Mingeldagen i februari lockade ett 100‑tal gymnasieelever från länet

Tor 01 mar 2018 11:33

Student- och näringslivsminglet i februari blev en succé med drygt 120 gymnasieelever från länet, ett 30-tal studenter från ekonomprogrammet och 9 utställare från branschföretagen.

Lena Burman
Daniel Eriksson, Sebastian Norlander, Hugo Landberg, Elsa Wollberg, Lovisa Tjernlund och Emma Svensson läser andra året på ekonomprogrammets inriktning juridik vid Timrå gymnasium.

I flera år har Centrum för forskning om ekonomiska studier, CER, tillsammans med branschföretag i CER-nätverket ordnat ett student- och näringslivsmingel där syftet är att visa upp ekonomprogrammet vid Mittuniversitetet och samtidigt synliggöra samarbetet som finns med företagen i nätverket. För Mittuniversitetets egna studenter handlade det mycket om att möta företag och skapa viktiga kontakter inför kommande praktikperioder.

Några elever som deltog under mingeldagen var Elsa Wollberg och hennes klasskompisar som läser andra året på ekonomprogrammets inriktning juridik vid Timrå gymnasium.
− Det har varit otroligt intressant och lärorikt, speciellt uppskattade jag CV-delen och intervjudelen som Susanne Ekwurtzel från Folksam höll, säger Elsa Wollberg och fortsätter:
− Vissa saker är ju självklara, som att komma i tid till exempel när man ska på intervju. Andra delar som hur viktigt ett bra och tydligt CV kan vara i urvalsprocessen för en intervju är ju alltid bra att ha koll på och något som går att förfina.

Susanne Ekwurtzel, Folksam

Studentmingel med branschföretag