Pedagogik GR (C), Lärande genom handledning och reflektion, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Pedagogik GR (C), Lärande genom handledning och reflektion, 7,5 hp
Education Ba, Learning through guidance and reflection

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE068G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2008-10-27
  • Senast ändrad: 2010-05-31
  • Giltig fr.o.m: 2010-08-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:

- visa kunskap och förståelse i huvudområdet pedagogik och kunna tillämpliga metoder inom huvudområdet pedagogik särskilt gällande lärande i den egna praktiken
- uppvisa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom områdena pedagogik, handledning och bedömning,
- uppvisa förmåga att inom huvudområdet pedagogik, och specifikt inom området handledning och lärande i den egna praktiken, göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om huvudområdet pedagogiks roll i samhället och om människors ansvar för hur huvudområdet pedagogik används, och
- kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom huvudområdet pedagogik och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

I kursen behandlas pedagogisk teori och handledning som utgångspunkt för reflektion och analys av praktisk pedagogisk verksamhet.
Kursen består av tre områden, studier i den egna praktiken, processhandledning och bedömning.

Behörighet

lärarexamen

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2008-03-06

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2 uppl. 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 213 s.
  • Författare/red: Egidius, H
  • Titel: Pedagogik för 2000-talet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Natur & kultur,
  • Kommentar: 311 s.
  • Författare/red: Hilmar TH. Hilmarsson
  • Titel: Samtalet: med känslomässig intelligens
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 296 s.
  • Författare/red: Ivarson Jansson Ewa, Gu Limin
  • Titel: Reflection and professional learning -- An analysis on teachers’ classroom observations
  • Upplaga: 2004
  • Kommentar: Artikel tillhandahålles av institutionen
  • Författare/red: Lauvås, P. & Handal, G.
  • Titel: Handledning och praktisk yrkesteori
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001, Andra upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 384 s. Valda delar
  • Författare/red: Lindström, Lars, Lindberg, Viveca (Red).
  • Titel: Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: HLS förlag
  • Kommentar: 253 s.
  • Författare/red: Nylund, Monica, Sandback, Cesilia, Wilhelmsson, Barbro & Rönnerman, Karin
  • Titel: Aktionsforskning i förskolan - trpts att schemat är fullt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lärarförbundets förlag
  • Kommentar: 103 s. Läses av lärare i förskolan.
  • Författare/red: Tiller Tom
  • Titel: Aktionslärande, Forskande partnerskap i skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 215 s. Läses av lärare i grundskolan/gymnasieskolan

Referenslitteratur

  • Författare/red: Denscombe, M.
  • Titel: Forskningens grundregler. Samhällsforskarens handbok i tio punkter.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Selghed, Bengt
  • Titel: Ännu icke godkänt : lärares sätt att erfara betygssystemet och dess tillämpning i yrkesutövningen
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Lärarutbildningen, Malmö högskola
  • Kommentar: 230 s.

Artiklar kan tillkomma
Från vetenskapsrådet: forskningsetiska principer och andra relevanta artiklar
Vfu dokument: Modell för integration av teori och praktik (tillhandahålles av institutionen)

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23