Rehabiliteringsvetenskap GR (B), Rehabiliteringsmetoder i arbetslivet II, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap GR (B), Rehabiliteringsmetoder i arbetslivet II, 15 hp
Rehabilitation Science BA (B), Rehabilitation Methods in Working Life II, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: RH079G
  • Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2022-09-05
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-15

Syfte

Kursens övergripande syfte är att studenten ska erhålla fördjupade kunskaper om olika arbetsinriktade rehabiliteringsmodeller och tillämpning av dessa. Vidare att förvärva kunskap om situationen i arbetslivet för personer med funktionsnedsättningar.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
-beskriva historik och utveckling av socialpolitik och lagstiftning som berör personer med funktionsnedsättningar samt attityder och förutsättningar i samhället för deltagandet och återgång till arbetslivet
- redogöra för olika typer av funktionsnedsättningar i relation till arbetslivet
-redogöra för teorier och modeller för rehabilitering till arbete av personer med funktionsnedsättningar utifrån ett samhälls-, organisations- och individperspektiv
-utreda, planera och stödja individer och organisationer i effektiva arbetsinriktade rehabiliteringsprocesser med syfte att stärka klienters förmåga och möjligheter till meningsfull sysselsättning eller arbete
-värdera och kritiskt granska teorier, metoder och förhållningssätt för mobilisering av individers förmågor och möjligheter i en rehabiliteringsprocess
- diskutera och analysera etiska frågeställningar i tillämpning av olika modeller och metoder för rehabilitering

Innehåll

Moment 1 Funktionsnedsättningar och funktionshinder i arbetslivet, 5 hp
- Historik kring begreppen funktionsnedsättning, funktionshinder, habilitering och rehabilitering
- Samhällets insatser, socialpolitik och lagstiftning, vård och omsorgsideologi ur ett nationellt och internationellt perspektiv
- Kommunikativa, sociala, kognitiva och beteendefunktioner vid funktionsnedsättningar

Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar, 10 hp
- Teori om olika rehabiliteringsmodeller
- Teori om principerna för arbetsinriktade rehabiliteringsprocesser
- Kritisk granskning av olika rehabiliteringsmodeller- och processer
- Tillämpning av olika rehabiliteringsmodeller

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och muntlig presentation. Obligatorisk närvaro vid muntlig presentation.

Examination

2003: Moment 1 Funktionsnedsättningar och funktionshinder i arbetslivet, Grupparbete, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2004: Moment 1 Funktionsnedsättningar och funktionshinder i arbetslivet, Webbtentamen, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2005: Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar, Seminarium, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Fysisk närvaro på campus är obligatoriskt.

2006: Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar, Grupparbete, 5,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Obligatorisk närvaro via webblänk.

2007: Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar, Webbtentamen, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Om en student har ett besked från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess tre (3) provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur.
Två (2) tillfällen för omprov erbjuds. Om det vid omtentamen inte är möjligt att genomföra ordinarie examinationsform kan denna frångås om det är förenligt med kursens lärandemål.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskoderna RH045G och RH060G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare: Andersson, J., Luthra, R., Hurtig, P., & Tideman, M.
  • Artikeltitel: Employer attitudes toward hiring persons with disabilities: A vignette study in Sweden.
  • Tidskrift: 2015/43/ 41–50
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Vocational Rehabilitation
  • Författare/red: Brunt, D. & Hansson, L.
  • Titel: Att leva med psykisk funktionsnedsättning - livssituation och effektiva vård och stödinsatser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Ehliasson, K. ; Ericsson,U. and Bengtsson-Tops, A
  • Artikeltitel: Support to individuals with comprehensive disabilities: Ideas in the Swedish Disability Act
  • Tidskrift: 2016/18/3/234–244
  • År/Volym/nr/sidor: SCANDINAVIAN JOURNAL OF DISABILITY RESEARCH
  • Webbadress: http://dx.doi.org/10.1080/15017419.2015.1064024
  • Författare: Hayton, J. and Dimitriou, D.
  • Artikeltitel: What's in a word? Distinguishing between Habilitation and Re-habilitation
  • Tidskrift: 2019/Volym 10
  • År/Volym/nr/sidor: VISION REHABILITATION INTERNATIONAL
  • Kommentar: DOI: 10.21307/ijom-2019-007
  • Författare/red: Lindqvist, R
  • Titel: Funktionshindrade i välfärdssamhället. Utveckling och habilitering.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups
  • Författare: Lindqvist, R., and M. Sépulchre.
  • Artikeltitel: Active Citizenship for Persons with Psychosocial Disabilities in Sweden
  • Tidskrift: 2016/10/2/124–136
  • År/Volym/nr/sidor: Alter; European Journal of Disability
  • Författare/red: Tholén, S.L., Danermark, B.
  • Titel: Arbetsliv för alla - funktionsnedsättning och arbete
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups
Moment 2
  • Författare/red: Axelsson, R & Axelsson, S. B
  • Titel: Om samverkan – för utveckling av hälsa och välfärd
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Rapp, Charles A.; Goscha, Richard J.
  • Titel: The Strengths Model : A Recovery-Oriented Approach to Mental Health Services
  • Upplaga: 2011 ISBN number:9780199764082, ISBN number:9780199910007
  • Förlag: Oxford University Press Incorporated
  • Kommentar: Boken går att ladda ner gratis från biblioteket. Valda delar
  • Författare/red: Topor, A.
  • Titel: Vad hjälper? Vägar till återhämtning från svåra psykiska problem
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och Kultur

Vetenskapliga artiklar tillkommer i moment 2.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23