Pedagogik GR (C), Lärande genom handledning och reflektion, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Pedagogik GR (C), Lärande genom handledning och reflektion, 7,5 hp
Education Ba, Learning through guidance and reflection

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE068G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2008-10-27
  • Senast ändrad: 2014-11-18
  • Giltig fr.o.m: 2015-01-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:

- visa kunskap och förståelse i huvudområdet pedagogik och kunna tillämpliga metoder inom huvudområdet pedagogik särskilt gällande lärande i den egna praktiken
- uppvisa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom områdena pedagogik, handledning och bedömning,
- uppvisa förmåga att inom huvudområdet pedagogik, och specifikt inom området handledning och lärande i den egna praktiken, göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om huvudområdet pedagogiks roll i samhället och om människors ansvar för hur huvudområdet pedagogik används, och
- kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom huvudområdet pedagogik och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

I kursen behandlas pedagogisk teori och handledning som utgångspunkt för reflektion och analys av praktisk pedagogisk verksamhet.
Kursen består av tre områden, studier i den egna praktiken, processhandledning och bedömning.

Behörighet

lärarexamen

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2008-03-06

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Egidius, H
  • Titel: Pedagogik för 2000-talet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Natur & kultur
  • Kommentar: 311 s.
  • Författare: Hegender, Henrik
  • Artikeltitel: Villkor och praxis: Bedömning av lärarstudenters yrkeskunskaper under verksamhetsförlagd utbildning
  • Tidskrift: Nordic Studies in Education
  • År/Volym/nr/sidor: 2010, Vol.30(3), pp.180-197
  • Författare/red: Hilmarsson, G, Th
  • Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lauvås, P. & Handal, G.
  • Titel: Handledning och praktisk yrkesteori
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lundahl, C & Folke-Fichtelius, M (red)
  • Titel: Bedömning i skolan och av skolan – praktik, principer – politik
  • Ort: Lund,
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 318 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Denscombe, M.
  • Titel: Forskningens grundregler. Samhällsforskarens handbok i tio punkter.
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Nylund, Monica, Sandback, Cesilia, Wilhelmsson, Barbro & Rönnerman, Karin
  • Titel: Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lärarförbundets förlag
  • Kommentar: 103 s. Läses av lärare i förskolan.
  • Författare/red: Tiller,Tom
  • Titel: Aktionslärande, Forskande partnerskap i skolan
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 215 s. Läses av lärare i grundskolan/gymnasieskolan

Artiklar kan tillkomma
Från vetenskapsrådet: forskningsetiska principer och andra relevanta artiklar
Vfu dokument: Modell för integration av teori och praktik (tillhandahålles av institutionen)

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23