Egenutvecklad VR‑applikation vann årets Björn Banks pris

Ons 09 dec 2020 14:57

Varje år delas Björn Banks pris ut till en student på utbildningen för Informatik med inriktning systemutveckling för självständigt arbete på B-nivå. I år gick priset till Alex Andersson för hans egenutvecklade VR-applikation.

Alex har under sitt ex-jobb visat prov på god förmåga att planera och genomföra tester av sin applikation. Testerna genomfördes med internationella deltagare och intresset för att delta var mycket stort.

– Jag känner mig så stolt och imponerad över vad studenterna presterar. Dessutom skapar de värde eftersom många samarbetar med en uppdragsgivare, kommenterar Lena-Maria Öberg, lektor vid institutionen för data- och systemvetenskap (DSV).

Studenterna har under tio veckor arbetat med ett systemutvecklingsuppdrag där de kan utveckla en app, testa och utvärdera ett existerande system eller fånga krav hos en särskild användargrupp. Under kursen samverkar de flesta av studenterna med en uppdragsgivare, exempelvis ett it-företag, kommuner, myndigheter eller start-ups. I år var fem ex-jobb nominerade.

Vid kursens slut får de nominerade studenterna pitcha sina ex-jobb vid ett event där de som deltar röstar fram vinnaren. Vid eventet finns även uppdragsgivare med som berättar om möjliga ex-jobb kommande termin.

Fyra snabba frågor till Alex

Alex Andersson, vinnaren av Björn Banks pris.

Hade du en klar idé när du började ditt arbete?

Jag har länge sett potentialen i vad som går att göra med VR-tekniken och hur mediet kan möjliggöra för människor att uppleva saker som de inte kanske kan i deras vanliga liv på grund av ekonomiska eller fysiska hinder.

Jag ser mediet som en portal för att skapa större jämställdhet mellan människor när det kommer till de olika upplevelserna som kan fås.

Detta var grunden till Freeland VR, som är en plattform till för att låsa upp människors drömmar i form av upplevelser, där användarna kan uppleva de olika världarna som finns, eller skapa egna världar från grunden och även i form av olika typer av distansmöten.

Vad var mest utmanande med arbetet?

Arbetet är tufft på många sätt, där det krävs väldigt hårt arbete för att få alla bitar att falla på plats. Det mest utmanande är att hela tiden se till att produkten blir något som slutanvändarna kommer att älska. Det är viktigt att produkten bidrar till något positivt för användarna.

Hur känns det att vinna priset?

Det är en stor ära att vinna priset och jag är tacksam för det stöd jag fått av handledare Nicklas Mellqvist, stöd från Miun Innovation och kursansvariga Lena-Maria, samt andra lärare under projektarbetsveckorna, motiverande kommentarer från Stefan och Robert på Tieto och arbetet med Freeland-teamet (Aron, Tri, Wida, Girri och Carolus) som är en viktig del av projektet.

Vad händer framöver med din applikation?

Målet är nu att jobba stenhårt med att förbättra Freeland VR för att nå lyckad en lansering av produkten så snart som möjligt. Att fortsätta hitta medarbetare som delar visionen om att skapa en fri VR-värld som förhöjer användarnas upplevelser. Målet är också att utöka plattformen så att den utöver användning för en fri social underhållning och spelvärld även kan användas även för professionella mötessituationer, där exempelvis företag eller föreningar själva i applikationen enkelt kan bygga och skräddarsy deras mötesrum och världar efter behov och utföra interaktiva möten i VR.

Sidan uppdaterades 2022-07-15