Pedagogik GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning l för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning l för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp
Education Ba (A) Teaching Practice Placement l for Upper secondary School Teacher Education Programme, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE166G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2017-03-20
  • Senast ändrad: 2019-03-22
  • Giltig fr.o.m: 2019-08-01

Syfte

Kursens syfte är att den studerande påbörjar utvecklandet av en professionell yrkesroll där ämnesdidaktisk och pedagogisk skicklighet, förmåga till självreflektion, kommunikations- och samarbetsförmåga och en förtrogenhet med skolans villkor är centrala aspekter.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

- etablera en professionellt orienterad relation till såväl elever som skolans personal
- kommunicera med elever, personal och föräldrar både i grupp och enskilt genom att tala och skriva på ett tydligt och med ett för sammanhanget adekvat och funktionellt språkbruk
- reflektera över lärarens tystnads- och anmälningsplikt i relation till offentlighetsprincipen, med utgångspunkt i dels lagstiftning, dels praktiska erfarenheter
- beskriva och reflektera över gjorda erfarenheter under den verksamhetsförlagda utbildningen, koppla dem till den egna professionsutvecklingen och på så sätt visa förmåga till självreflektion kring det egna lärandet och yrkesutvecklingen
- reflektera över relationen mellan skolans styrdokument och skolans praktik med utgångspunkt i konkreta exempel från såväl styrdokument som egna erfarenheter av skolans praktik
- planera och genomföra viss undervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument och relevanta kunskaper i ämnet och i pedagogiska och ämnesdidaktiska teorier
- beskriva sin egen undervisning och motivera de didaktiska och pedagogiska valen med hjälp av en diskussion kring elevernas behov och utveckling, aktuella styrdokument och olika lärandeteorier
- beskriva grunderna för skolans värdegrunds- och demokratifostrande arbete och reflektera över de erfarenheter av detta arbete som den studerande erhållit under den verksamhetsförlagda utbildningen
- reflektera över användningen av digitala verktyg i undervisningen med utgångspunkt i dels teoretiska kunskaper, dels gjorda erfarenheter
- visa god förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund

Innehåll

Kursen består av fem veckors verksamhetsförlagd utbildning. Utbildningen innehåller både planering och genomförande av pedagogiska aktiviteter med eget ansvar (under handledning), men också auskultation och observation i samband med olika verksamheter i skolans vardag. Därigenom kan den studerande både pröva och utveckla sina lärar- och ämneskunskaper.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat om minst 45 hp ämnesstudier inom ämneslärarutbildningen vid starten av aktuell termin.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består främst av handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen men även av seminarier på Campus. Deltagandet innebär studier på heltid. All undervisning är obligatorisk. Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Kursen är förlagd till ämnen och skolformer som är relevanta för den specifika utbildningen.

Examination

1000: Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning i en autentisk yrkessituation under den verksamhetsförlagda utbildningen. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta ska en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Hattie, John
  • Titel: Visible Learning: A synthesis of over 800 meta - analyses relating to achievement
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Routledge, London
  • Kommentar: ISBN 9780415476188 Valda delar (kapitel 11)
  • Författare/red: Loughran, John
  • Titel: Developing Pedagogy Teacher Education
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Taylor & Francis
  • Kommentar: 9780415367271 (valda delar)

Referenslitteratur

  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: ISBN: 9789140688255

Litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser i programmet ska användas. Dessutom kan valbar ämnesdidaktisk litteratur tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23