Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp
Social Work BA (B), Social Vulnerability and Social Problems, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA089G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Vårdområdet 80%, Samhällsvetenskapliga området 20%
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2024-02-27
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursens syfte är att studenterna ska vidareutveckla sina kunskaper om social utsatthet och sociala problems sammanhang, mekanismer och möjliga lösningar. Studenterna ska fördjupa sina kunskaper om olika målgruppers särskilda livsvillkor och behov samt hur olika arbetsmetoder kan förebygga social utsatthet och erbjuda möjligheter till förändring. Vidare att, utifrån intersektionella perspektiv kunna reflektera och diskutera olika målgruppers utsatthet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten

- känna till och kritiskt kunna diskutera olika komplexa teoretiska perspektiv och ojämlika livsvillkor i välfärdsstaten samt reflektera över hur dessa kan bidra till en förståelse av olika målgruppers utsatthet
- känna till och kritiskt kunna diskutera och reflektera om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
- kunna diskutera och förstå globaliseringens lokala uttryck och dess individuella konsekvenser för det sociala arbetet
- ha kunskap om olika typer av interventioner och arbetssätt, såväl förebyggande som behandlande för olika typer av sociala problem
- kunna reflektera över sin professionsroll i relation till olika målgruppers utsatthet.

Innehåll

Kursen är indelad i tre moment: ett teoretiskt block om social utsatthet och sociala problem, fältförlagda studier och temadagar samt ett moment som rör professionell och personlig utveckling. De olika momenten introduceras var och en för sig för att i slutänden resultera i en helhetsbild av social utsatthet i teori och praktik.

Moment 1: Social utsatthet och sociala problem, 9 hp
Social exclusion and social problems, 9 credits

Inledningsvis diskuteras mekanismerna bakom social utsatthet och
sociala problem, hur normalitet och avvikelse skapas, vidmakthålls och möjliga vägar till förändring.

Därefter fördjupas kunskaper kring barn- och unga, beroende- och missbruksproblematik, funktionsnedsättning åldrande samt mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer för att kritiskt kunna diskutera ojämlika livsvillkor och hur dessa kan bidra till en förståelse av utsatthet i olika målgrupper.

Moment 2: fältförlagda studier och temaområden, 3 hp
Field located studies and themes, 3 credits

Utifrån syftet att vidareutveckla kunskaper om sociala problems sammanhang, mekanismer och möjliga lösningar sker en återblick till studentens handledda fältförlagda utbildning (HFU) alt. de studiebesök studenten gjort under denna tid. Syftet är att illustrera olika målgruppers livsvillkor och behov, liksom att synliggöra den sociala utsatthetens mångfacetterade verklighet samt hur olika arbetsmetoder kan förebygga social utsatthet och erbjuda möjligheter till förändring. Syftet är vidare att identifiera och kritiskt granska de olika verksamheternas arbetssätt. Utifrån syftet att kunna kritiskt reflektera över sin professionsroll i relation till olika målgruppers utsatthet, fördjupas kunskapen om olika centrala temaområden inom socialt arbete.

Moment 3: Personlig och professionell utveckling och kritisk reflektion, 3 hp
Professional and personal development and critical reflection, 3 credits

I momentet läggs fokus på personlig och professionell utveckling i förhållande till kunskap om utsatta grupper, familjer och individer i en föränderlig värld. Personlig och professionell utveckling diskuteras i tillämpningsövningar och i basgruppsamtal där kritisk reflektion, privilegium/er och maktrelationer betonas.

Behörighet

Socialt arbete GR (A), Centrala begrepp och teorier i socialt arbete, 12 hp
Socialt arbete GR (A), Socionomers arbetsuppgifter och professionsroller, 6 hp
Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning 1, 22,5 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning förmedlas med hjälp av föreläsningar, seminarier, studiebesök, tillämpningsövningar och basgruppssamtal.
Enstaka föreläsningar kan komma att ges på engelska.

