknad. Lund : . S. 203-224.

Nord, L. (2013). Strategi, syntes och struktur : Vägar till framtida valframgångar. I Kampen om opinionen : Politisk kommunikation under svenska valrörelser. Stockholm : SNS förlag. S. 299-321.

Falasca, K. & Nord, L. (2013). Structures, Strategies and Spin : Government Communication in Sweden. I Government Communication : Cases and Challenges. Bloomsbury Academic. S. 27-44.

Nord, L. & Strömbäck, J. (2012). Demokrati, medier och journalistik. I Medierna och demokratin. Lund : Studentlitteratur. S. 9-45.

Nord, L. (2012). Det nationella mediesystemen. I Medierna och demokratin. Studentlitteratur. S. 67-92.

Nord, L. (2012). Det norrländska medielandskapet. I Ett delat Norrland : På väg mot regioner?. Umeå : Umeå Universitet. S. 115-126.

Nord, L. (2012). Kungamakare eller bråkmakare? : Mediebevakningen av Miljöpartiet 1988 och Sverigedemokraterna 2010. I Tungan på vågen : Vågmästare och balanspartier. RJ:s årsbok 2012/13. Makadam Förlag. S. 59-82.

Nord, L. (2012). Losing the Battle. Winning the War : Public Service Media Debate in Scandinavia 2000-2010. I Regaining the Inititative for Puboic Service Media. Nordicom. S. 45-62.

Nord, L. , Enli, G. & Stúr, E. (2012). Pundits and Political Scandals : A Study of Political Commentators in Norway and Sweden. I Scandalous! : The Mediated Construction of Political Scandals in Four Nordic Countries. Nordicom. S. 87-102.

Strömbäck, J. , Nord, L. & Shehata, A. (2012). Swedish Journalists : Between Professionalization and Commercialization. I The Global Journalist in the 21st Century. New York : Routledge. S. 306-319.  

Nord, L. (2012). Why Did It Take So Long? : The Breakthrough of Political TV Ads: Finland Eighteen Years Ahead of Sweden. I Comparisons, Regimes, Elections : Festschrift for Lauri Karvonen. Åbo : Åbo Akademis Förlag. S. 61-75.

Moring, T. , Mykkänen, J. , Nord, L. & Grusell, M. (2011). Campaign professionalization and political structures : A comparative study of election campaigning in Finland and Sweden in the 2009 EP elections. I Political Communication in European Parliamentary Elections. Ashgate. S. 45-59.

Nord, L. , Nieminen, H. & Trappel, J. (2011). Democratic Functions under Pressure : Conclusions. I The Media Democracy Monitor : A Cross National Study of Leading News Media. Gothenburg : Nordicom. S. 347-364.

Nord, L. & von Krogh, T. (2011). Sweden: A mixed media model under market pressure. I The Media for Democracy Monitor : A Cross National Study of Leading News Media. Gothenburg : Nordicom. S. 265-288.

Nord, L. & Stúr, E. (2010). När kärnavfall blev politik : En studie av debatten kring valet 1976. I Samhällsforskning 2010 : Betydelsen för människorna, hembygden och regionen av ett slutförvar för använt kärnbränsle. Svensk Kärnbränslehantering. S. 20-49.

Nord, L. & Grusell, M. (2010). Vår hatkärlek till tv-reklam. I Älskade, hatade : 14 röster om TV. Stockholm : TV4-Gruppen. S. 55-68.  

Nord, L. (2009). En lokal valrörelse på partiernas villkor. I Väljarna, partierna och medierna : En studie av politisk kommunikation i valrörelsen 2006. Stockholm : SNS förlag. S. 168-195.

Nord, L. & Stúr, E. (2009). Från folkomröstning till slutförvaring : En studie av kärnavfallsdebattens arenor, aktörer och agendor. I Samhällsforskning 2008 : Betydelsen för människorna, hembygden och regionen av ett slutförvar för använt kärnbränsle. Stockholm : Svensk kärnbränslehantering AB (Samhällsforskning). S. 53-70.

Nord, L. & Kivikuru, U. (2009). Introduction. I After The Tsunami : Crisis Communication in Finland and Sweden. Gothenburg : Nordicom. S. 9-16.

