Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del I, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del I, 15 hp
Quality Management MA, Total Quality Management Part I, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: KA004A
  • Ämne huvudområde: Kvalitetsledning
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 70%, Samhällsvetenskap 30%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Kvalitets- och maskinteknik
  • Fastställd: 2015-02-25
  • Senast ändrad: 2018-03-12
  • Giltig fr.o.m: 2018-01-01

Syfte

Kursen ska ge en bakgrund och introduktion till området kundorienterad verksamhetsutveckling, ge färdigheter och kunskaper om hur arbete med kundorientering kan bedrivas i olika typer av organisationer samt ge kunskaper och färdigheter för ledarskapets betydelse för framgång i kvalitetsarbetet.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Redogöra för, förklara och problematisera kundorientering och kvalitetsbegreppet.
- Redogöra för, förklara och problematisera ledarskapets roll i ett framgångsrikt förbättringsarbete.
- Redogöra för, förklara och problematisera systemsyn, långsiktighet och hållbarhet i förhållande till kvalitetsutveckling.
- Tillämpa, värdera och föreslå metoder, arbetssätt och verktyg för att skapa förutsättningar för och lyfta kundperspektivet.
- Tillämpa, värdera och föreslå metoder, arbetssätt och verktyg för att skapa förutsättningar för och lyfta det engagerade ledarskapet.
- Självständigt identifiera och formulera frågeställningar utifrån kurslitteratur och vetenskapliga artiklar.
- I grupp formulera frågeställning, planera metod, genomföra projektarbete samt diskutera slutsatser och redovisa detta i skriftlig rapport.
- Muntligt redovisa projektarbetet, diskutera och argumentera för slutsatserna och koppla dessa till vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och om människors ansvar för hur den används.
- Reflektera över och dokumentera över sitt eget lärande och den egna rollen i det egna lärandet. Koppla lärandet till vetenskapliga, samhälliga och etiska aspekter.

Innehåll

I kursen introduceras och problematiseras begreppet kvalitet, kund och engagerat ledarskap. Kursen behandlar också värderingar, arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling med fokus på kundorientering och engagerat ledarskap. Kursen tydliggör vikten av att i en verksamhet utgå från kundens behov och förväntningar i alla delar av organisationen samt vikten av ledarskapets roll för framgångsrikt utvecklingsarbete. Kundbegreppet innefattar både interna (medarbetare) och externa kunder.

Behörighet

Avlagd kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 hp.
Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges på distans med två obligatoriska campusförlagda träffar som innehåller examinerande moment, samt en frivillig träff på campus. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I kursen ingår ett projektarbete som genomförs i grupp under handledning.

Träff 1 består av två dagar: obligatorisk närvaro med examinerande moment
• Introduktion till programmet och ämnet
• Introduktion till teman Engagerat Ledarskap och Kunden i Centrum
• Styrkebaserad intervju och redovisning av individuell uppgift

Träff 2 består av två dagar och är frivillig (ej examinerande)
• Gruppövningar och seminarier kring ledarskap och kunden i centrum
• Arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling

Träff 3 består av två dagar: obligatorisk närvaro med examinerande moment
• Projektredovisning och opponering
• Förberedelser inför termin 2

Examination

6 hp skriftlig hemtentamen, betyg: A, B, C, D, E, Fx och F, A-E är godkänt, Fx och F är underkänt
3 hp skriftlig salstentamen, betyg: Godkänd (G) eller Underkänd (U)
6 hp projektarbete inkl. skriftlig rapport, deltagande på seminarium, muntlig projektredovisning och genomförande av skriftlig och muntlig oppongering, betyg: A, B, C, D, E, Fx och F, A-E är godkänt, Fx och F är underkänt
0 hp portfolio, betyg: Godkänd (G) eller Underkänd (U)

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Ingår i påbyggnadsutbildningen Kvalitets- och ledarskapsutveckling.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bengt Klefsjö et al
  • Titel: De sju ledningsverktygen
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bo Bergman & Bengt Klefsjö
  • Titel: Kvalitet från behov till användning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Magnus Söderlund
  • Titel: Den nöjda kunden
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Yukl, G. & Kaulio, M.
  • Titel: Ledarskap i organisationer
  • Ort: Harlow
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Prentice Hall

Relevanta vetenskapliga artiklar och avhandlingar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23