Kroppens kartografi ‑ en konstutställning av Malin Ståhl
Kroppens kartografi är en ny utställning av konstnären Malin Ståhl. Här visas akvareller och ett videoverk i ett undersökande av av blick, ansvar och historieskrivning. Utställningen är en del av ett flerårigt projekt som handlar om ett område mark i västra Jämtlands fjällvärld.
Arbetet inleddes 2018 när konstnären genomförde en stipendievistelse på Medstugans egendom, beläget i det samiska området Gaskelaante. I arkiven fanns uttömmande material om egendomens historia som inleddes 1896, men en fullständig tystnad kring den samiska historien på platsen. Projektet behandlar frågor kring kolonial historieskrivning och osynliggörande.
Gaskelaante är sydsamiska och betyder mellanlandet eller landet mitt emellan. Det är namnet på området där Middagsfjället är beläget. Med tillstånd av Hushållningssällskapet Jämtland och med finansiering från Länsstyrelsen Jämtland-Härjedalen bjöd konstnären in Jan Persson, samisk forskare från Njaarke sameby, och Ewa Ljungdahl, arkeolog med samisk inriktning till två dagslånga inventeringar på Middagsfjället i juli och september samma sommar.
Fynden som gjordes registrerades i Fornminnesregistret och är därmed en del av det svenska systemets skrivna arkiv och den samiska närvaron på platsen kan inte längre osynliggöras i den svenska historieskrivningen. Projektet Gaskelaante behandlar frågor kring kolonial historieskrivning, blick och ansvar och det rör sig kring ett område mark i västra Jämtland fjälltrakter. Det specifika området är Sveriges största privata egendom och samtidigt samiskt brukningsområde sedan århundraden.
I samband med vistelsen på Medstugan påbörjades ett flerårigt projekt om osynliggörande och ansvar i en förvissning om att konstnärligt arbete kan belysa dessa processer och synliggöra förtigandets strukturer. Utställningen Gaskelaante har visats på Gaaltije saemien museume och innefattar videoverk, akvareller, en performance, texter och objekt, samt Berättelserna.
Berättelserna utgjordes av fyra tillfällen med inbjudna gäster; en berättare som delade kunskap och en nedtecknare som sedan återinförde kunskapen i utställningen i form av ljudverk, glaskonst, rapporterande text och poesi. Annica Wennström nedtecknade Malin Ståhls performance Rörelsens orörlighet, Tomas Colbengtsson nedtecknade Inger-Helens Gråiks berättelse om renens kunskap, Ewa Ljungdahl nedtecknade Jan Perssons berättelse om Gaskelaante, Malin Nord nedtecknade Patricia Fjellgrens berättelse om drömmar och frihet. Som en del i utställningen samarbetade konstnären med Patricia Fjellgren och Kaisa Huuva i Omförhandling där vi arbetade direkt mot hyllan Mcs Samer i Riksarkivet i Östersunds referensbibliotek. Omförhandling är en dekonstruktion av material och kunskap där vi har tänkt om och flyttat om, med avsikt att i realtid nalkas arkivets koloniala struktur. I arbetet ingick Omläsning – en dag då rösterna vänds från den stora institutionen till den materialet handlar om.
Under utställningen Gaskelaante på Gaaltije Saemien museume genomförde Patricia Fjellgren, Kaisa Huuva och konstnären en processbaserad intervention under titeln Omförhandling i Riksarkivets lokaler i Östersund. I Omförhandling ville de titta på hur materialet om det samiska samhället var organiserat i Arkivets referensbibliotek. - Vi fick en tom hylla dit vi flyttade titlar som vi bedömde viktiga för det samiska samhället och vi köpte in och lånade in titlar som vi ansåg behövdes på hyllan.
Det som blev kvar är de titlar som avbildas i akvarellen tillsammans med hyllmarkeringar i klartext. De löd; Vita gubbar som blir rika och berömda på samer, Vit akademiker som forskat på samer, Renbeteslagen = svensk lag, Ännu en svensk heteropatriarkal man som gör karriär på samer, Splittringen, Vit forskare/antropolog/etnograf, gör sig rik och berömd på samer, Svenska lagar som hindrar samiskt liv.
Mer om konstnären Malin Ståhl
Jag arbetar med relationen till natur och landskap, både den personliga relationen men även den ideologiska historieskrivningen kring en plats. Jag använder mig av performance och akvarellmåleri som metoder för att ta mig an frågor om makt och ansvar. Den kroppsliga upplevelsen och det performativa bildar utgångspunkter för arbetsprocesser som ofta sträcker sig över flera år. Jag är intresserad av hur platser och företeelser beskrivs, ses och upplevs. Vilka stereotyper är vi skolade in i, och vad händer om vi nalkas från ett annat perspektiv än det invanda? Att vända blicken och titta från ett annat håll kan öppna upp för andra röster och narrativ. Samarbeten och utbyten är viktiga komponenter för att kunna finna dessa berättelser.
Mer om utställningen
Den 23–25 september står Mittuniversitetet som värd för Polar Law Symposium 2024; vid denna konferens delas vetenskap angående olika polarrelaterade frågor. I samband med konferensen genomför forskningsnätverket Båskoes en konstvernissage i Universitetsbibliotekets lokaler i Östersund den 25 september. Utställningen visas i Universitetsbiblioteket fram till den 31 december i år.
Läs mer om konstvernissagen här