Nord, L. (2009). Valrörelsen 2010 : Den första nya, den sista gamla eller en i raden nygamla?. I Väljarna, partierna och medierna : En studie av politisk kommunikation i valrörelsen 2006. Stockholm : SNS förlag. S. 327-351.

Nord, L. & Strömbäck, J. (2009). When a Natural Disaster Becomes a Political Crisis. A Study of the 2004 Tsunami and Swedish Political Communication. I After the Tsunami - Crisis Communication in Finland and Sweden / ed. lars Nord and Ullamaija Kivikuru. Göteborg : Nordicom.

Strömbäck, J. & Nord, L. W. (2008). Media and Politics in Sweden. I Communicating Politics : Political Communication in the Nordic Countries. Göteborg : Nordicom. S. 103-121.

Nord, L. (2008). Nya medier! Ny publik! Ny journalistik?. I På väg mot medievärlden 202 : Journalistik, teknik, marknad. Lund : Studentlitteratur. S. 229-252.

Nord, L. (2008). Politcal Commentary. I Encyclopeda of Politcal Communication. Los Angeles : Sage Publications. S. 117-119.

Strömbäck, J. & Nord, L. (2008). Still a Second-Order Election: Comparing Swedish Media Coverage of the 2004 European Parliamentary Election and the 2002 National Election. I The EU expansion : Communicating Shared Sovereignty in the Parliamentary Elections. New York : Peter Lang Publishing Group (Frontiers in political communication). S. 137-152.

Nord, L. W. (2007). The Swedish model becomes less Swedish. I The Professionalization of Political Communication. Chicago : Chicago Univ. Press, distrib. for Intellect Ltd (Intellect Books - Changing Media, Changing Europé).

Nord, L. & Strömbäck, J. (2006). Game is the name of the Frame : European Parliamentary Elections in Swedish Media. I Campaigning in Europe - campaigning for Europe / Michaela Maier, Jens Tenscher (eds). Berlin : LIT Verlag. S. 191-206.

Nord, L. (2006). Svenska mediers bevakning av Irakkriget 2003. I Krigen i medierne, medierne i krig. Frederiksberg : Samfundslitteratur. S. 211-241.

Nord, L. (2005). Den politiska journalistikens uppgång och fall. I På väg mot medievärlden 2020 : journalistik, teknik, marknad. Lund : Studentlitteratur. S. 334-.

Nord, L. (2004). En massa medier med mindre publik. I Medierna och demokratin. Lund : Studentlitteratur. S. 439-.

Strömbäck, J. & Nord, L. (2004). Ett rungande nej - men till vad?. I Ju mer vi är tillsammans : tjugosju kapitel om politik, medier och samhälle : SOM-undersökningen 2003. Göteborg : SOM-institutet (SOM-rapport). S. 143-155.

Nord, L. & Strömbäck, J. (2004). Journalistik, medier och demokrati. I Medierna och demokratin. Lund : Studentlitteratur. S. 11-46.

Nord, L. (2001). The EU Election Campaign in Sweden 1999. I Europe, the Euro and the War. Rome : RAI Publishing Company. S. 259-285.

Ljungberg, E. & Nord, L. (2000). Inget politiskt nytt med Internet. I Nygamla opinioner. Sundsvall : Demokratiinstitutet (Mitt i opinionen).

Nord, L. (1996). Local Radio in Sweden : The Transition from Paternalism to Populism. I Conditions and Perspectives of Public and Commercial Broadcasting. Kantyki, Jan & Jachimowskiego, Marek eds. Katowice : University of Silesia. S. 142-151.

Konferensbidrag

Nord, L. & Arriaza Ibarra, K. (2023). Behind the right ideas : Comparing populist party views on public service media in Northern and Southern Europe. Paper presented at the International Association for Media and Communication Research Conference, Lyon, July 9-13, 2023

Nord, L. (2023). Combatting Covid-19 by Non-Decision-Making : Examining Strategies of Government Communication in Sweden 2020–2022. Paper presented at the International Association for Media and Communication Research Conference, Lyon, 9-13 July, 2023

Nord, L. , Bolin, N. & Grusell, M. (2023). Coming in from The Cold : Sweden Democrats’ Campaign Communication Developments 2010-2022. Paper presented at the International Association for Media and Communication Research Conference, Lyon, July 9-13, 2023

