SVT sändningar från Snabbtänkts seminarier i Almedalen

Ons 15 aug 2018 14:58

Under Almedalsveckan 2018 arrangerade Mittuniversitetet och Snabbtänkt två välbesökta seminarier. SVT Forum livesände seminarierna som nu finns att se.

Almedalen Visby

Striden kring strecket – vad innebär fyraprocentsspärren för partierna, egentligen?

Hur påverkas partiernas arbete av att det krävs fyra procent av väljarnas röster för att ta plats i riksdagen? Vad betyder fyraprocentsspärren för en kommande regeringsbildning? Ett återkommande inslag i de senaste årens valrörelser är snacket om spärren. Valrörelsen 2018 är inget undantag. Här kan du se seminariet.

Medverkande:

• Niklas Bolin, Docent statsvetenskap, Mittuniversitetet
  • Sofie Blombäck, Lektor statsvetenskap, Mittuniversitetet
  • Per Nilsson, Opinions- och strategichef, Moderaterna
  • Gudrun Schyman, Partiledare, Feministiskt initiativ
  • Peter Kullgren, Valledare, bitr partisekreterare, Kristdemokraterna
  • Amanda Lind, Partisekreterare, Miljöpartiet

När algoritmer styr debatten – hur påverkas valet 2018 och vår demokrati av förenklade budskap?

Facebook har två miljarder dagliga användare och utgör alltmer infrastrukturen för demokratin. Det är där vi informerar oss, pratar om politik och hittar nyheter. Spridning av polariserade budskap påverkar den politiska debatten. Vad sker med demokratin när algoritmer styr vår mediekonsumtion? Här kan du se seminariet.

Medverkande

• Kajsa Falasca, Lektor politisk kommunikation, Mittuniversitetet