Fre 11 jun 2021 15:37

”Tack för maten” är ett halvtimmeslångt utbildningssamtal om framtidens hållbara livsmedelssystem och hur design kan göra skillnad.

Framtidens mat
Forskarna Ann-Sara Fagerholm och Henrik Haller pratar om framtidens mat på UR.se.

Vad äter vi i framtiden? 820 miljoner människor i världen har inte tillräckligt med mat samtidigt som vi i västvärlden sliter på vår planet med våra matvanor och odling. Hur kan vi göra nytta genom att äta insekter? Och kan förpackningarna utseende spela roll?

Över ett bord dukat med insektsmat berättar Anna-Sara Fagerholm, universitetslektor i grafisk design och Henrik Haller, universitetslektor i mijövetenskap om fyra recept på hur vi kan ställa om utvecklingen genom att göra om menyn.

Programmet sänds på SVT i höst, och finns att se här på UR play redan nu:

Se programmet här

Sidan uppdaterades 2021-06-11