Nord, L. & Harvard, J. (2023). Information provider or impact enabler? : Competing journalistic ideals in digital local news landscape. Paper presented at the NordMedia23, 16-18 Aug, Bergen, Norway

Nord, L. , Berglez, P. & Ots, M. (2023). Media Change in Europe as a Structure-Agency Process : Results from a Comparative Study of Austria, Bulgaria, the Czech Republic, Latvia and Sweden. Paper presented at the CEECOM 2023, Central and Eastern European Communication and Media Conference, Brno, Czech Republic, 29-30 June

Nord, L. (2021). No lockdown please, we are Swedish! : How the middle way country suddenly became an extreme case of government communication. Paper presented at the Government communication facing cover -19: a crisis, many realities, University Nice Cote d' Azur

Nord, L. & Grusell, M. (2019). Intimate Instagram : Pictures of Swedish Political Party Leaders in the 2018 National Election Campaign. Paper presented at the International Association for Media and Communication Research, Annual Conference, Madrid, 7-11 July, 2019

Nord, L. & Falasca, K. (2019). Just in time : Comparing party professionalization in different EU campaign contexts in Sweden 2009-2019. Paper presented at the 2019 European Elections: Banalization or creativity of political communication?, Nice, France, 1-2 July, 2019

Nord, L. (2019). Populist Media Policies And Their Consequences For Open Societies. Paper presented at the International Communication Association Annual Conference 2019, Madrid, Spain, (pre-conference event, 5 July, 2019)

Nord, L. & Grusell, M. (2019). The whys of political professionalization : Experiences from a decade of inside information exchange with party campaign managers in Sweden. Paper presented at the International Association for Media and Communication Research, Annual Conference, Madrid, 7-11 July, 2019

Nord, L. & Arriaza Ibarra, K. (2018). Left and right wing populism in the North and the South : Comparing Populist Parties' Visual Political Communication in Spain and Sweden. Paper presented at the International Communication Association Pre-conference Global Perspectives on Populism and The Media, Budapest, May 22-23, 2018

Nord, L. & Harvard, J. (2018). Shoulda, coulda, woulda : Post-election campaign analyses by Swedish political parties 1998-2014. Paper presented at the ECREA 7th European Communication Conference, Lugano, Switzerland, Oct 31 - Nov 3, 2018

Arriaza Ibarra, K. & Nord, L. (2017). Recent Public Service Media Transformations In Spain And Sweden : Regulation, Organisation And Financing. Paper presented at the NordMedia, Tampere, August 17-19, 2017  

Karlsson, M. , Clerwall, C. & Nord, L. (2017). Taking Stock of Transparency Tools in Journalism : Lessons learned from Swedish citizens. Paper presented at the Future of Journalism conference, Cardiff, September 14-15, 2017

Nord, L. (2015). Coming in From The Cold? : The Sweden Democrats' Campaign Communications in 2010 and 2014. I New Populisms' Political Communication.

Jangdal, L. , Nord, L. & Olsson, E. (2015). Crisis Reporting in the Digital Age : A Study of Swedish News Editors’ Perceptions. I NordMedia 2015 : Media Presence – Mobile Modernities. NordMedia, Aug. 13-15, 2015, Copenhagen, Denmark.  

Nord, L. , Jangdal, L. & Olsson, E. (2015). Digital Newsroom Decisions : News Editors' Perceptions of Social Media as News Factor. Paper presented at the Nord Media Conference, Copenhagen, August 13-15, 2015

Nord, L. & Grusell, M. (2015). When second-order elections come first : Campaign dynamics in Sweden The 'Super Election Year' 2014. Paper presented at the ECREA Political Communication Conference, Odense, Denmark, August 27-28, 2015

Falasca, K. & Nord, L. (2014). Challenges for Government communication in Sweden. Paper presented at the ICA, International Communication Association's 64th Annual Conference. 22-26 May 2014, Seattle

Nord, L. , Karlsson, M. & Clerwall, C. (2014). Public Trust and Journalistic Transparency : An Experimental Study of Disclosure and Participatory Effects in Online News. Paper presented at the 5th ECREA European Communication Conference, Lisbon, 12-15 November 2014

Nord, L. (2014). Stockholm Riots in the Media : A Study of Communication Strategies, Digital News Journalism and Social Media. Paper presented at the 5th ECREA European Communication Conference, Lisbon 12-15 November 2014

