Rehabiliteringsvetenskap GR (B), Rehabiliteringsmetoder i arbetslivet II, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap GR (B), Rehabiliteringsmetoder i arbetslivet II, 15 hp
Rehabilitation Science BA (B), Rehabilitation Methods in Working Life II, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: RH079G
  • Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2024-03-08
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursens övergripande syfte är att studenten ska erhålla fördjupade kunskaper om olika arbetsinriktade rehabiliteringsmodeller och tillämpning av dessa. Vidare att förvärva kunskap om situationen i arbetslivet för personer med funktionsnedsättningar.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
-beskriva historik och utveckling av socialpolitik och lagstiftning som berör personer med funktionsnedsättningar samt attityder och förutsättningar i samhället för deltagandet och återgång till arbetslivet
- redogöra för olika typer av funktionsnedsättningar i relation till arbetslivet
-redogöra för teorier och modeller för rehabilitering till arbete av personer med funktionsnedsättningar utifrån ett samhälls-, organisations- och individperspektiv
-utreda, planera och stödja individer och organisationer i effektiva arbetsinriktade rehabiliteringsprocesser med syfte att stärka klienters förmåga och möjligheter till meningsfull sysselsättning eller arbete
-värdera och kritiskt granska teorier, metoder och förhållningssätt för mobilisering av individers förmågor och möjligheter i en rehabiliteringsprocess
- diskutera och analysera etiska frågeställningar i tillämpning av olika modeller och metoder för rehabilitering

Innehåll

Moment 1 Funktionsnedsättningar och funktionshinder i arbetslivet, 5 hp
- Historik kring begreppen funktionsnedsättning, funktionshinder, habilitering och rehabilitering
- Samhällets insatser, socialpolitik och lagstiftning, vård och omsorgsideologi ur ett nationellt och internationellt perspektiv
- Kommunikativa, sociala, kognitiva och beteendefunktioner vid funktionsnedsättningar

Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar, 10 hp
- Teori om olika rehabiliteringsmodeller
- Teori om principerna för arbetsinriktade rehabiliteringsprocesser
- Kritisk granskning av olika rehabiliteringsmodeller- och processer
- Tillämpning av olika rehabiliteringsmodeller

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och muntlig presentation. Obligatorisk närvaro vid muntlig presentation.

Examination

2003: Moment 1 Funktionsnedsättningar och funktionshinder i arbetslivet - Grupparbete, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2004: Moment 1 Funktionsnedsättningar och funktionshinder i arbetslivet - Webbtentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2005: Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar - Seminarium, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2006: Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar - Grupparbete, 5,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Obligatorisk närvaro via webblänk.

2007: Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar - Webbtentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Om en student har ett besked från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.



Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess tre (3) provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur.

Två (2) tillfällen för omprov erbjuds. Om det vid omtentamen inte är möjligt att genomföra ordinarie examinationsform kan denna frångås om det är förenligt med kursens lärandemål.



Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.



Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskoderna RH045G och RH060G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Andersson, J., Luthra, R., Hurtig, P., & Tideman, M.
Artikeltitel: Employer attitudes toward hiring persons with disabilities: A vignette study in Sweden.
År/Volym/nr/sidor: 2015/43/ 41–50
Tidskrift: Journal of Vocational Rehabilitation

Författare/red: Brunt, D. & Hansson, L.
Titel: Att leva med psykisk funktionsnedsättning - livssituation och effektiva vård och stödinsatser
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Ehliasson, K. ; Ericsson,U. and Bengtsson-Tops, A
Artikeltitel: Support to individuals with comprehensive disabilities: Ideas in the Swedish Disability Act
År/Volym/nr/sidor: 2016/18/3/234–244
Tidskrift: SCANDINAVIAN JOURNAL OF DISABILITY RESEARCH
Webbadress: http://dx.doi.org/10.1080/15017419.2015.1064024

Författare/red: Hayton, J. and Dimitriou, D.
Artikeltitel: What's in a word? Distinguishing between Habilitation and Re-habilitation
År/Volym/nr/sidor: 2019/Volym 10
Tidskrift: VISION REHABILITATION INTERNATIONAL
Kommentar: DOI: 10.21307/ijom-2019-007

Författare/red: Landstad, B.J. & Vinberg, S. (red)
Titel: Rehabiliteringsvetenskap - perspektiv, aktörer och strategier för hälsa i arbetslivet
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Valda kapitel.

Författare/red: Lindqvist, R
Titel: Funktionshindrade i välfärdssamhället. Utveckling och habilitering.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gleerups

Författare/red: Lindqvist, R., and M. Sépulchre.
Artikeltitel: Active Citizenship for Persons with Psychosocial Disabilities in Sweden
År/Volym/nr/sidor: 2016/10/2/124–136
Tidskrift: Alter; European Journal of Disability

**Författare/red: **Rapp, Charles A.; Goscha, Richard J.
Titel: The Strengths Model : A Recovery-Oriented Approach to Mental Health Services
Upplaga: 2011 ISBN number:9780199764082, ISBN number:9780199910007
Förlag: Oxford University Press Incorporated
Kommentar: Boken går att ladda ner gratis från biblioteket. Valda delar


Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23