Examination

0001: Social utsatthet och sociala problem, 9 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg G till VG krävs även deltagande i två litteraturseminarier och två tillämpningsövningar.
Litteraturseminarier och tillämpningsövningar preciseras i studiehandledningen.

0020: Fältförlagda studier och temaområden, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Momentet examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. För betyg G till VG krävs även deltagande i fyra temadagar och ett seminarium. Inlämningsuppgiften, temadagarna och seminariet presenteras närmare i studiehandledningen.

0030: PPU och kritisk reflektion, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
För betyg G krävs aktivt deltagande i två färdighetstränande inslag, samt aktivt deltagande i två basgruppssamtal. Samtliga preciseras i studiehandledningen.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 4.

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod SA057G.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bergman, S. & Blomqvist, C. (2018)
  • Titel: Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld
  • Förlag: Studentlitteratur, 122 sid.
  • Författare: Blomberg, S. & Petersson, J. (2003)
  • Artikeltitel: Offentlig äldreomsorg som en del i ett socialt medborgarskap
  • Tidskrift: Nr 4, 303-318. 15 sid.
  • År/Volym/nr/sidor: Socialvetenskaplig tidskrift
  • Författare/red: Bruno, L. & Becevic, Z (2020)
  • Titel: Barn och unga i utsatta livssituationer : perspektiv från forskning och praktik
  • Förlag: Liber, 289 sid.
  • Författare: Calasanti, T. (2016)
  • Artikeltitel: Combating ageism: How successful is successful aging?
  • Tidskrift: 56(6), 1093–1101
  • År/Volym/nr/sidor: The Gerontologist
  • Webbadress: DOI:10.1093/geront/gnv076
  • Författare: Cox, C. & Pardasani, M. (2017)
  • Artikeltitel: Aging and Human Rights: a Rights-based Approach to Social Work with Older Adults
  • Tidskrift: Nr 2 98-106, 8 sid.
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Human Rights and Social Work
  • Författare: Ghazanfareeon Karlsson, S. & Jönsson, J.H.
  • Artikeltitel: Forced migration, older refugees and displacement: Implications for social work as a human rights profession
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Human Rights and Social Work
  • Webbadress: DOI: 10.1007/s41134-020-00120-6
  • Författare/red: Golombok, S. (2018)
  • Titel: Moderna familjer. Barn och familjer i nya konstellationer
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare: Gustavsson, B. & Österberg, T. (2011)
  • Artikeltitel: Barnfattigdom i storstäderna
  • Tidskrift: 6: 2011, 18-30.
  • År/Volym/nr/sidor: Socionomens forskningssupplement
  • Författare: Hagestad, G. & Uhlenberg, P. (2005)
  • Artikeltitel: The social separation of old and young. A root of Ageism.
  • Tidskrift: vol. 61, no. 2:343-360
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Social Issues
  • Författare/red: Hallberg, U. (2018)
  • Titel: Föräldraskap och Funktionsnedsättning - en kunskapsöversikt
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Herz, M. (Red) (2022)
  • Titel: Kritiskt socialt arbete
  • Upplaga: Upplaga 2
  • Förlag: Liber, 264 sid.
  • Författare/red: Holm Ivarsson, B., Ortiz, L. & Wirbing, P. (2016)
  • Titel: MI Motiverande samtal i socialt arbete
  • Förlag: Gothia
  • Författare/red: Håkansson, A. (2023)
  • Titel: Spelberoende. I: A. Lindqvist Bagge, M. Hildebrand Karlén (Red). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi
  • Förlag: Liber, s. 95–104
  • Författare/red: Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. (2017)
  • Titel: Alkohol- och narkotikaproblem
  • Upplaga: Upplaga 1