Nord, L. (2013). Are Direct Press Subsidies Really the Preferred Solution?. Paper presented at the International Communication Association, 63rd Conference, London

Nord, L. , Karlsson, M. & Clerwall, C. (2013). Journalism, Transparency and Credibility. Paper presented at the Nordmedia 2013, Oslo

Nord, L. , Falkheimer, J. & Olsson, E. (2013). Media Coverage Characteristics in Times of Crisis Exploitation. Paper presented at the IAMCR The World Congress of International Association of Media and Communication Research, Dublin, Ireland, 25-29 June, 2013

Shehata, A. , Hopmann, D. N. & Nord, L. (2013). Public Broadcasting, Inadvertent News Exposure and Political Learning : An Empirical Test Using Panel Data. Paper presented at the International Communication Association 63rd Conference, London

Nord, L. & von Krogh, T. (2013). The Freedom of The Press or The Fear Factor? : Analysing Political Decisions and Non-decisions in British Media Policy 1990-2012. Paper presented at the Future of Journalism Conference, Cardiff, 12-13 September 2013

Nord, L. , Karlsson, M. & Clerwall, C. (2013). Transparency and Credibility : An Experimental Study. Paper presented at the Future of Journalism Conference, Cardiff

Nord, L. & Arriaza Ibarra, K. (2012). Autonomy and Regulatory Frameworks of Public Service Media in The Triangle of Politics, The Public and Economy : A Comparative Approach. Paper presented at the The International Audiovisual Communication and Advertising Congress, Bilbao, 2012

Nord, L. & Olsson, E. (2012). Good News in Bad Times : A Study of Political Journalism during the Financial Crisis in Sweden 2008. Paper presented at the The World Congress of International Association of Media and Communication Research 2012

Holt, K. , Shehata, A. , Strömbäck, J. , Ljungberg, E. & Nord, L. (2012). Political Motivation and Participation : Social Media as Leveler?. Paper presented at the International Communication Association

Nord, L. & Arriaza Ibarra, K. (2012). Public Service under Pressure : Government Media Policies and The Economic Crisis in Northern and Southern Europe. Paper presented at the The World Congress of International Association of Media and Communication Research 2012

Nord, L. & Grusell, M. (2012). Spin, Strategies and Social Media : A Study of Professionalization and Digital Campaigning. Paper presented at the The World Congress of International Association of Media and Communication Research 2012

Shehata, A. , Hopmann, D. N. & Nord, L. (2012). The Influence of Television News on Political Learning: How European Public Service Broadcasting Still Captures Inadvertent Audiences. Paper presented at the European Communication Research and Education Association (ECREA) conference, Istanbul 2012.

Shehata, A. & Nord, L. (2012). What is Public Good in Public Television? : A Cross-National Analysis of Public Broadcasting Characteristics and Television News Consumption in 16 European Countries. Paper presented at the ECPR Joint Sessions of Workshops, Antwerp 2012.

Nord, L. & Strömbäck, J. (2011). A Comparison of Interpretative Political Journalism in Swedish Election Campaigns 1998-2010. Paper presented at the Conference of the ECREA Political Communication Section: Comparing Political Communication Across Time and Space

Nord, L. & Olsson, E. (2011). From Economic Mess to Electoral Success : Swedish Government Communication Strategies during the Financial Crisis 2008. Paper presented at the The World Congress of International Association of Media and Communication Research

Nord, L. & Strömbäck, J. (2011). Prime Time Politics : A Comparative Study of Election News Coverage in Swedish Television 1998-2010. Paper presented at the Comparing Political Communication Across Time and Space

Nord, L. & Strömbäck, J. (2011). Prime-Time Politics : A Comparative Study of Election News Coverage on Swedish Television 1998-2008. Paper presented at the International Association for Media and Communication Research

Nord, L. & Grusell, M. (2011). Small Talk, Huge Impact? : The Role of Twitter in the National Election Campaign in Sweden in 2010. Paper presented at the The World Congress of International Association of Media and Communication Research

Nord, L. (2011). The Dependence and Independence of News Media in Sweden. Paper presented at the The World Congress of International Association of Media and Communication Research 2011

Dimitrova, D. V. , Shehata, A. , Strömbäck, J. & Nord, L. (2011). The Effects of Digital Media on Political Knowledge and Participation in Election Campaigns : Evidence from Panel Data. Paper presented at the International Communication Association

Shehata, A. & Nord, L. (2010). Minding the Gap : A Comparative Study of News Media Use and Political Participation in Europe. I European Communication Research and Education Association (ECREA) conference, Hamburg 2010..

