Susanna Öhman och Erzsébet Barát tilldelades Gender Studies Award

Fre 18 nov 2022 15:25

Den 16 november delades Forum for Gender Studies Award ut för sista gången. Pristagarna blev Susanna Öhman, professor i sociologi på Mittuniversitetet, och Erzsébet Barát, docent i engelska på University of Szeged, Ungern.

Erzsébet Barát tar emot Gender Studies Award på scen
Erzsébet Barát tar emot priset från Forum för genusvetenskaps föreståndare Sara Nyhlén.

Tre frågor till pristagarna

Hur känns det att ha vunnit det sista Gender Studies Award någonsin?

– Det känns såklart jätteroligt. Och väldigt överraskande också, säger Susanna.

– Väldigt känslosamt, säger Erzsébet. Vi har lagt ned väldigt mycket tid och jobb tillsammans, varit på internationella konferenser, och vi har skrattat mycket. Så på ett personligt plan är det känslosamt. Jag jobbar dessutom i ett eget forum, mycket likt det som finns här, sedan år 2000. Jag har varit ansvarig för det i 20 år och det här är första gången jag får ett pris. Så det är förstås väldigt roligt.

Kan ni berätta lite om era olika forskningsområden?

– Jag har tittat på hur man kan få in intersektionella perspektiv inom risk- och krisforskning. När det händer en kris eller när det finns risker i samhället och vad det då finns för skillnader mellan olika människor. Det är inte bara kön utan kan till exempel vara etnicitet eller ålder eller annat som gör att man ser på risker på olika sätt. Jag tror dock att jag främst fått det här priset för att jag funnits i organisationen och försökt att hjälpa till och hittat en plats för Forum för genusvetenskaps jätteviktiga verksamhet, säger Susanna.

– På ett övergripande plan kan man säga att jag gör tre saker. Det första är att jag är intresserad av relationen mellan språkbruk, ideologier och maktrelationer. Där ligger fokuset på hatretorik. Sen är jag också intresserad av intersektionen av feministisk- och queer-teori. Och till sist är jag intresserad av medievetenskap ur ett feministiskt perspektiv, säger Erzsébet.

Om ni får tänka fritt, var tror ni genusforskningen befinner sig om 30 år?

– Det är jättesvårt att säga. Det finns ju ett visst motstånd mot genusforskning och det viktiga är att alla måste förstå att vi måste ha ett samhälle som välkomnar alla människor oavsett vem man är. Det tror jag att genusforskningen är en garant för. Det gör att jag tror att Forum för genusvetenskap kommer att vara åtminstone dubbelt så stort och ännu viktigare om 30 år än vad det är idag, säger Susanna.

– Det är förstås väldigt svårt att svara på. Om vi utgår från att vi om 30 år fortfarande lever i ett patriarkalt samhälle hoppas jag att våra forum finns där, för det finns mycket jobb att göra. Jag hoppas också att det kommer att komma fler unga personer som vill ta över och fortsätta med arbetet, säger Erzsébet.

Om Forum for Gender Studies Award

Forum for Gender Studies Award instiftades av Forum för genusvetenskap år 2016 och har delats ut till fem personer.

Läs mer om Forum for Gender Studies Award

Susanna Öhman tackar för priset som hon tagit emot från Angelika Sjöstedt.

Sidan uppdaterades 2022-11-18