Ny kurs om det sydsamiska området i historisk belysning

Ons 12 apr 2023 16:30

Till hösten startar en ny kurs vid Gaskeuniversiteete/ Mittuniversitetet för dig som vill lära sig mer om samernas historia och utvecklingen i det sydsamiska området med fokus på förhållandena i Sverige, från förhistorisk tid fram till idag.

Samisk flagga

Lär dig mer om sydsamisk historia

Kursen ger dig grundläggande kunskaper kring centrala processer, och olika sätt att se på kunskap, som påverkat den historiska utvecklingen inom det sydsamiska området och Saepmie. Det innefattar förståelsen av centrala begrepp, exempelvis inom näringsliv och kultur och du får lära dig att tillämpa dessa på historiska skeenden inom det sydsamiska området.

Vem kan läsa kursen?

Kursen vänder sig till alla som är intresserade av om samernas historia med fokus på det sydsamiska området i relation till framför allt det svenska majoritetssamhället. Det krävs inga större förkunskaper och eftersom all undervisningen är helt på distans och att kursen går på kvartsfart så skapar det möjligheten för dig att kombinera studierna med andra aktiviteter.

Missa inte att läsa denna spännande historiekurs på Gaskeuniversiteete /Mittuniversitetet som är beläget mitt i det sydsamiska området i Saepmie.

Sista anmälningsdag är 17 april.

Anmäl dig till kursen Det sydsamiska området i historisk belysning

Se kursplanen för Det sydsamiska området i historisk belysning

Sidan uppdaterades 2023-04-12