Nord, L. (2009). From Making News to Breaking News : Challenges for Swedish Professional Journalism in New Media Environments.

Nord, L. , Lund, A. B. & Roppen, J. (2009). Nordic PSBS : Media Systems and Multimedia Development. Paper presented at the 19:e nordiska mediekonferensen

Nord, L. & Arriaza Ibarra, K. (2008). Digital Divide Dynamics : An Explorative Study of the Internet in Spain and Sweden 1996-2006.

Nord, L. & von Krogh, T. (2008). Media Governance from a Journalistic Perspective.  

von Krogh, T. & Nord, L. W. (2008). Media Governance from a Journalistic Perspective : A Case Study of Editors’ Attitudes Towards Media Accountability in Sweden. I International Association for Media and Communication Research (IAMCR) 26 th Annual Research Conference, July 20-25, 2008, Stockholm : Panel: Media Governance – A New Concept for the Analysis of Changing Media Policy? .

Nord, L. (2008). More Channels! More of the Same? : Public Television in Spain and Sweden Facing Digitalization and Deregulation.

Nord, L. & Grusell, M. (2008). No Political Ads Please We Are Swedish : A Study of Political Opinion on Emerging Poltical Advertising in Television. Paper presented at the International Assocation for Media and Communication Research (IAMCR) 26 th Annual research Conference, July 20-25, 2008, Stockholm  

Nord, L. & Arriaza Ibarra, K. (2008). The North, the South and the Market. : A Comparative Study of Public Broadcasting in Span and Sweden 1995-2006.

Holmberg, S. & Nord, L. (2008). The Volatile Electorate: : Party selectors on the Internet. I International Communications Association (ICA) : Annual Conference, Montreal, Canada.

Nord, L. (2008). What is Public Service on the Internet? : Digital Challenges for Media Policy in Europe.

Nord, L. (2007). Comparing Nordic Media Systems.

Nord, L. (2007). Comparing Nordic Media Systems : is the north going west?. I Proceedings from the annual meeting of the International Communication Association, TBA, San Francisco, CA, May 23, 2007..

Holmberg, S. & Nord, L. (2007). Pick and Choose Democracy : Party Selectors on the Internet during the 2006 Swedish National Elections. I British Political Studies Association (BPSA) : Conference on Political Marketing, London.

Nord, L. (2007). The North Between East and West : Internationellt konferensbidrag med refereeförfarande.

Nord, L. (2007). Vad ska public service göra på nätet? : Nordiska mediekonferensen.

Nord, L. (2006). Between News and Views : International Communication Association.

Lund, A. , Nord, L. & Roppen, J. (2006). Challenges to Scandinavian Public Service Broadcasting in Multimedia Markets : RIPE Public Service Broadcasting Conference.

Nord, L. & Strömbäck, J. (2006). Game is the Name of the Frame. European Parliamentary Elections in Swedish Media 1995-2004. I Campaigning in Europe - campaigning for Europe : political parties, campaigns, mass media and the European parliament elections. Berlin : (Medien : Forschung und Wissenschaft). S. 407-

Nord, L. & Strömbäck, J. (2006). Political Marketing in a Multiparty System : Paper accepted for the 3rd International Political Marketing Conference, Nicosia, 2006.

Nord, L. (2006). Watching the Watchdogs : International Communication Association.

Nord, L. , Strömbäck, J. , Grandien, C. & Ottestig, A. T. (2006). When A Natural Disaster Becomes a Political Crisis. A Swedish Case Study. : Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, Dresden International Congress Centre, Dresden, Germany, Jun 16, 2006.

Nord, L. (2005). From Observer to Oracle - the rise of Interpretative Journalism in the New Media Environment : Paper presented at Highway Africa Conference, Grahamstown.

Strömbäck, J. & Nord, L. (2005). Political Marketing: The Road to Electoral Success or to Electoral Backlash?. I PSA Political Marketing Group Conference : Political Marketing and the UK Election: Reaching the Political Consumer.. S. 1--27.

Strömbäck, J. & Nord, L. (2005). The Thrill is Gone : A Comparison of Swedish EU Elections in the Media. I Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, Sheraton New York, New York City, NY,.

