Pedagogik GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning l för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning l för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp
Education Ba (A), Teaching Practice Placement l for Upper Secondary School Teacher Education Programme, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE166G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2024-03-06
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursens syfte är att den studerande påbörjar utvecklandet av en professionell yrkesroll där ämnesdidaktisk och pedagogisk skicklighet, förmåga till självreflektion, kommunikations- och samarbetsförmåga och en förtrogenhet med skolans villkor är centrala aspekter.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

- visa vilja och engagemang att etablera en professionellt orienterad relation till såväl elever som skolans personal och vårdnadshavare
- visa grundläggande kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten samt för den egna utvecklingen
- visa god förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen med
utgångspunkt i gjorda erfarenheter, beprövade erfarenheter och den vetenskapliga grunden, kopplat till den egna professionsutvecklingen
- reflektera över relationen mellan skolans styrdokument och skolans praktik med utgångspunkt i konkreta exempel
- planera och genomföra viss undervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument och relevanta kunskaper i ämnet, samt i teorier om lärande och ämnesdidaktik
- beskriva sin egen undervisning och motivera de didaktiska och ämnesdidaktiska valen med hjälp av aktuella styrdokument och olika lärandeteorier
- beskriva och reflektera kring grunderna för skolans värdegrunds- och demokratifostrande arbete kopplat till gjorda erfarenheter
- reflektera över användningen av digitala verktyg i undervisningen med utgångs-punkt i dels teoretiska kunskaper, dels gjorda erfarenheter

Innehåll

Kursen består av fem veckors verksamhetsförlagd utbildning. Utbildningen innehåller både planering och genomförande av pedagogiska aktiviteter med eget ansvar (under handledning), men också auskultation och observation i samband med olika verksamheter i skolans vardag. Därigenom kan den studerande både pröva och utveckla sina lärar- och ämneskunskaper.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat om minst 45 hp ämnesstudier inom ämneslärarutbildningen vid starten av aktuell termin.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består främst av handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen men även av seminarier på Campus. Deltagandet innebär studier på heltid. All undervisning är obligatorisk. Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Kursen är förlagd till ämnen och skolformer som är relevanta för den specifika utbildningen.

Examination

2001: VFU- verksamhetsförlagd utbildning, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2004: VFU-uppgift, Skriftlig inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning i en autentisk yrkessituation under den verksamhetsförlagda utbildningen. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.



Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.



Länk till ämnesspecifika betygskriterier: [www.miun.se/betygskriterier](<https: www.miun.se/betygskriterier="">)
</https:>

Begränsning av examination

Övriga föreskrifter av betydelse.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta ska en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups
Kommentar: ISBN: 9789140688255

Författare/red: Hirsh, Åsa
Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet – så skapas magi
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur& Kultur

Författare/red: Molander, Bengt-Olov, Hamza, Karim
Titel: VFU handboken
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups utbildningar AB
Kommentar: ISBN:9789151105529

Författare/red: Nilholm, C, Sundberg, D, Forsberg, E, Hirsh, Å & Román, H
Titel: The aims and meaning of teaching as reflected in high-impact reviews of teaching research [Elektronisk resurs]. Teaching and Teacher Education. (107).
Kommentar:http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-458255

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Upplaga: Senaste
Förlag: Skolverket

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23