Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del I, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del I, 15 hp
Quality Management MA, Total Quality Management Part I, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: KA004A
  • Ämne huvudområde: Kvalitetsledning
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 70%, Samhällsvetenskap 30%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2015-02-25
  • Senast ändrad: 2023-05-31
  • Giltig fr.o.m: 2023-07-01

Syfte

Kursen ska ge en bakgrund och introduktion till området kundorienterad verksamhetsutveckling samt ge färdigheter och kunskaper om hur arbete med kundorientering och ledarskap kan bedrivas i olika typer av organisationer för framgång i kvalitetsarbetet.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
• redogöra för, förklara och problematisera begreppet offensiv kvalitetsutveckling.
• redogöra för, förklara och problematisera kundorientering och kvalitetsbegreppet.
• redogöra för, förklara och problematisera ledarskapets roll i ett framgångsrikt förbättringsarbete.
• redogöra för, förklara och problematisera kvalitativ och kvantitativ metod i relation till vetenskapsfilosofi
• tillämpa, värdera och föreslå metoder, arbetssätt och verktyg för att skapa förutsättningar för och lyfta kundperspektivet.
• tillämpa, värdera och föreslå metoder, arbetssätt och verktyg för att skapa förutsättningar för och lyfta det engagerade ledarskapet.
• självständigt identifiera och formulera frågeställningar utifrån kurslitteratur och vetenskapliga artiklar.
• i grupp genomföra ett vetenskapligt baserat projektarbete inom ramen för kursinnehållet.
• i grupp muntligt redovisa projektarbetet, opponera samt ta emot opponering, diskutera och argumentera för slutsatserna i relation till kursinnehållet.
• reflektera över och dokumentera sitt eget lärande och den egna rollen i det egna lärandet.

Innehåll

I kursen introduceras och problematiseras offensiv kvalitetsutveckling och två av dess hörnstenar: kunden i centrum och engagerat ledarskap. Kursen ger en introduktion till vetenskaplig metod. Kursen behandlar värderingar, arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling med fokus på kundorientering och engagerat ledarskap. Kursen tydliggör vikten av att i en verksamhet utgå från kundens behov och förväntningar i alla delar av organisationen samt vikten av ledarskapets roll för framgångsrikt utvecklingsarbete.

Behörighet

Avlagd kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 hp.
Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar där vuxenpedagogik används. Det innebär att du som student förväntas delta aktivt och bidra till lärandet för både dig själv och andra. I kursen ingår individuella uppgifter och ett projektarbete som genomförs i grupp under handledning.

Träff 1: I kursens inledning ingår en träff på Campus Östersund om två dagar med obligatorisk närvaro och examinerande moment. Träffen har fokus på kursens teman, forskningsmetodik och uppstart av projektarbete.

Träff 2: I slutet av kursen ingår en digital träff om två dagar med obligatorisk närvaro och examinerande moment. Träffen har fokus på muntlig projektredovisning och opponering samt arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling.
Under terminen sker övrig undervisning digitalt. Undervisningen har fokus på arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling.

Examination

H021: Hemtentamen, Hemtentamen, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

P301: Uppstart projektarbete, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skriftlig individuell inlämning samt deltagande i seminarium med gruppaktiviteter.*

P401: Projektarbete, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Examinerande moment som sker i grupp vid träff 2, inkluderar följande moment: skriftlig rapport och opponering, muntlig projektredovisning och opponering samt mottagande av opponering.*

P402: Halvtidsseminarium projektarbete, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Individuell muntlig examination vid deltagande i halvtidsseminarium*

PF00: Portfolio, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skriftlig individuell reflektion och dokumentation.

* I det fall en student inte har kunnat närvara vid momentet ersätts det med en motsvarande examination.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Ingår i påbyggnadsutbildningen Kvalitets- och ledarskapsutveckling.

Den studerande måste ha tillgång till följande utrustning och programvara:
- headset med hörlurar och mikrofon samt en webbkamera, och
- möjlighet att installera programvaror på datorn.

Undervisning kan delvis komma att bedrivas på engelska.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bengt Klefsjö et al
  • Titel: De sju ledningsverktygen
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bloch, E. & Elmgart, A.
  • Titel: Kundfokus: skapa kundvärde och hållbara resultat
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bo Bergman & Bengt Klefsjö
  • Titel: Kvalitet från behov till användning
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bryman, A.
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Yukl, G. & Kaulio, M.
  • Titel: Ledarskap i organisationer
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Prentice Hall

Referenslitteratur

  • Författare/red: Diana Whitney
  • Titel: Appreciative Leadership: Focus on What Works to Drive Winning Performance and Build a Thriving Organization
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: McGraw-Hill Professional

Relevanta vetenskapliga artiklar och avhandlingar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23