Strömbäck, J. & Nord, L. (2005). Who Leads the Tango? : A Study of the Relationship Between Swedish Journalists and their Political Sources. Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, Sheraton New York, New York City, NY.

Nord, L. (2004). Press for Democracy? - Some Notes About Newspaper Competition and New Quality in Sweden : Paper presented at the International Communication Association 54th Annual Conference, New Orleans, 2004.

Strömbäck, J. & Nord, L. (2004). Reporting More When Knowing Less : A Comparison of the Swedish Media Coverage of September 11 and the Wars in Afghanistan and Iraq. I International Communication Association‘s Annual Conference.. S. 1--25.

Nord, L. (1999). Partipressens död? : Paper presented at 15. Nordiska Medieforskarkonferensen, Kungälv, 1999.

Proceedings (redaktörsskap)

Johansson, C. (ed.) & Nord, L. (ed.) (2006). Makten över kommunikationen : Communiqué 2006. Sundsvall : Mittuniversitetet (Communiqué (Mittuniversitetet) ).

Rapporter

Grusell, M. , Jendel, L. & Nord, L. (2022). Smittspridning och ryktesspridning : En studie av myndigheter, regioner och medier under Coronapandemin. Sundsvall : Mittuniversitetet (DEMICOM-rapport 46).  

Nord, L. , Olinder, H. & Fine, G. A. (2020). Inga kriser utan rykten : Nyhetsrapportering, kriskommunikation och upplevelsen av informationsvacuum. Sundsvall : Mittuniversitetet (DEMICOM rapport 41).  

Nord, L. & Jendel, L. (2019). Ett stöd för demokratin : En studie av partiernas informationsinsatser i samband med de allmänna valen 2018. DEMICOM, Mittuniversitetet (DEMICOM rapport 39).  

Nord, L. (2019). Jämlikheten i det medialiserade samhället. Stockholm : Jämlikhetskommisionen

Nord, L. , Nygren, G. & Volny, S. (2019). Medierna och lokalvalen : Gamla aktörer på nya digitala arenor. Huddinge : Södertörns högskola (DEMICOM rapport 40). (Journalistikstudier vid Södertörns högskola 11).  

Nord, L. , Färm, K. & Jendel, L. (2018). Fyra terrordåd, fyra mediebilder : En studie av svenska mediers bevakning av attackerna i Paris och Köpenhamn 2015 samt i Stockholm 2017. (DEMICOM rapport 37).  

Nord, L. (2017). Droppen urholkar stenen : En studie av miljöfrågans framväxt i svensk politik. Stockholm : Tankesmedjan Tiden    

Strömbäck, J. & Nord, L. (2017). Mest spelgestaltningar och strukturell partiskhet : En analys av svensk valrörelsejournalistik 2002–2014. Sundsvall : Mid Sweden University Demicom (DEMICOM rapport 33).  

Nord, L. , Mancini, P. & Gerli, M. (2017). The exceptional election : Press coverage of Clinton and Trump in Italy, Sweden and the UK. Sundsvall : (DEMICOM rapport 35).  

Färm, K. , Bystedt, A. , Nyström, K. & Nord, L. (2016). "Det brinner överallt!" : Medierapporteringen av skogsbranden i Västmanland 2014. Sundsvall : Mittuniversitetet (DEMICOM rapport 29).  

Nord, L. , Färm, K. & Jendel, L. (2016). Skolattacken i Trollhättan : En kriskommunikativ studie av myndigheter och medier. (DEMICOM rapport 31).  

Färm, K. , Jendel, L. , Nord, L. , Eriksson, M. & Olsson, E. (2015). En stormig höst : Studier av mediebilder och kriskommunikation. Sundsvall : Mittuniversitetet (DEMICOM rapport 28).  

Nord, L. & Jalakas, A. (2015). Folkinitiativ och medielogik : En studie av mediebevakningen av lokala folkomröstningar i fyra kommunala valrörelser. (DEMICOM rapport 26).  

Grusell, M. & Nord, L. (2015). Vinnande kampanjer, förlorade val : Partiernas politiska kommunikation i valrörelsen 2014. Sundsvall : (DEMICOM rapport 27).  