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 3, 5 samt 9-12
  • Författare/red: Jönson, H. & Harnett, T. (2015)
  • Titel: Socialt arbete med äldre
  • Förlag: Natur & Kultur, 278 sid.
  • Författare/red: Kilman, L., Andin, J, Hua, H. & Rönnberg, J. (red.) (2021)
  • Titel: Leva som andra: Ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder
  • Förlag: Studentlitteratur, 384 sid.
  • Författare: Krekula, C., Närvänen, A.-L. & Näsman, E. (2005)
  • Artikeltitel: Ålder i intersektionell analys
  • Tidskrift: Nr 2-3, 81-94. 13 sid.
  • År/Volym/nr/sidor: Kvinnovetenskaplig tidskrift
  • Författare: Laanemets, L., Mattsson, T. & Nordling, V. (2013)
  • Artikeltitel: Frikoppling, sammankoppling och besvärliga maktrelationer i socialt arbete
  • Tidskrift: Nr 3-4, 168–185. 18 sid.
  • År/Volym/nr/sidor: Socialvetenskaplig tidskrift
  • Författare/red: Moser Hällen, L. (red.) (2021)
  • Titel: Intersektionella perspektiv på våld i nära relationer
  • Förlag: Liber, 232 sid.
  • Författare/red: Nelson, A. (2011)
  • Titel: Social work with substance users.
  • Förlag: London: SAGE, 205 sid.
  • Författare/red: Petersson, F. & Davidsson, T. (red.) (2016)
  • Titel: Social exkludering – perspektiv, process, problemkonstruktion
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur, 286 sid.
  • Författare: Sisto, A, Vicinanza, F., Campanozzi, L.L., Ricci, G., Tartaglini, D., & Tambone, V. (2019)
  • Artikeltitel: Toward a Transversal Definition of Psychological Resilience: A litterature review
  • Tidskrift: 2019/55/11/745
  • År/Volym/nr/sidor: Medicina (Kaunas, Lithuania)
  • Webbadress: https://doi.org/10.3390/medidicna55110745
  • Författare/red: Socialstyrelsen (2013)
  • Titel: Äldre hbt-personer och kommunernas vård och omsorg om äldre - en kartläggning
  • Förlag: Stockholm: Socialstyrelsen
  • Författare/red: Socialstyrelsen (2019)
  • Titel: Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende: stöd för styrning och ledning : 2019
  • Förlag: Socialstyrelsen
  • Författare/red: Socialstyrelsen (2020)
  • Titel: Behandling av spelmissbruk och spelberoende Kunskapsstöd med rekommendationer till hälso- och sjukvården och socialtjänsten
  • Förlag: Socialstyrelsen, 50 s.
  • Författare: Stranz, H. & Wiklund, S. (2011)
  • Artikeltitel: Välfärdssamhällets marginal - om socialbidragstagande bland ensamstående mödrar av svensk och utländsk härkomst
  • Tidskrift: Nr 1, 42-62. 20 sid.
  • År/Volym/nr/sidor: Socialvetenskaplig tidskrift
  • Kommentar: Finns att hämta på internet.
  • Författare/red: Söderman, L och Nordlund, M (red.) (2019)
  • Titel: Omsorgsboken – möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
  • Förlag: Stockholm, Liber, 270 s.
  • Författare: Van Regenmortel, S., De Donder, L., Dury, S., Smetcoren, A.-S., De Witte, N., & Verté, D. (2016)
  • Artikeltitel: Social exclusion in later life: A systematic review of the literature
  • Tidskrift: 9(4), 315–344
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Population Ageing
  • Författare: Wang, Y. & Matz Costa, C. (2019)
  • Artikeltitel: Gender differences in the effect of social resources and social status on the retirement satisfaction and health of retirees
  • Tidskrift: 62(1), 86-107
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Gerontological Social Work
  • Författare/red: Wilkinson, R. & Pickett, K. (2011)
  • Titel: Jämlikhetsanden
  • Förlag: Karneval, 304 sid.
  • Författare: Wrzus, C., Hänel, M., Wagner, J., & Neyer, F. J. (2013)
  • Artikeltitel: Social network changes and life events across the life span: A meta-analysis
  • Tidskrift: 139(1), 53-80
  • År/Volym/nr/sidor: Psychological Bulletin

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23