Nord, L. (2014). Drevjournalistikens drivkrafter och dynamik. Stockholm : Institutet för mediestudier  

Nord, L. , Färm, K. , Jendel, L. & Olsson, E. (2014). Efter Husbykravallerna : En studie av mediebilder och krisommunikation. (DEMICOM rapport 18).  

Nord, L. & Shehata, A. (2013). Finanskrisen, förväntningarna och förtroendet. (DEMICOM rapport 11).  

Nord, L. , Jendel, L. & Färm, K. (2012). Bilden av finanskrisen : En studie av svenska mediers nyhetsrapportering hösten 2008. Sundsvall : (DEMICOM rapport 9).  

Jendel, L. & Nord, L. (2012). Från dörrknackning till gröna pajasnäsor : En studie av riksdagspartiernas särskilda medel inför valet 2010. Sundsvall : Mittuniversitetet (DEMICOM rapport 6).  

Nord, L. , Holmgren, M. , Hillerström Miksche, H. , Jakobsson, L. & Kämpe, K. (2012). Nya villkor för public service : Betänkande av public service-utredningen. Stockholm : Fritzes (Statens offentliga utredningar 2012:59 ).    

Johansson, C. & Nord, L. (2011). Konsten att kommunicera oro utan att oroa : Svenska myndigheter under finanskrisen 2008. Sundsvall : Mittuniversitetet. Demicom. (DEMICOM rapport 1).  

Nord, L. Dragomir, M. (ed.) & Thompson, M. (ed.) (2011). Mapping Digital Media: Sweden. London : Open Society Foundations  

Nord, L. & Grusell, M. (2009). Syftet är alltid att få spinn : De politiska partiernas strategiska kommunikation inför EU-parlamentsvalet 2009. Sundsvall : Mittuniverstietet Demokratiinstitutet (Studier i politisk kommunikation 23).  

Nord, L. (2008). Hotfulla Nyheter : Att analysera redaktionella processer och publiceringar. Sundsvall : Demokratiinstitutet (Studier i politisk kommunikation 21).  

Nord, L. , Shehata, A. & Strömbäck, J. (2006). Metodfrågor kring studier av medieeffekter och medborgaropinion.

Grandien, C. , Nord, L. & Strömbäck, J. (2005). Efter flodvågskatastrofen. : Svenska folkets åsikter om och förtroende för myndigheter, medier och politiker. Stockholm : Krisberedskapsmyndigheten (KBM:s temaserie 2005:4).    

Nord, L. & Strömbäck, J. (2005). Hot på agendan : En analys av nyhetsförmedling vid risker och kriser. Stockholm : Krisberedskapsmyndigheten (KBM:s temaserie 2005:7).  

Nord, L. (2004). Alla tycker om granskning. Sundsvall : Demokratiinstitutet (Studier i politisk kommunikation 9).

Nord, L. (2004). Hur professionella är de svenska partierna?. Sundsvall : Demokratiinstitutet (Studier i politisk kommunikation 5).

Nord, L. (2003). Dagstidningarna och demokratin. Stockholm : Tidningsutgivarna

Nord, L. , Shehata, A. & Strömbäck, J. (2003). Från osäker källa : bevakningen av Irakkriget i svenska medier. Krisberedskapsmyndigheten (KBM:s temaserie 2003:4).  

Nord, L. & Strömbäck, J. (2002). Tio dagar som skakade världen : En studie av mediernas beskrivningar av terrorattackerna mot USA och kriget i Afghanistan hösten 2001. Stockholm : Styrelsen för psykologiskt försvar (Rapport / Styrelsen för psykologiskt försvar 186).  

Strömbäck, J. , Nord, L. , Ljungberg, E. & Norling, A. (2000). Mediernas roller i demokratin. Stockholm : Stiftelsen institutet för mediestudier (Rapport / Stiftelsen Institutet för mediestudier 1).

Nord, L. (1998). Makten bakom orden : en studie av ledarsidor och ledarskrivande i svensk dagspress. Sundsvall : Mitthögskolan (Rapport / Mitthögskolan 1998:7).

Samlingsverk (redaktör)

Bolin, N. (ed.) , Falasca, K. (ed.) , Grusell, M. (ed.) & Nord, L. (ed.) (2022). Snabbtänkt 2.0 22 : Reflektioner från valet 2022 av ledande forskare. Sundsvall : Mittuniversitetet (DEMICOM rapport 51).    

Skogerbö, E. (ed.) , Ihlen, Ö. (ed.) , Nörgaard Kristensen, N. (ed.) & Nord, L. (ed.) (2021). Power, Communication, and Politics in the Nordic countries. Gothenburg : Nordicom  

Bolin, N. (ed.) , Falasca, K. (ed.) , Grusell, M. (ed.) & Nord, L. (ed.) (2020). Stjärnspäckat : Reflektioner från det amerikanska presidentvalet 2020 av ledande forskare. Sundsvall : Mittuniversitetet, DEMICOM (DEMICOM rapport 43).    

Bolin, N. (ed.) , Falasca, K. (ed.) , Grusell, M. (ed.) & Nord, L. (ed.) (2019). Euroflections : Leading academics on the European Elections 2019. Sundsvall : Mid Sweden University, Demicom (DEMICOM rapport 40).  

Nord, L. (ed.) , Grusell, M. (ed.) , Bolin, N. (ed.) & Falasca, K. (ed.) (2018). Snabbtänkt : Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare. Sundsvall : Mid Sweden University, DEMICOM (DEMICOM rapport 38).    

Strömbäck, J. (ed.) & Nord, L. (ed.) (2013). Kampen om opinionen : Politisk kommunikation under svenska valrörelser. Stockholm : SNS förlag

Nord, L. (ed.) & Strömbäck, J. (ed.) (2012). Medierna och demokratin. Lund : Studentlitteratur

Nord, L. (ed.) , Trappel, J. (ed.) & Nieminen, H. (ed.) (2011). The Media for Democracy Monitor : A Cross National Study of Leading News Media. Gothenburg : Nordicom (Research Anthologies and Monographs ).

Nord, L. (ed.) & Kivikuru, U. (ed.) (2009). After the Tsunami : Crisis Communication in Finland and Sweden. Göteborg : Nordicom

Lund, A. B. (ed.) , Nord, L. (ed.) & Roppen, J. (ed.) (2009). Nye udfordringer for gamle medier : Skandinavisk public service i det 21. århundrede. Göteborg : Nordicom

Nord, L. (ed.) & Strömbäck, J. (ed.) (2009). Väljarna, partierna och medierna : En studie av politisk kommunikation i valrörelsen 2006. Stockholm : SNS förlag

Nord, L. (ed.) & Strömbäck, J. (ed.) (2004). Medierna och demokratin. Lund : Studentlitteratur

Övrigt

Nord, L. (2023). Det är något i Norge Sverige inte förstår. Oslo : Kristiania. (Valganalyse 2023).  

Bolin, N. , Falasca, K. , Grusell, M. & Nord, L. (2022). "Valet visade ett alltmer splittrat Sverige".  

Lidbom, O. , Nord, L. , Truedson, L. & Wadbring, I. (2021). Ska it-jättarna få styra våra svenska medier? : Debattörerna: Politikerna har lämnat walkover i mediefrågan : Schibsted Forlag..  

Bolin, N. , Falasca, K. , Grusell, M. & Nord, L. (2020). Joe Bidens seger splittrar också Sverige : Bonnier..  

Bolin, N. , Falasca, K. , Grusell, M. & Nord, L. (2019). EU-valet var mest av allt 28 nationella val (Dagens Nyheter).  

Nord, L. , Nygren, G. & Volny, S. (2019). Skilda medievärldar splittrar de svenska valrörelserna : DN Debatt 20 maj 2019 : Dagens Nyheter..  

Bolin, N. , Falasca, K. , Grusell, M. & Nord, L. (2019). What happened in the European Elections? 70 academics share their reflections (The Big Q).  

Bolin, N. , Falasca, K. , Grusell, M. & Nord, L. (2018). De partier som tänker nytt kommer att vinna valet 2022 (DN debatt).

Pollack, E. , Nord, L. & Allern, S. (2016). "Naivt tro att marknaden räddar journalistiken" : Debattartikel i SVenska Dagbladet 2016-04-24.  

Nord, L. & Grusell, M. (2015). Valkampanjer missar mål, trots mer pengar än tidigare (DN Debatt).

Nord, L. (2015). "Vi kan inte lita på maskinernas statistik".

Nord, L. (2014). Många myter om mediebilden av Husby.

Sidan uppdaterades 2023-09-21